Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Bjeffende nabohund. Politisak?

ToreBarsk

Anbefalte innlegg

Hei,

Leier for tiden i andreetasje i en enebolig i et boligfelt der de som bor i første har to polarhunder som er ute i hundegård stort sett hele daggen og uler og/eller bjeffer store deler av tiden de er ute. Denne hundegården er rett under stue- og soveromsvinduet mitt. De er sjelden ute før 0700 og etter 2300, men det hender. Har fått med meg at naboer har snakket med de om hundene, men er usikker på hva som har blitt sagt. Ser virkelig heller ikke for meg at de vil gjøre noe med det om jeg snakker med de. Er dette noe jeg kan gå til politiet eller noen andre instanser med? Det må da virkelig være plagsomt for andre enn meg iogmed at vi bor ganske tett på andre boliger.

Noen tips eller råd? Tusen takk.

(Var usikker på om juss var riktig emne, men måtte velge et)

Tusen takk,

Tore

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ditt/deres eventuelle klage kan begrunnes i Hundeloven http://www.lovdata.no/all/hl-20030704-074.html#28

§ 28. Straff

Med bøter eller fengsel inntil seks måneder og bot straffes en hundeholder som forsettlig eller uaktsomt unnlater å forebygge eller avverge at hunden rettsstridig

a)angriper eller skader person,

b)jager, angriper eller skader dyr, eller

c)ved støy eller på annen måte volder urimelig ulempe for øvrig.

Offentlig påtale etter bokstav a og b finner sted dersom den fornærmede krever det eller allmenne hensyn taler for det. Ved angrep på hjortevilt regnes grunneier, jakt- eller fangstberettiget i området og viltorganene som fornærmet. Offentlig påtale etter bokstav c finner sted dersom allmenne hensyn taler for det.

G :)

• Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Hei,

Leier for tiden i andreetasje i en enebolig i et boligfelt der de som bor i første har to polarhunder som er ute i hundegård stort sett hele daggen og uler og/eller bjeffer store deler av tiden de er ute. Denne hundegården er rett under stue- og soveromsvinduet mitt. De er sjelden ute før 0700 og etter 2300, men det hender. Har fått med meg at naboer har snakket med de om hundene, men er usikker på hva som har blitt sagt. Ser virkelig heller ikke for meg at de vil gjøre noe med det om jeg snakker med de. Er dette noe jeg kan gå til politiet eller noen andre instanser med? Det må da virkelig være plagsomt for andre enn meg iogmed at vi bor ganske tett på andre boliger.

Noen tips eller råd? Tusen takk.

(Var usikker på om juss var riktig emne, men måtte velge et)

Tusen takk,

Tore

Ville prøvd med å si i fra til hundeeierne hva man opplever - etterpå ville jeg lagd ragu av "naboene" ...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...