blackpain Skrevet 17. november 2011 Del Skrevet 17. november 2011 (endret) Hei Jeg går på videregående skole TIP (Teknisk og industriell produksjon) VG1 Jeg går for Brønnteknikk på andre året (VG2) og utdanne meg til Bore og vedlikeholds operatør (BVO) Men, jeg vil også vite om det finnes en måte å ta en utdanning til ingeniør yrker innenfor olje og gass når jeg er på TIP. Jeg vet at det finnes utdanning for ingeniør yrker på Almen (studiespesialisering)men nå er det forsent, jeg går ikke på Almen, men på TIP. Takker for svar Endret 17. november 2011 av blackpain Lenke til kommentar
Star Fox Skrevet 17. november 2011 Del Skrevet 17. november 2011 Du kan ta allmenn påbygg for så å ta forkurs ved en høgskole. Da kommer du inn på ingeniørutdanning. Det finnes også noe som heter Y-veien, men etter det jeg vet vil ikke TIP godtas for å kunne komme inn gjennom den ordningen. http://hials.no/nor/studiehaandbok/direkte_publisering/studiekatalog/studietilbud/institutt_for_teknologi_og_nautikkfag/tele_og_automasjon/bachelor_i_ingenioerfag_automatiseringsteknikk_y_veien Lenke til kommentar
blackpain Skrevet 18. november 2011 Forfatter Del Skrevet 18. november 2011 Og hvorfor vil ikke TIP godtas? Som sagt så skal jeg søke brønnteknikk neste år og håper på å komme inn. Vet du noe om hvis jeg kommer inn på brønnteknikk og for fagbrev, vil jeg fortsatt ha sjansen til å ta påbygg og ta videreutdanning til ingeniør. Lenke til kommentar
Atmosphere Skrevet 18. november 2011 Del Skrevet 18. november 2011 For å gå ingeniør trenger du spesiell studiekompetanse, det vil si generell studiekompetanse (som du får av å gå studiespes. evt. allmennfaglig påbygg) i tillegg til R1+R2+FY1. Du har et par muligheter: - Forkurs - Y-veien - Ta allmenn påbygg + realfagene som privatist Bare TIP vil selvfølgelig ikke godtas til ingeniørutdannelse, da du ikke har det realfaglige grunnlaget som trengs, og heller ikke studiekompetanse. Lenke til kommentar
blackpain Skrevet 18. november 2011 Forfatter Del Skrevet 18. november 2011 Hvor mange år tar disse mulighetene? Altså, forkurs, Y-veien.... Og må jeg ha fullført VG2 for å kunne ta forkurs, Y-veien og påbygg? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå