Gå til innhold

Tørrlagt gamer må trene.


Fizzle

Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Jeg er en tørrlagt spilloholiker som trenger litt veiledning for å bli sterkere. Har lest et par tråder her inne + litt på iform, men tenkte det kanskje kunne være like greit å lage en tråd om det her.

 

Jeg har begynt på et treningssenter, og tenkte jeg skulle begynne å trene hovedsakelig styrke. Jeg skal også begynne å jogge litt for å få bedre kondisjon, men dette er noe jeg vil gjøre ute, og ikke på en tredemølle.

 

Problemet er at jeg som sagt er en tørrlagt gamer som nesten aldri har løftet noe annet en min egen laptop. Jeg prøvde meg på benkpress i dag, og kjente at jeg klarte nesten ikke mer enn 10-20 repetisjoner med BARE stangen. Jeg prøvde meg på 20kg vekt (+ stangen som er 20kg), og det gikk rett til helvette. Klarte bare 2 ganger. Kan være fordi jeg var litt sliten da, for jeg hadde gym på skolen tidligere i dag + at jeg gjorde noen andre brystøvelser ikke lenge før jeg begynte på benkpressen, men allikevel. Jeg trenger noen tips til å bli sterkere så fort som mulig.

 

*Bør jeg trene med 8-12 repetisjoner i flere sett? Eller bare så mye jeg klarer et par ganger i flere sett?

 

*Hvilken oppvarming er lurt å ta før benkpress? Jeg tok som sagt litt over 10 repetisjoner med bare stanga tidligere i dag + 10 min jogging som oppvarming.

 

*Jeg hadde tenkt å trene annenhver dag, men vet ikke hva dere synes om dette? Jeg ser på forskjellige treningsprogram at de fleste trener hver eneste dag, bare forskjellige muskler.

Jeg skal jo selvfølgelig ikke BARE trene benkpress. Jeg kommer jo til å ta sit ups, jogging, litt rygg, legger / lår.

 

*Tilskudd? Jeg tar allerede tran, og har bestilt meg kreatin monohydrate tror jeg det het. Bør jeg også begynne å ta multivitaminer?

 

*Er det noen øvelser jeg kan gjøre hjem som er effektive for å øke styrke? Jeg kunne tenkt meg å klare flere armhevinger også.

 

*Sånn generelt når jeg skal trene f.eks rygg / mage / skulder / lår / legger osv. Er det flere repetisjoner i sett jeg bør ta, eller bare makse på med få repetisjoner i flere sett?

 

Setter pris på hvis noen gidder å svare på dette. Trenger litt hjelp. Tusen takk.

Endret av Fizzle
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

- Tren med 8-12 rep i 3-4 sett hvis du vil øke muskelmasse og bli litt sterkere. Tren med 3-5 reps om du vil bli mye sterkere og øke litt muskelmasse

 

- Bra oppvarming du har

 

- Del kroppen opp i flere deler. Foreslår en såkalt 3-day split til å begynne med. F.eks rygg og biceps på dag 1, bein på dag 2 og bryst, skuldre og triceps på dag 3. Etter hvert kan du begynne å fokusere på mer "spesielle" muskelgrupper som f.eks traps, forearms, abs etc.

 

- Proteinpulver, kreatin(helst creapure), tran. Multivitaminer er egentlig ikke superviktig

 

- Du blir sterkere ved å trene med vekter og ha en god progresjon. Progresjonen i push ups vil til slutt mer eller mindre gjøre musklene dine mer utholdne

 

- Les øverste

Lenke til kommentar

Jeg prøvde meg på benkpress i dag, og kjente at jeg klarte nesten ikke mer enn 10-20 repetisjoner med BARE stangen. Jeg prøvde meg på 20kg vekt (+ stangen som er 20kg), og det gikk rett til helvette. Klarte bare 2 ganger. Kan være fordi jeg var litt sliten da, for jeg hadde gym på skolen tidligere i dag + at jeg gjorde noen andre brystøvelser ikke lenge før jeg begynte på benkpressen, men allikevel. Jeg trenger noen tips til å bli sterkere så fort som mulig.

 

Benkpress, markløft, benpress og en eller annen skulderøvelse er de fire store. Markløft er en av de viktigste, ettersom du bygger mye bredde ved denne øvelsen. Anbefales, selv om du kanskje synes det er kjedelig med en øvelse "som ikke syns".

 

Jeg synes ikke 40 kilo er så verst første gangen. Om to uker tipper jeg du klarer 60 kilo. Du måtte bare aktivisere nervene i de musklene du ikke har brukt. Du får deg et skikkelig hopp etter noen få dager med trening.

 

*Bør jeg trene med 8-12 repetisjoner i flere sett? Eller bare så mye jeg klarer et par ganger i flere sett?

Generelt sett burde du trene med 8- 12 reps med samme vekt på stanga i ca 4 sett. Jeg personlig kjørte benkpress 5x5 en lengre periode. Ikke noe galt med å gå utenform normene hvis du føler at det er det beste for deg.

 

*Hvilken oppvarming er lurt å ta før benkpress? Jeg tok som sagt litt over 10 repetisjoner med bare stanga tidligere i dag + 10 min jogging som oppvarming.

Jeg ville jogga eller sykla litt, deretter varma opp med stanga. Ta noen reps med stanga, hiv på noen kilo til (snakker en økning på 3 -4 kilo om gangen) og løft lett til du bli varm. Du kan eventuelt ta noen pushups. Ikke slit deg ut under oppvarming, da ødelegger du treningen ved å ikke løfte tungt nok.

 

Ved styrkeløft er det viktig å alltid løfte så tungt du bare klarer. Ikke la oppvarmingen hindre dette.

 

*Jeg hadde tenkt å trene annenhver dag, men vet ikke hva dere synes om dette? Jeg ser på forskjellige treningsprogram at de fleste trener hver eneste dag, bare forskjellige muskler.

Jeg skal jo selvfølgelig ikke BARE trene benkpress. Jeg kommer jo til å ta sit ups, jogging, litt rygg, legger / lår.

 

Du kan dele opp følgende (bare et forslag):

Dag 1 - Bryst, triceps og skuldre

Dag 2 - Ben (benpress, samt lår og legger)

Dag 3 - Rygg (markløft), roing etc.

 

*Tilskudd? Jeg tar allerede tran, og har bestilt meg kreatin monohydrate tror jeg det het. Bør jeg også begynne å ta multivitaminer?

 

Multivitaminer hørtes veldig dyrt ut. Drit i det, tran er mer enn nok. Kreatin og prottis er bra. Spesielt kreatin. Du blir veldig tørst av dette, og ansiktet ditt kan kanskje bli litt rundere når du går på en kur. Jeg responderer veldig bra på kreatin, så jeg merker veldig stor forksjell. Bor du ved svenskegrensen anbefaler jeg å kjøpe San Nutrition V12.

 

*Er det noen øvelser jeg kan gjøre hjem som er effektive for å øke styrke? Jeg kunne tenkt meg å klare flere armhevinger også.

Du blir bedre til å ta armhevninger ved å trene benk. Samme bevegelse. Jeg ville ikke ødelagt restitusjonen ved å trene bryst hjemme OG på treningssenter. Det kan bli litt mye. Jeg ville heller jogga. Da er det en fordel å fordele jogging og Dag 2 så langt vekke fra hverandre i uka som mulig.

 

*Sånn generelt når jeg skal trene f.eks rygg / mage / skulder / lår / legger osv. Er det flere repetisjoner i sett jeg bør ta, eller bare makse på med få repetisjoner i flere sett?

 

Jevnt over ville jeg kjørt like mange reps på alle settene. Dog er det mange som kjører pyramide. Dette vil da si f. eks 6 reps, 5 reps, 3 reps, 1 eller 2 reps for deretter å øke repsene igjen. (6-5-3-2-3-5-6). Du løfter da tyngre før du løfter lettere (20kg- 30kg- 40kg- 60kg (maksløft)- 40kg- 30kg- 20kg). Det er ikke så statisk i praksis, men beskriver tanken bak. Så lenge du løfter så tungt du kan er du egentlig ganske safe.

 

Setter pris på hvis noen gidder å svare på dette. Trenger litt hjelp. Tusen takk.

 

Værsegod :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg prøvde meg på benkpress i dag, og kjente at jeg klarte nesten ikke mer enn 10-20 repetisjoner med BARE stangen. Jeg prøvde meg på 20kg vekt (+ stangen som er 20kg), og det gikk rett til helvette. Klarte bare 2 ganger. Kan være fordi jeg var litt sliten da, for jeg hadde gym på skolen tidligere i dag + at jeg gjorde noen andre brystøvelser ikke lenge før jeg begynte på benkpressen, men allikevel. Jeg trenger noen tips til å bli sterkere så fort som mulig.

 

Benkpress, markløft, benpress og en eller annen skulderøvelse er de fire store. Markløft er en av de viktigste, ettersom du bygger mye bredde ved denne øvelsen. Anbefales, selv om du kanskje synes det er kjedelig med en øvelse "som ikke syns".

 

Jeg synes ikke 40 kilo er så verst første gangen. Om to uker tipper jeg du klarer 60 kilo. Du måtte bare aktivisere nervene i de musklene du ikke har brukt. Du får deg et skikkelig hopp etter noen få dager med trening.

 

*Bør jeg trene med 8-12 repetisjoner i flere sett? Eller bare så mye jeg klarer et par ganger i flere sett?

Generelt sett burde du trene med 8- 12 reps med samme vekt på stanga i ca 4 sett. Jeg personlig kjørte benkpress 5x5 en lengre periode. Ikke noe galt med å gå utenform normene hvis du føler at det er det beste for deg.

 

*Hvilken oppvarming er lurt å ta før benkpress? Jeg tok som sagt litt over 10 repetisjoner med bare stanga tidligere i dag + 10 min jogging som oppvarming.

Jeg ville jogga eller sykla litt, deretter varma opp med stanga. Ta noen reps med stanga, hiv på noen kilo til (snakker en økning på 3 -4 kilo om gangen) og løft lett til du bli varm. Du kan eventuelt ta noen pushups. Ikke slit deg ut under oppvarming, da ødelegger du treningen ved å ikke løfte tungt nok.

 

Ved styrkeløft er det viktig å alltid løfte så tungt du bare klarer. Ikke la oppvarmingen hindre dette.

 

*Jeg hadde tenkt å trene annenhver dag, men vet ikke hva dere synes om dette? Jeg ser på forskjellige treningsprogram at de fleste trener hver eneste dag, bare forskjellige muskler.

Jeg skal jo selvfølgelig ikke BARE trene benkpress. Jeg kommer jo til å ta sit ups, jogging, litt rygg, legger / lår.

 

Du kan dele opp følgende (bare et forslag):

Dag 1 - Bryst, triceps og skuldre

Dag 2 - Ben (benpress, samt lår og legger)

Dag 3 - Rygg (markløft), roing etc.

 

*Tilskudd? Jeg tar allerede tran, og har bestilt meg kreatin monohydrate tror jeg det het. Bør jeg også begynne å ta multivitaminer?

 

Multivitaminer hørtes veldig dyrt ut. Drit i det, tran er mer enn nok. Kreatin og prottis er bra. Spesielt kreatin. Du blir veldig tørst av dette, og ansiktet ditt kan kanskje bli litt rundere når du går på en kur. Jeg responderer veldig bra på kreatin, så jeg merker veldig stor forksjell. Bor du ved svenskegrensen anbefaler jeg å kjøpe San Nutrition V12.

 

*Er det noen øvelser jeg kan gjøre hjem som er effektive for å øke styrke? Jeg kunne tenkt meg å klare flere armhevinger også.

Du blir bedre til å ta armhevninger ved å trene benk. Samme bevegelse. Jeg ville ikke ødelagt restitusjonen ved å trene bryst hjemme OG på treningssenter. Det kan bli litt mye. Jeg ville heller jogga. Da er det en fordel å fordele jogging og Dag 2 så langt vekke fra hverandre i uka som mulig.

 

*Sånn generelt når jeg skal trene f.eks rygg / mage / skulder / lår / legger osv. Er det flere repetisjoner i sett jeg bør ta, eller bare makse på med få repetisjoner i flere sett?

 

Jevnt over ville jeg kjørt like mange reps på alle settene. Dog er det mange som kjører pyramide. Dette vil da si f. eks 6 reps, 5 reps, 3 reps, 1 eller 2 reps for deretter å øke repsene igjen. (6-5-3-2-3-5-6). Du løfter da tyngre før du løfter lettere (20kg- 30kg- 40kg- 60kg (maksløft)- 40kg- 30kg- 20kg). Det er ikke så statisk i praksis, men beskriver tanken bak. Så lenge du løfter så tungt du kan er du egentlig ganske safe.

 

Setter pris på hvis noen gidder å svare på dette. Trenger litt hjelp. Tusen takk.

 

Værsegod :)

Tusen takk for informasjon. Jeg har enda et spørsmål til deg da, hvis du gidder.

 

Jeg tror jeg kommer til å kjøre 8-12 repetisjoner i 3-4 sett med benk foresten. Hvertfall prøve det en stund. Det blir jo selvfølgelig ikke mye vekt på stangen da, siden bare stangen er 20kg. Blir sikkert bare en 5kg på hver side til å begynne med. (5kg er det minste jeg fant). Anyway, til spørsmålet: Hvor ofte / hvor lenge kan jeg jogge? Jeg har lest / hørt litt at hvis du jogger for mye, så forhindrer dette deg i å bli sterkere / få muskler? Er dette sant? For jeg trenger faktisk å få litt bedre kondisjon også. Så hvor ofte kan jeg ta meg en joggetur i uka, uten at det påvirker styrken? Kunne godt tenkt meg å miste noen kg.

 

Veier 70kg og er 1.75 / 76 høy.

 

Bør jeg trene intervalltrening eller bare vanlig jogging? Oppvarming før intervall?

 

Hva tror du ? :D Tusen takk, igjen.

Endret av Fizzle
Lenke til kommentar

Da jeg var fast inventar på gymmet hørte jeg ofte ungutta, med banan i den ene hånda og shake i den andre, snakke om å overtrene. De mente de trente så mye at de ikke ville overtrene, og at alle andre måtte trappe ned fordi de mente de ikke klarte påkjenningen. Skal sies at det var disse som møtte opp fem stykker og sto i ring rundt benken.

 

Det skal svært mye til for å trene for mye. At du jogger og trener med vekter samtidig er ikke noe problem. Etter hvert kan du kanskje føle at du mister litt progresjon ved å trene kondisjon (mye) samtidig som du trener styrke, men det er langt frem i tid. Da jeg var på formtoppen for noen år siden jogga jeg meg ihjel uten å merke noe stagnasjon mtp styrke. Tvert i mot tørr jeg påstå at du blir sterkere av å ha god kondisjon. Resonnementet mitt her er at man øker lungekapasitet, kroppen klarer å ta opp mer luft, og når man da trener styrke vil dette komme musklene til gode. For eksempel at man, under 3 sett på benken, er helt utslitt. Ikke på grunn av manglende styrke, men på grunn av manglende kondisjon. Da er det en fordel å ha god kondis.

 

Hadde jeg vært deg hadde jeg løpt en til en og en halv økt i uka. En hard økt og kanskje en lett økt. Da har du to treningsdager for bein (styrke og kondis). Det viktigste er at du fordeler disse to dagene så godt som mulig. Dumt å slite seg ut på joggetur på en onsdag, og deretter trene benpress på en torsdag. Da er du stiv og støl, du ødelegger restitusjonen og du får ikke noe ut av styrkeløftingen. Her er foresten folk forskjellige, så skal overhodet ikke være bastant.

 

Se for deg at du kan f.eks trene benstyrke på tirsdag og jogge på fredag ?

 

Eksempel på treningsprogram (siden jeg tipper du kommer til å spørre om det før eller siden uansett :thumbup: )

 

Mandag:

Markløft (10x4) <-- Uten tvil en av de viktigste øvelsene!!! Få noen (proffe) til å vise deg riktig teknikk, hvis ikke kan du ødelegge ryggen!

Roing (10x4) <-- Bruk et apparat. Dette er en vanskelig øvelse, så spør noen om hjelp som jobber der.

Rygghev (10x4) <-- Du kan holde på en vekt for å trene hardere, men vær forsiktig med det!

Chins (?x?) <-- Uten tvil en av de beste øvelsene, men jeg fikk aldri dette ordentlig til. Så jeg har ingen erfaring med dette.

 

 

Onsdag:

Benpress (10x4) <-- Morsomme er at når du trener de store musklene i kroppen utvikler kroppen din mer testosteron, så du blir enda sterkere :)

Tåhev(14x4) <-- Jeg har alltid blitt anbefalt å trene mange reps på tåhev, men er ikke sikker på hvorfor :whistle:

Her husker jeg ikke flere navn, men du finner mange gode apparater for ben.

 

 

Torsdag/Fredag:

Benkpress (10x4)

PecDec (10x4) <-- En av mine favoritter

Dips (10x4) <-- Knallbra øvelse, veldig anerkjent. Du blir mye sterkere i benk også av å trene triceps bra!

PushUps1 (10x3) <-- Kjør vanlige pushups. Når du klarer mer enn 10 reps legger du en vekt på ryggen din.

Pushups2 (10x3) <-- Hold hendene dine nærme hverandre. Da belaster du Triceps, og ikke bryst i like stor grad.

 

Fredag og/eller Lørdag:

Hard løpetur og kanskje en lett løpetur dagen etterpå.

 

Du bør suplere med flere øvelser, det jeg har laget er altfor få. Men om du ikke gjør det så er det ihvertfall en god start !

Endret av FlinkeFreddy
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Da jeg var fast inventar på gymmet hørte jeg ofte ungutta, med banan i den ene hånda og shake i den andre, snakke om å overtrene. De mente de trente så mye at de ikke ville overtrene, og at alle andre måtte trappe ned fordi de mente de ikke klarte påkjenningen. Skal sies at det var disse som møtte opp fem stykker og sto i ring rundt benken.

 

Det skal svært mye til for å trene for mye. At du jogger og trener med vekter samtidig er ikke noe problem. Etter hvert kan du kanskje føle at du mister litt progresjon ved å trene kondisjon (mye) samtidig som du trener styrke, men det er langt frem i tid. Da jeg var på formtoppen for noen år siden jogga jeg meg ihjel uten å merke noe stagnasjon mtp styrke. Tvert i mot tørr jeg påstå at du blir sterkere av å ha god kondisjon. Resonnementet mitt her er at man øker lungekapasitet, kroppen klarer å ta opp mer luft, og når man da trener styrke vil dette komme musklene til gode. For eksempel at man, under 3 sett på benken, er helt utslitt. Ikke på grunn av manglende styrke, men på grunn av manglende kondisjon. Da er det en fordel å ha god kondis.

 

Hadde jeg vært deg hadde jeg løpt en til en og en halv økt i uka. En hard økt og kanskje en lett økt. Da har du to treningsdager for bein (styrke og kondis). Det viktigste er at du fordeler disse to dagene så godt som mulig. Dumt å slite seg ut på joggetur på en onsdag, og deretter trene benpress på en torsdag. Da er du stiv og støl, du ødelegger restitusjonen og du får ikke noe ut av styrkeløftingen. Her er foresten folk forskjellige, så skal overhodet ikke være bastant.

 

Se for deg at du kan f.eks trene benstyrke på tirsdag og jogge på fredag ?

 

Eksempel på treningsprogram (siden jeg tipper du kommer til å spørre om det før eller siden uansett :thumbup: )

 

Mandag:

Markløft (10x4) <-- Uten tvil en av de viktigste øvelsene!!! Få noen (proffe) til å vise deg riktig teknikk, hvis ikke kan du ødelegge ryggen!

Roing (10x4) <-- Bruk et apparat. Dette er en vanskelig øvelse, så spør noen om hjelp som jobber der.

Rygghev (10x4) <-- Du kan holde på en vekt for å trene hardere, men vær forsiktig med det!

Chins (?x?) <-- Uten tvil en av de beste øvelsene, men jeg fikk aldri dette ordentlig til. Så jeg har ingen erfaring med dette.

 

 

Onsdag:

Benpress (10x4) <-- Morsomme er at når du trener de store musklene i kroppen utvikler kroppen din mer testosteron, så du blir enda sterkere :)

Tåhev(14x4) <-- Jeg har alltid blitt anbefalt å trene mange reps på tåhev, men er ikke sikker på hvorfor :whistle:

Her husker jeg ikke flere navn, men du finner mange gode apparater for ben.

 

 

Torsdag/Fredag:

Benkpress (10x4)

PecDec (10x4) <-- En av mine favoritter

Dips (10x4) <-- Knallbra øvelse, veldig anerkjent. Du blir mye sterkere i benk også av å trene triceps bra!

PushUps1 (10x3) <-- Kjør vanlige pushups. Når du klarer mer enn 10 reps legger du en vekt på ryggen din.

Pushups2 (10x3) <-- Hold hendene dine nærme hverandre. Da belaster du Triceps, og ikke bryst i like stor grad.

 

Fredag og/eller Lørdag:

Hard løpetur og kanskje en lett løpetur dagen etterpå.

 

Du bør suplere med flere øvelser, det jeg har laget er altfor få. Men om du ikke gjør det så er det ihvertfall en god start !

Hehe, tusen takk for svar. Jeg har laget en treningsplan her som du kanskje kan kommentere litt på? Er jo som sagt nybegynner, så jeg vet jo ikke helt. Har tenkt å trene:

 

Dag 1 - Bryst/triceps (Kondisjon - intervall) + (Benkpress)

Dag 2 - Skuldre/mage

Dag 3 - Rygg/biceps (Benkpress)

Dag 4 - Legger/lår

Dag 5 - (Benkpress)

Dag 6 - FRI

Dag 7 - Lett joggetur

 

Du legger sikkert merke til at jeg har benkpress på mandag, onsdag OG fredag. Jeg vet ikke om dette er optimalt, men jeg trenger å trene en del på både teknikk og styrke slik at jeg klarer flere repetisjoner. Jeg har også tenkt å ha intervall trening på mandag, for så å ha en lett joggetur på søndag. Har du noe input om jeg bør endre noe, eller? :))

Btw; er det bare dips jeg bruker for å trene triceps? Er ikke helt sikker på hvilke øvelser som trener denne muskelen. Jeg vet om noen øvelser du kan gjøre med manualer, men er det noen andre?

Lenke til kommentar

Skuldrene dine kommer ikke til å bli så imponert av så mye benk med så lite trening av øvre rygg og bakside skuldre. Gorillaholdning incoming :p Å trene balansert vil jeg si er vel så viktig i begynnelsen, for da kommer ting til å skje fryktelig fort hvis du spiser nok.

 

Hvis du er helt fersk ville jeg også tenkt grundig over om dette programmet er noe du faktisk kommer til å ha motivasjon til å gjennomføre slik det ser ut nå. Bedre å sette mål om 3 treninger i uka du faktisk gjennomfører, enn å sette for seg 5 dager og begynne å droppe treningsdager etter to uker når startskudd-motivasjonen er borte :)

Endret av Kevlar
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har hatt ganske gode resultater med en SL/SS hybrid, 3 økter i uken, annen hver A og B.

 

Workout A

Squat 3x5-

Bench Press 3x5

Deadlift 1x5

Pullups 3xF

 

Workout B

Squat 3x5

Overhead Press 3x5

Foroverbøyd roing 3x5

Dips 3xF

 

Begynn med ganske lav vekt og legg på 2,5kg hver økt. Tror det er litt mer oversiktelig enn det opplegget du har nå.

Endret av bögfisk
Lenke til kommentar

Hadde jeg vært deg hadde jeg vel heller trent benk OG rygg (og alt annet) tre ganger i uka, ingen gunn til å dele opp når du er såpass fersk.

 

Før du bekymrer deg om dosering av kosttilskudd, bør du få inn helt basic rutiner på mat og trening, men for å være ærlig trodde jeg oppladingsfase for kreatin ikke var noe folk drev med lenger... Uansett tar det neppe livet av deg å følge det som står på pakka :)

Lenke til kommentar

Det blir noe slikt som dette du tenkte på da: (?)

 

Dag 1: Bryst (benkpress), mage og triceps.

 

Dag 3: Føtter og skuldre

 

Dag 5: Rygg og biceps

 

Med variasjon i øvelser.

 

Har du foresten noen tips til sider der det står forskjellige øvelser for de forskjellige musklene? Er litt usikker på hvilke øvelse jeg bør gjøre for noen av musklene. Rygghev virker som en kul øvelse da. Ligger på en benk og løfter overkroppen opp og ned.

 

Uansett, takk for all informasjon folkens. Setter pris på hjelpen. :)

 

EDIT: joggetur på lørdag og muligens søndag.

Endret av Fizzle
Lenke til kommentar

Jeg tenkte vel mer på noe slikt:

 

mandag: helkropp

 

onsdag: helkropp

 

fredag: helkropp

 

Så lenge du trener gode baseøvelser med god teknikk, sparer du masse tid og tjener masse styrke på å trene helkropp hver gang, fremfor å dele opp. Benk, mark, bøy, skulderpress, chins, roing. Cant go wrong. Når grunnstyrken er inne, kan du begynne å dele opp og legge til øvelser som hjelper deg til å fokusere på områder du vil gi litt ekstra love.

 

Mitt beste tips for både nybegynnere og erfarne er å kjøpe en notisblokk du tar med på trening, og skriver ned absolutt alt du løfter. Når du kommer på gymmen skal du slå det du hadde forrige gang, i enten kg eller repetisjoner. Progresjon, progresjon, progresjon!!!

 

Når det gjelder sider med øvelser syns jeg selv exrx.net er best, mens endel andre på forumet her har mer sans for Coopers Guns.

Lenke til kommentar

- Tren med 8-12 rep i 3-4 sett hvis du vil øke muskelmasse og bli litt sterkere. Tren med 3-5 reps om du vil bli mye sterkere og øke litt muskelmasse

 

 

Generelt sett burde du trene med 8- 12 reps med samme vekt på stanga i ca 4 sett.

 

Ved styrkeløft er det viktig å alltid løfte så tungt du bare klarer. Ikke la oppvarmingen hindre dette.

 

 

1270155812235.jpg

Lenke til kommentar

Hei

 

Jeg kan absolutt ingenting om trening - trente veldig mye før, men har de siste 3-4 årene kun daffa på soffa`n.

 

Jeg bestemte meg for å begynne å trene igjen, men i frykt for å gå lei altfor fort har jeg latt være å sette opp noe fast program til å begynne med. Jeg rusler inn på 3T, bytter, og går kun på de maskinene jeg føler for å gå på den første tiden. Har holdt på slik i 2 måneder nå, ingen plan, men merker likevel resultat i form av at jeg har gått ned endel i vekt og har merkbar bedre kondisjon (sykler litt noen ganger, andre ganger bruker jeg den trappemaskina).

 

Mitt tips - drop program til å begynne med. Bare gjør det du har lyst på, så lenge du har lyst, og bruk den første tiden til å få kroppen til å våkne opp ordentlig. Min erfaring er at stramme treningsprogram den første tiden (iallefall du som aldri har trent ordentlig) vil ganske fort drepe lysten din. Før eller siden så går du på en smell som du må ha ganske heftig selvdisiplin for å komme deg over.

 

??

Lenke til kommentar

BareGjest: Jeg har HELT motsatt erfaring. Det å ha et fastlagt program gjør at en ikke føler seg så "lost" på treningssenteret. SL5*5 er ekstremt enkelt å gjennomføre. Du vet hva du skal gjøre når du kommer, og du vet når du er ferdig. Dette er mye mer motiverende enn å bare dasse rundt og "gjøre det man har lyst til så lenge man har lyst". Mulig din tilnærming fungerer bra for kondisjonstrening, men trådstarter ønsker å bli sterkere. Da funker ikke den måten å trene på særlig bra. Hvorfor skulle det at han har et program føre til at han går på en smell som han må ha heftig selvdisiplin for å komme seg over? Det er jo stikk motsatt, har man et program man følger så vet man hva man må gjøre for å komme seg over kneika. Om man bare gjør ting etter innfallsmetoden slik du foreslår så famler man jo helt i blinde når progresjonen begynner å avta.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...