Gå til innhold

Mulig for meg å bli psykolog?


Skunkish

Anbefalte innlegg

Hello!

 

Jeg har kommet fram til at jeg har valgt helt feil utdanning. Jeg har nå gått to år på byggfag, med intensjoner om å bli tømrer, men det har ikke falt i smak. Hva kan man egentlig forvente når man blir bet om å velge jobb i en alder av 15 år..

 

Uansett, tilbake til saken! Jeg er så heldig at jeg fant ut av dette før jeg gikk ut i læra, og vil da starte på allmenn påbygg til høsten. Jeg har egentlig veldig lyst til å bli psykolog, da menneskes hjerne, muligheter, oppførsel og væremåte fascinerer meg. Jeg liker å snakke med mennesker, og hjelpe mennesker. Dog ikke på et fysisk nivå (ala lege, hjelpemannskap, etc).

 

Spørsmålet mitt er da; Kan jeg ta psykologi-studier med 2 år byggfag, og 1 år allmennfaglig påbygg?

 

Ja, jeg vet at det er ekstremt hard konkurranse, og derfor tenker jeg å studere i utlandet. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for raske svar! :)

 

Karakterene mine så nok dessverre vesentlig bedre ut i 1. klasse (5,3 i gjennomsnitt), enn det gjør nå (usikker på hva jeg får, men ikke like bra som i første)..

 

Greia er; Jeg kan virkelig hvis jeg vil! Jeg VILLE virkelig bli tømrer i fjor, og sto på som et reint helvete, og håvet inn toppkarakter i alle byggfag, jeg sliter heller ikke i teoretiske fag, da jeg stort sett får 5'ere, samt noen 4'ere og 6'ere her og der.

Lenke til kommentar

Enkelte fag er det høy konkurranse i over hele verden. Økonomiutdannelse og legeutdannelse f.eks.. Er veldig sikker på at dette også gjelder psykologi.

 

Det finnes dog et utall av universiteter der ute, så burde vel være mulig å komme seg inn et eller annet sted så fremt du ikke stryker. Du burde likevel være obs på at jo dårlige karakterer du får, jo dårligere universitet vil du mest sannsynligvis havne på.

 

Du burde også vite at de i utlandet fokuserer mye mer på hva du gjør ved siden av skolen enn hva de gjør i Norge. Hvis du kun får 6'ere men aldri driver med sport, arrangementer, hobbyer osv så kommer du til å slite med å komme inn på universiteter i spesielt Amerika og Storbritannia. Da er det bedre å kun ha 5'ere (eller noe tilsvarende) og drive med sport og hobby osv. og kunne dokumentere at du har gjort dette.

 

Gode eksempler på ting du kan gjøre for å gjøre deg selv mer attraktiv for universiteter (dette må du begynne med ASAP hvis du vil komme inn steder som er litt kule og populære i England og USA!!):

- Trene

- Drive med en sport

- Ha en hobby som du er dedikert i (dataspill teller ikke her)

- Arranger diverse greier

- Meld deg inn i en frivillig organisasjon. Røde Kors Ungdom er et godt eksempel. Dette liker amerikanerne spesielt godt

- Meld deg inn i et ungdomsparti og delta aktivt (AUF, Unge Høyre, etc.)

- Gjør noe annet kreativt.

 

Edit:

Du burde altså gjøre opptil flere av disse tingene. Jo mer populært universitet, jo mer krever de. Et middelmådig/dårlig universitet bryr seg kanskje en del mindre enn de gode universitetene gjør

Endret av Error
Lenke til kommentar

Husk at du også kan sanke ekstra studiepoeng. Det kan være forskjellen mellom å komme inn på det studiet du vil eller ikke.

Du kan hanke inn noen ekstra studiepoeng på å gå et år på folkehøyskole. Du kan skaffe deg ekstra studiepoeng mens du er i forsvaret. (les mer om det her: http://forsvaret.no/verneplikt/under-forstegangstjeneste/kurs-og-utdanning/kurs-og-studietilbud/sider/studiepoeng-gsu.aspx )

Og på tida du bruker i forsvaret og folkehøyskole blir du sikkert over 20. Da får du alderspoeng. http://www.samordnaopptak.no/info/poengberegning/tilleggspoeng/alderspoeng/

Lenke til kommentar

Lønner seg sjelden å gå folkehøgskole osv. da du søker på ordinært opptak. Kommer du rett fra vgs vil du søke på førstegangsvitnemål, og grensen for å komme inn her er gjerne 5+ poeng mindre enn ved ordinært opptak.

Ja, så fremt du er under 21 år vil du havne og søke i begge kategorier (med to poeng ekstra om du har gått fhs i den ordinære kvota), men søkere i førstegangsvitnemålkvota har som oftest såpass lav poenggrense kontra den ordinære at jeg ikke tror du vil tjene noe på det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...