Gå til innhold

Tørrlagt gamer må trene.


Fizzle

Anbefalte innlegg

Det var for all del ikke meningen å styre opp i noe vepsebol her - _min_ erfaring er at jeg gjentatte ganger har begynt bare for å miste motivasjonen etterhvert som jeg orka å gjennomføre mindre og mindre av programmet mitt. Denne gangen er det lysten og gidd fra dag til dag som styrer, og det har funka for meg. For _meg_ har det vært en god måte å jobbe meg gjennom den første dørstokkmila på.

 

Men for all del, det var bare min erfaring.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det var for all del ikke meningen å styre opp i noe vepsebol her - _min_ erfaring er at jeg gjentatte ganger har begynt bare for å miste motivasjonen etterhvert som jeg orka å gjennomføre mindre og mindre av programmet mitt. Denne gangen er det lysten og gidd fra dag til dag som styrer, og det har funka for meg. For _meg_ har det vært en god måte å jobbe meg gjennom den første dørstokkmila på.

 

Men for all del, det var bare min erfaring.

Da skal jeg dele MIN erfaring. Jeg trente sånn som deg de første to månedene. Dette kom av at jeg var ung, trente alene og hadde ingen å spørre om hjelp. Gikk på gymmen 5 ganger i uka. Det å gå på internett for å lese mer om trening falt meg ikke inn.

 

Jeg gikk over til et treningsprogram etter 2 måneder, og da fikk jeg kjempegode resultater.

 

OT: Det er mange verdensmestere i trening. Så lenge du holder deg til noen basisøvelser tror jeg egentlig du kan finne ut av hva som funker for deg!

 

Kreatin er positivt det, men ikke førsteprioritet. Du trenger som regel ikke å ta den kuren som står på boksen helt slavisk; de pøser på siden de selger mer kreatin ved at folk tar mye om gangen. Ikke nødvendigvis nødvendig.

 

Sephirot: Grunnen til at jeg sa det var en god ide å trene 4x10 var at det er ganske annerkjent å trene slik som nybegynner. Det kan være litt drastisk å kjøre på med 4x4 når man er ny på gymmen.

Annet enn det kan jeg ikke skjønne hva som er galt med å løfte så tungt man bare klarer når man trener styrke... Hva var egentlig grunnen til at du postet bilde av Bruce Lee? Lite konstruktivt...

 

Ellers synes jeg Kevlar har mange gode poeng.

 

Dips er en av de beste øvelsene for triceps. Du finner andre øvelser på iForm.no. Triceps er morro :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Heisann.

 

Jeg tenkte jeg skulle hive inn en liten update for de som følger med på denne tråden / har svart i denne tråden. :)

 

Jeg trener nå tre ganger i uken, og programmet ser slik ut foreløpig:

Mandag: Benkpress / mage / triceps

 

Onsdag: Knebøy / legger / rygg

 

Fredag: Biceps / skuldre

 

Har ikke begynt å ta markløft regelmessig, fordi jeg sliter litt med teknikken.

 

Jeg løfter:

Benkpress 8x 30kg - 8x 27,5kg - 8x 27,5kg - 8x 25kg (Fire sett slik som dette)

 

Husker ikke helt hvor mye jeg løftet i knebøy, for jeg har bare tatt det en gang enda. Men det var en fin øvelse som jeg likte.

 

Kan foresten ikke si at jeg har merket så mye framgang med tanke på vekt på benkpress. En annen ting er at jeg noen ganger tar meg selv i å senke stangen for fort, slik at den på en måte "spretter" litt opp når den møter brystkassen min. Dette er noe jeg prøver å venne meg av da. Jeg klarer som sagt 8x 30kg (sikkert noen til også), men bare i et sett. Jeg klarer ikke ta så mange repetisjoner med den vekten i flere sett. Jeg må derfor ta på mindre vekt på de andre settene.

 

Jeg har jo ikke trent lenge enda, så jeg klarer vel mer etterhvert.

 

Jeg har ikke begynt med markløft, fordi jeg sliter litt med teknikken.

 

Uansett, jeg har et par ferske spørsmål som dere kan bryne dere på:

 

*Når jeg trener benkpress på mandager, er det nok trening for brystet for den uken? Eller bør jeg ta noen sett på en annen maskin som trener brystmusklene? Bør jeg variere, og ikke ta benkpress som brystøvelse hver uke? (trenger å bli bedre i benkpress, og klare flere repetisjoner med mer vekt)

 

*Litt av det samme som spørsmålet ovenfor; er det nok å trene på en maskin (flere sett) for en muskelgruppe? Er det for eksempel lurt å ta noen sett på en maskin som trener lårene når jeg har gjort knebøy samme uken / dagen? Ikke lurt å ta knebøy / benkpress hver uke? Når jeg trener for eksempel rygg eller mage må jeg jo nesten ta noen sett på forskjellige maskiner, for det er flere deler av ryggen / magen jeg må trene.

 

*Hvordan blir det med litt ekstratrening hjemme (eventuelt i dagene mellom treningsdagene) med for eksempel litt sit ups / armhevinger / intervall osv? Er dette okei, eller blir det overtrening?

 

Det var hvertfall de spørsmålene jeg kom på akkurat nå, hehe. Det kommer vel flere etterhvert. Takk for råd / tips / informasjon!

Lenke til kommentar

Godt å se du er i gang! Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å begynne på f.eks RYP eller SL5x5. Bryst en gang i uka blir veldig lite rett og slett, i hvert fall nå i starten når du har en mulighet til å få stor fremgang om du utnytter det.

http://www.gausel.net/RYP_Arbeidsbok.xls

 

Grunnprogram jeg bør begynne på da eller? Btw, de øvelsene som står der, er det meningen at jeg skal gjøre alle de øvelsene på både mandag, onsdag OG fredag? Og når det står for eksempel 2 sett - 29..betyr det at jeg skal gjøre 2 sett som inneholder totalt 29 repetisjoner (hvertfall)?

 

Problemet mitt med dette programmet er at jeg er nybegynner, og har ikke peiling på hvordan jeg gjør halvparten av de øvelsene der. Vel, jeg overdriver kanskje litt. Men allikevel. Jeg er fersk, og har ikke fått inn teknikken helt i noen av de tre store egentlig. Har halvveis prøvd markløft før (gikk litt dårlig), sliter litt med teknikken i benkpress enda, mens knebøy føler jeg går ganske greit.

 

EDIT: Noe jeg kanskje har glemt å nevne i denne tråden er at jeg trener for å forbedre gym karakteren. Jeg har jo selvfølgelig lyst å bli sterkere / få muskler osv, men jeg gjør det HOVEDSAKELIG for å forbedre gym karakteren min. Derfor må jeg trene benkpress, kondisjon og spenst. Jeg regner med at spensten bedrer seg etterhvert når jeg trener legger / lår.

Endret av Fizzle
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...