Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Tips mot brannsår?

FargeCrazy

Anbefalte innlegg

Hei !

Moren min brant nettopp hånden sin på en glovarm plate på komfyren. Nå står hun med hånden i vann, men kjenner smertene godt. Hun har tatt 1000 mg paracett, men er det noe annet som kan hjelpe?

Takker så mye for svar!

Endret av FargeCrazy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, takk for svar :) Men det er vel ikke mulig å få tak i det på denne tiden av døgnet? Her er i hvertfall apoteket stengt for en god stund siden...

Nei, nei, tenkte ikke på det, jeg er i Trondheim og her det meste åpent til kl 20, og ett apotek er visst døgnåpent, men det gir jo også et lite hint om at det er slikt som kan være lurt å ha i huset.

Du har heller ikke noe førstehjelp i bilen? De forpakningene pleier å inneholde brannsalve.

Men kaldt vann for å kjøle ned er viktig, etterpå tror jeg ikke det gjør stort fra eller til, men å kjøle ned umiddelbart er viktig. Pass på å holde såret rent.

Er det store blemmer? Hvis ja, bør du i det minste snakke med legevakten. Fagfolk vet alltid best. :) Vi som er her er amatører alle sammen.

Lenke til kommentar

Hold hånden under vann! Kaldt eller lunkent spiller ingen rolle. Ha godt med tålmodighet og ikke ta den ut av vannet for kjapt. Etter å ha vært i vannet en god stud, smør på med alloevera. (Gjerne fersk plantesaft om tilgjengelig)

Litt flisespikkeri frå min side, men det er faktisk forskjell på om du bruker kaldt eller lunkent vatn.

I utganspunktet bør vatnet være så kaldt som mulig for å kjøle ned brannskaden, men då kan du også risikere å få en frostskade i tillegg.

Dersom vatnet er veldig kaldt så er det også vanskelig å holde hånda i vatnet lenge nok sidan kaldt vatn gjer vondt. Husk at du må kjøle skaden i minst 20 min og helst i 30-45 minutter.

Dersom det er vanskelig å holde hånda i så kaldt vatn så lenge så er det betre å bruke lunket vatn.

Ofte kan det være lurt å bruke kaldt vatn fyrst, deretter over i lunket vatn som til tilfører litt og litt kaldevatn til det blir passelig kaldt, men ikkje så kaldt at det gjer vondt.

Dersom det er barn som får brennskade så bør du alltid bruke lunket vatn sidan barn ikkje alltid seier ifrå om vatnet er for kaldt, eventuellt kan du som voksen også putte handen i samme vatnet slik at du kan bedømme kor kaldt det er.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...