protoneedhelp Skrevet 17. november 2011 Del Skrevet 17. november 2011 (endret) Jeg er nå 17 år. Målet mitt er å bli arkitekt og kjøpe en luksusleilighet. LA oss si om 10 år har jeg en jobb som arkitekt. Hvor langt tid etter at jeg har fått jobb som arkitekt tar det før jeg kan ta opp en boliglån? JEg har hørt at man må ha fast jobb for å ta opp boliglån, sant eller usant? takk på forhånd Endret 17. november 2011 av protoneedhelp Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 17. november 2011 Del Skrevet 17. november 2011 Du må ha fast inntekt ja og størrelsen på inntekten bestemmer hvor mye du kan få eller betjene i lån. Skal du kjøpe en arkitekttegnet enebolig, sentralt beliggende så må du ha en enorm årslønn. Men du er 17 år så du kan vel fremdeles gjøre det skarpt på skolen så du blir sivilingeniør eller advokat eller et annet yrke som er høyt betalt. Lenke til kommentar
protoneedhelp Skrevet 17. november 2011 Forfatter Del Skrevet 17. november 2011 Du må ha fast inntekt ja og størrelsen på inntekten bestemmer hvor mye du kan få eller betjene i lån. men hvor lenge etter at jeg har fått meg en fast jobb før jeg kan ta opp boliglån? Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 17. november 2011 Del Skrevet 17. november 2011 Det kommer helt ann på hvor mye du klarer å spare i egenkapital og selvfølgelig hvor dyrt hus du skal ha. Det er vanlig med 10-20% egenkapital så du kan du bare begynne og regne. Og jo mer egenkapital du har jo billigere rente får du. Lenke til kommentar
MirusMentis Skrevet 18. november 2011 Del Skrevet 18. november 2011 Jeg tok boliglån som lærling, så det er ikke noe krav om hvor lenge man har jobbet. Har du med 2-3 lønnslipper, evt kopi av arbeidskontrakt og evt kan dokumentere fremtidig inntekt, så bør det gå fint. Det hjelper også på at du har mulighet til å få foreldre til å stille som kausjonist, evt låne deg litt EK. Lenke til kommentar
nicho_meg Skrevet 18. november 2011 Del Skrevet 18. november 2011 Jeg er nå 17 år. Målet mitt er å bli arkitekt og kjøpe en luksusleilighet. LA oss si om 10 år har jeg en jobb som arkitekt. Hvor langt tid etter at jeg har fått jobb som arkitekt tar det før jeg kan ta opp en boliglån? JEg har hørt at man må ha fast jobb for å ta opp boliglån, sant eller usant? takk på forhånd Du må ikke ha fast jobb. Jeg har boliglån på 900k egenkapital på 100k til en bolig som jeg kjøpte for 1mill. Min eneste "inntekt" er studielånet pluss noen tusen på sommerjobb. Det skal dog nevnes at jeg får noe bedre rente siden foreldrene mine har mellom 200k og 300k i pant i deres hus, men lånet hadde jeg fått uansett. Skal du ha luksusleilighet; type 5mill+++ så må du nok ha fast jobb. Standardkravet er at du må ha 10% i egenkapital og nok inntekt til å betjene lånet. Så hvis banken anser risikoen din som lav nok vil du få lånet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå