s1 Skrevet 17. november 2011 Del Skrevet 17. november 2011 Hei! Jeg skal kjøpe julegave til ei her, og sliter litt med alle typene osv. Kameraet er et Canon 500D, og det var snakk om at hun ønsket seg et Sigma 18-200mm.. Er det noen som kan hjelpe meg litt her? Finner ett på pixmania til 1900,- og ett på netonnet til 2900,-? Er det noen forskjell på disse? Eller er det samme? Og passer disse på Canon 500D kamera? http://www.pixmania.com/no/no/94823/art/sigma/objektiv-zoom-18-200mm-f3.html http://www.netonnet.no/art/foto/objektiv/objektiv-canon/sigma-af18-20035-63dcoscanon/113615.4569/ Takker for hjelpen! Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 17. november 2011 Del Skrevet 17. november 2011 (endret) Det dyreste objektivet har OS "stabilisering", noe som er en veldig stor fordel på denne type objektiver, det er det som gjør at det er noe dyrere. Hvis madamen ønsker denne type objektiv så er Tamron 18-270 VC "stabilisering" er bedre kjøp selv om den er endel dyrere, da det kommer best ut av tester for denne type objektiver.Et annen alternativ er Canon 18-200 IS "stabilisering" da det også er bedre en Sigma sin utgave. Endret 17. november 2011 av Nautica Lenke til kommentar
s1 Skrevet 17. november 2011 Forfatter Del Skrevet 17. november 2011 (endret) Takker for svar! Men de du kommer med her, er det verdt den siste tusenlappen? Ser jo at Tamron-linsen går opp til 270, er dette noe å satse på? Og er Tamron et generelt godt merke? Eller er Canon-linsen det jeg burde gå for? Trenger litt hjelp, siden jeg er helt blank på dette feltet.. Endret 17. november 2011 av s1 Lenke til kommentar
s1 Skrevet 17. november 2011 Forfatter Del Skrevet 17. november 2011 (endret) . Endret 17. november 2011 av s1 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 17. november 2011 Del Skrevet 17. november 2011 Litt ekstra brennvidde er alltid godt og ha, Her kan du se forskjellen på Sigma 18-200 OS og Tamron 10.270 VC II, bare dra pekeren over bildet så ser du forskjellen, du kan også bytte brennvidden fra 18mm og oppover. Jeg ville nok ha spandert den ekstra tusenlappen på Tamron'en, Tamron og Canon er omtrent like gode. Lenke til kommentar
s1 Skrevet 17. november 2011 Forfatter Del Skrevet 17. november 2011 Litt ekstra brennvidde er alltid godt og ha, Her kan du se forskjellen på Sigma 18-200 OS og Tamron 10.270 VC II, bare dra pekeren over bildet så ser du forskjellen, du kan også bytte brennvidden fra 18mm og oppover. Jeg ville nok ha spandert den ekstra tusenlappen på Tamron'en, Tamron og Canon er omtrent like gode. Ja, men da velger jeg å kjøre på med en av disse. Men har lest litt tester rundt på dette. http://www.akam.no/artikler/tamron_af_18-270mm_f_3_5-6_3_di_ii_vc_pzd/90453/7 http://www.lydogbilde.no/test/canon-ef-s-18%E2%80%93200-mm-f35%E2%80%9356-is-objektiv Der ligger en test på tamronen, og det har jo en del svakheter. Men slik som jeg ser det har egentlig begge det? Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 17. november 2011 Del Skrevet 17. november 2011 Superzoomer som 18-200 og 18-270 er alltid kompromisser - de har enorm fleksibilitet i zoomrekkevidden, på bekostning av bildekvalitet. De to nevnte er de beste, eller "minst dårlige", om du vil. Skal du ha bedre bildekvalitet, så skal du ha et objektiv med mindre zoomrekkevidde. Hvis damen har en 18-55 fra før, og gidder å bytte objektiv, så får du bedre bildekvalitet for pengene med en EF-S 55-250 IS, evt EF 70-300 IS eller EF 70-200/4L. Men så var det det med fleksibiliteten, da... Lenke til kommentar
s1 Skrevet 17. november 2011 Forfatter Del Skrevet 17. november 2011 Ja, hun har 18-55 fra før. Men med disse objektivene, hvordan er kvaliteten mellom 18-55 kontra "orginallinsen"? Var litt meningen at det skulle ha fleksibilitet, på reiser osv er det jo greit å slippe å drasse på flere linser. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 17. november 2011 Del Skrevet 17. november 2011 (endret) Ja, hun har 18-55 fra før. Men med disse objektivene, hvordan er kvaliteten mellom 18-55 kontra "orginallinsen"? Var litt meningen at det skulle ha fleksibilitet, på reiser osv er det jo greit å slippe å drasse på flere linser. Jeg tror ikke hun vil merke noe stor forskjell 18-270 konta 18-55, over 55mm vil nok 18-270 føles tregere men det er helt normalt. Siden madammen er innforstått med handelen hva med å stikke innom en butikk og teste det litt sammen. Endret 17. november 2011 av Nautica Lenke til kommentar
s1 Skrevet 17. november 2011 Forfatter Del Skrevet 17. november 2011 Ja, hun har 18-55 fra før. Men med disse objektivene, hvordan er kvaliteten mellom 18-55 kontra "orginallinsen"? Var litt meningen at det skulle ha fleksibilitet, på reiser osv er det jo greit å slippe å drasse på flere linser. Jeg tror ikke hun vil merke noe stor forskjell 18-270 konta 18-55, over 55mm vil nok 18-270 føles tregere men det er helt normalt. Siden madammen er innforstått med handelen hva med å stikke innom en butikk og teste det litt sammen. Ja, skulle kanskje bare gjort det. Takker for hjelpen! Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 17. november 2011 Del Skrevet 17. november 2011 Har dere muligheten til å stikke innom fotovideo eller JapanPhoto vil det være lurer en til Elkjøp/Lefdal/Expert siden disse store el-kjedene vil prøve og overbevise deg/dere at akkurat det objektivet de har inne i butikken er det beste for deg uansett hvor miserabel det objektivet egentelig er. Lenke til kommentar
s1 Skrevet 17. november 2011 Forfatter Del Skrevet 17. november 2011 Har egentlig ikke mulighet til å besøke noen av butikkene du nevner.. Men får dra på elkjøp og expert for å se om de har objektivene inne hvertfall Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 17. november 2011 Del Skrevet 17. november 2011 Bare ikke la dem prakke på deg noe sånn direkte, ta gjerne spør igjen her angående hva de anbefaler. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 18. november 2011 Del Skrevet 18. november 2011 (endret) Var på Elkjøp å kikket litt senest i dag og spurte litt for morroskyld om objektiver. (Jada, jeg skulle ikke ha noe i det hele tatt, men noen ganger vil jeg bare høre hva selgere har å si, og spesielt gjelder dette Elkjøp, da jeg finner det underholdende de dagene jeg kjeder meg) Jeg så jo i glass skapet at det florerte av superzoomer fra Canon og Sigma. Jeg sa at jeg egentlig hadde svært lite peiling på foto, men at jeg hadde et 5D Mark II som jeg hadde fått i gave av mine foreldre og dette ville jeg kjøpe et skikkelig kvalitetsobjektiv til. Uten å spørre meg hva jeg skal ta bilder av så dro han sporenstreks frem nøkkelen til glass skapet og fisket frem ingen ringere enn: Canon EF-S 18-200... med beskjeden om at jeg her hadde en skikkelig allround-linse. Okay, sa jeg da, men jeg er nok bare å titter litt foreløpig, så jeg får se hva det blir til. Men jeg spurte til slutt hva han ville valgt ut som alternativ to, og da sa han at EF-S 17-55 f/2.8 var veldig bra og kanskje bedre, men var også dyrere.... Okay, sa jeg, og takker for hjelpen, men hvis jeg bestemmer meg og evt. bestiller objektivene du annbefalte via nettbutikken deres så kan du garantere at det passer til 5D Mark II ikke sant? Jada, de objektivene kunne man bruke på alle kameramodellene fra Canon sa han. Da tror jeg du er feilinnformert sa jeg, før jeg takket ironisk for hjelpen og gikk derfra. Konklusjonen er at man ikke må svelge det selgerene sier på Elkjøp for en god fisk. Det er langt mellom dem som faktisk vet hva dem snakker om, og svært ofte kan dem kun det mest grunnleggende. Når man ikke engang vet såpass at EF-S objektiver ikke kan brukes på 5D Mark II når man jobber i "kameraavdelingen" så mener jeg det er noe fryktelig galt ett sted... Drar du på Japan Photo så har jeg erfart at dem er veldig flinke der. Så sant du ikke kommer utenom "ordinær" tid. Da er ofte "sjefen" eller den entusiastiske herremannen/damen byttet ut med en "sommerhjelp". Spesielt så synes jeg dem er flinke på Japan Photo i Fredrikstad. Bare sørg for å snakke med sjefen eller hjelperen hans (en ung gutt som kan sakene sine). Endret 18. november 2011 av BjerkneZ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå