ltdata Skrevet 17. november 2011 Del Skrevet 17. november 2011 Skal ta backup av store mengder data. Er en ok måte å gjøre dette på å kjøpe en ekstra disk og rett og slett kopiere mappene over? Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 18. november 2011 Del Skrevet 18. november 2011 Nei! Eg anbefaler aller helst å bruke ein online backup løysning. Du har mange forskjellige som BackBlaze, Crashplan. Lenke til kommentar
Randomizer Skrevet 18. november 2011 Del Skrevet 18. november 2011 Servere på nettet kan bryte sammen om du er uheldig, om du kjøper en harddisk og passer godt på den skal det nok gå bra. Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 18. november 2011 Del Skrevet 18. november 2011 Servere på nettet er mykje tryggare enn ein ekstern harddisk heima som er utsatt for tyveri/brann/dataråte osv. Lenke til kommentar
Vikdal Skrevet 18. november 2011 Del Skrevet 18. november 2011 For backup anbefaler jeg 3-2-1-regelen: 3 kopier 2 forskjellige type medier (hdd, cd/dvd/bd, tape, etc) 1 off-site (online, bankboks, etc) Sett gjerne "minst" forran alle punktene 2 Lenke til kommentar
Savagedlight Skrevet 18. november 2011 Del Skrevet 18. november 2011 To eksterne harddisker hjemme i en brannsafe er tryggere enn en "online" backup. Burde jo helst ha begge deler selvsagt, men så kommer det også litt an på hva man skal ta backup av... "Online" backup har jo den ulempen at det vil vanligvis ta ganske lang tid å hente ned data igjen. Sikkerhetsmessig, så er det teknisk sett mulig for folk med onde hensikter å få fatt i dine data på "skyen", hvis de klarer å knekke sikkerhets-systemet til tilbyderen. Selv syns jeg det er ufattelig mye mer sansynlig at mine data i "skyen" blir stjålet som en del av et større innbrudd hos tilbyderen, enn at noen skal bryte seg inn hos meg og på noe vis klare å finne hvor disse backupdiskene ligger innelåst. Men hvis målet primært er å forhindre datatap pga. brann/havari, så bør man nok lagre backupen "off-site" (utomhus). Enten en bankboks, hos en god venn (hvis det ikke er noe sensitiv informasjon), eller online backup. Selv ville jeg gått for bankboks. Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 18. november 2011 Del Skrevet 18. november 2011 Om dine data blir stjåle i skyen har ingen betydning. Det er kryptert og ingen vil nokon gong dei neste 1000 åra greie å få hente ut noko informasjon. Lenke til kommentar
Savagedlight Skrevet 18. november 2011 Del Skrevet 18. november 2011 Om dine data blir stjåle i skyen har ingen betydning. Det er kryptert og ingen vil nokon gong dei neste 1000 åra greie å få hente ut noko informasjon. Hvis man finner en måte å hacke autentiseringen på, så vil man få lik tilgang som brukeren som eier filene. Da er ikke krypteringen god til noesomhelst. Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 18. november 2011 Del Skrevet 18. november 2011 Ikkje om ein krypterer før ein laster opp backupen. Dei fleste backupprogram støtter kryptering før ein laster opp backupen. Lenke til kommentar
Savagedlight Skrevet 19. november 2011 Del Skrevet 19. november 2011 Sant nok.. må bare huske å bruke en brukbar krypteringsnøkkel, og lagre den en sikker plass. Lenke til kommentar
ltdata Skrevet 19. november 2011 Forfatter Del Skrevet 19. november 2011 ok takk for svar. Dataene mine er ikke så viktige at de må lagres på slike måter som dere diskuterer Men jeg skjønner selvsagt viktigheten av det med sensitiv data. Bare et spørsmål: Jeg er redd for datahavari, at rett og slett harddisken tar kvelden. Har noen kamerater som har sagt at hardiskene deres plutselig har sluttet å virke. Jeg tenker å anskaffe meg en ekstra hardisk(når prisene går ned) og kopiere data over til denne. Deretter bør jeg vel egentlig bare koble hardisken fra pcen og putte den i en skuff? Fordi jeg tenker at desto mer en hardisk blir brukt desto raskere tid tar det før den tar kvelden. Stemmer dette? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 19. november 2011 Del Skrevet 19. november 2011 Disker tåler som regel å brukes konstant, og kan fint vare 10 - 15 år. Mens en helt ny disk kan plutselig slutte å fungere. Så kan vel ikke si at det stemmer. Lenke til kommentar
Savagedlight Skrevet 19. november 2011 Del Skrevet 19. november 2011 (endret) Datahavari kan skje når som helst. Om det er mekanisk feil, feil i programvare (evt. virus/malware) eller andre ting, er ikke så viktig. Spørsmålet er jo om kostnaden ved å sikkerhetskopiere dataene dine er viktigere enn de dataene du kan miste, evt. arbeid ved å sette opp ting slik de var før havariet. Dèt er det bare du som kan svare på. Edit: Og utifra det jeg har lest her, så hadde jeg villet anbefalt deg en online-tjeneste. Det blir fort mindre merarbeid (du trenger ikke å styre med den harddisken "hele tiden" - backupen bare skjer sånn likevel). Men det blir jo en smakssak, det også. Endret 19. november 2011 av Savagedlight Lenke til kommentar
007CD Skrevet 19. november 2011 Del Skrevet 19. november 2011 Om dine data blir stjåle i skyen har ingen betydning. Det er kryptert og ingen vil nokon gong dei neste 1000 åra greie å få hente ut noko informasjon. Det skal du ikke si, ALT for mange der ute kjører MD5 og KLARTEKST når vi snakker om passord. Dropbox krypterer alt med en og samme nøkkel, og hadde en skandale hvor man kunne logge seg inn på hvilken som helst konto UTEN passord. Nei, nettskyen er grei som siste skanse, men ikke første skansen. Begynn med 1x ekstern disk, så utvider du, men er greit å ha ett sett i nettskyen også når du kommer så langt. Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 20. november 2011 Del Skrevet 20. november 2011 Dropbox er ikkje backup. Crashplan derimot er... Lenke til kommentar
007CD Skrevet 20. november 2011 Del Skrevet 20. november 2011 Joda, men den er bygget på samme prinsipp, derfor ville jeg ikke ha hatt noen som helst online backup som første skanse / tier. Det er supert å ha i bakhånden men ikke som første og eneste sjanse for å få tilbake dataene dine. Lenke til kommentar
ltdata Skrevet 20. november 2011 Forfatter Del Skrevet 20. november 2011 Ikke meningen å kapre tråden, men vil en disk som er frakoblet dataen. Dvs ikke i bruk ha flere tiårs levetid? Og denne nettskyen som dere snakker om. Er det ikke veldig tidkrevende å overføre gigabyte på gigabyte online? Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 21. november 2011 Del Skrevet 21. november 2011 Dropbox og Crashplan er to heilt forskjellige produktar som brukast til kvar sitt forskjellig formål. Dropbox er synkronisering, samhandling, fildeling. Crashplan er rein backup. Ein harddisk som er fråkobla og blir skuffa vekk dør like fort som ein vanleg harddisk som er på heile tida. Problemet med å stue vekk dataen er at det er ingenting igjen som validerer om dataen er faktisk der. Så om du skrur på ein harddisk etter å ha hatt den fråkobla i 10 år, så er det ein stor fare for at ein del av dataen er allereie ødelagt. http://en.wikipedia.org/wiki/Bit_rot Crashplan tilbyr ein teneste der du sender over ein harddisk med alt innhaldet om du er bekymra for overføringshastigheita di. Lenke til kommentar
007CD Skrevet 21. november 2011 Del Skrevet 21. november 2011 Ikke meningen å kapre tråden, men vil en disk som er frakoblet dataen. Dvs ikke i bruk ha flere tiårs levetid? Og denne nettskyen som dere snakker om. Er det ikke veldig tidkrevende å overføre gigabyte på gigabyte online? Jo, det kan ta tid, begge veier. Derfor er det greit å ha de som siste skanse og en tilgjengelig backup i hjemmet. Men nå kan du spare inn litt og legge dataene i flere kurver, istedet for å ta backup av hele sullamitten, så tar du backup av det du kan miste på en ekstra disk, deretter legger du det du absolutt aldri kan miste både på lokal backup disk og i nettskyen, på den måten kan du få redusert størrelsen drastisk. Joda, de er forskjellige Crashplan og Dropbox, men begge er nettsky leverandører, og når store Amazon hadde ett heftig brudd på sin nettsky nå nylig så er ikke crashplan det spor tryggere, ei heller når FBI kan finne på å gjøre sin lille fysiske DOS angrep (Datacenter raid og stikker av med samtlige racker, dette skjedde med ett firma for ikke så alt for lenge siden, og ja, de samarbeidet med FBI men de tok en hel rack uansett.) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå