Howard Skrevet 14. august 2003 Del Skrevet 14. august 2003 Win98 snart i L3-cache? Hvis man tar en titt på installasjonsfilene til Windows 98 finner man fort ut at dette tar rundt 109 MB. På nettet har det i den senere tiden vært hard konkurranse om å gjøre Windows så liten som overhodet mulig. Nå er Windows 98 nede i 4.38 MB! Les saken her. Lenke til kommentar
Spragleknas Skrevet 14. august 2003 Del Skrevet 14. august 2003 Min win mappe (XP) 1.61 GB ... er det mye ? Lenke til kommentar
wil Skrevet 14. august 2003 Del Skrevet 14. august 2003 hehe, min ligger på mindre den ja Lenke til kommentar
wil Skrevet 14. august 2003 Del Skrevet 14. august 2003 om det er mye eller ikke er vel alt ettersom hva man har lagt inn av prog og sånn. det hender seg at filer som blir installert også legger seg i Windows mappa. faktisk så legger noen av filene til Nero seg i Windows mappa har jeg oppdaget, helt greit så lenge noe ikke legges i programfiler på C: så er jeg fornøyd jeg. hater å ha noe i den mappa bortsett fra 3 prog, Norton Internet Sec, Norton Antivirus og Norton Ghost. Lenke til kommentar
DanteUseless Skrevet 14. august 2003 Del Skrevet 14. august 2003 Så artikkelen spør hva hensikten er. Regner med de gjør det for å ha noe å gjøre =) Men praktiske området er nok at så små "images" av et helt system vil være fryktelige hendige å kjøre på diskløse klienten. (gjerne med et terminalbasert system). Andre løsninger er å kjøre sånt system på medier hvor det er trangt om plassen. Eks enkelte minnebrikker, på "embedded" systemer, osv. (Der er enkle overganger ifra minnebrikker til vanlig ata/ide som gjør at man bruke disse som vanlige harddisker. Tenk deg hvor stille en sånn sak blir.) -Dante Lenke til kommentar
Bad_Byte Skrevet 14. august 2003 Del Skrevet 14. august 2003 De som krymper windows 98 burde heller starte med noe som er nyttig... dvs. krympe windows XP Lenke til kommentar
Zemeckis Skrevet 14. august 2003 Del Skrevet 14. august 2003 Blir det ikke noen form for kvalitets tap da? Komprimert fra 109MB til 4,38MB. Lenke til kommentar
Alt-Ctrl Skrevet 14. august 2003 Del Skrevet 14. august 2003 selvsagt, mister vel unødvendige ting som spill og sånt! Lenke til kommentar
JMW Skrevet 14. august 2003 Del Skrevet 14. august 2003 selvsagt, mister vel unødvendige ting som spill og sånt! Greit nok at man mister spill, men hva er "sånt!"?? :-? :-? :-? Lenke til kommentar
hainz Skrevet 14. august 2003 Del Skrevet 14. august 2003 Spill er vel det man IKKE skal slette eller...? Virker som en utrolig teit hobby å krympe et utdatert OS... Hvis man er så talentfull kan man vell gjøre noe annet istedet?? Lenke til kommentar
Corn Skrevet 14. august 2003 Del Skrevet 14. august 2003 Har ikke fått med meg 98versjonen, men 95versjonen (som var på 4.48 mb eller noe) var i alle fall i stand til å kjøre 32bits applikasjoner. Den manglet jo alt av støtte da, ikke noe tcp/ip og slikt. Neppe lyd heller om jeg husker rett. Han som lagde 95versjonen skulle visst nok prøve seg å krympe XP (om han får det til er en HELT annen sak) Som en annen i tråden nevnte så kan man f. eks bruke et så lite operativsystem på minnebrikker ol. Kanskje kan en gammel PDA få win95? Tcp/ip støtte og slikt skulle visst nok komme etter hvert. Forsåvidt så hadde man også laste en slik winversion til å kun kjøre i rammen, noe som gjorde at alle applikasjoner åpnet seg med en gang (og da mener jeg med en gang) Kan lese om win95 versionen her (Linken er nede nå, men den ble meget populær etter å ha dukket opp blant annet tomshardware/anandtech/inquirer osv[/b] Lenke til kommentar
wil Skrevet 14. august 2003 Del Skrevet 14. august 2003 Spillene i Windows suger å dessutten så er det så dårlig utvalg at bare pensjonister gidder å bruke dem jeg har ikke prøvd Windows spillene på Leeeeeenge jeg. blir for kjedelig. Lenke til kommentar
DanteUseless Skrevet 14. august 2003 Del Skrevet 14. august 2003 Som en annen i tråden nevnte så kan man f. eks bruke et så lite operativsystem på minnebrikker ol. Kanskje kan en gammel PDA få win95? Tcp/ip støtte og slikt skulle visst nok komme etter hvert. Forsåvidt så hadde man også laste en slik winversion til å kun kjøre i rammen, noe som gjorde at alle applikasjoner åpnet seg med en gang (og da mener jeg med en gang) "Ramdisk" kalles det, og det har det vært støtte for fryktelig lenge. Nettverksbooting bruker sånt. Og tenk deg en datalabb med 40+ maskiner, alle er P4-something, booter over nettverk med dhcp settinger for nettverkskorta. Og hver maskin har kun terminalbasert software kjørende. (Som kobler til en server en eller annen plass) Tenk deg all den plassen, varmen og bråk man sparer på å ikke ha harddisker i slike. Og sånt ville fint ha kjørt på lave pentium-maskiner så kostnaden hadde vært minimal med å sette opp en sånn lab. -Dante Lenke til kommentar
TLZ Skrevet 14. august 2003 Del Skrevet 14. august 2003 De som krymper windows 98 burde heller starte med noe som er nyttig... dvs. krympe windows XP XP er mye større system. Det baserer seg på NT. 95/98 derimot baserer seg på Win9x som igjen baserer seg på DOS, dette var laget for tidligere maskiner der det ikke var så stor lagrings plass. Men det er et prosjekt for å krympe XP/2000 men dette blir nok aldri så lite. http://www.litepc.com Lenke til kommentar
b-real Skrevet 14. august 2003 Del Skrevet 14. august 2003 høh...fyren har jo bare 18mb igjenn på pc'en også...ikke rart han trenger å krympe win98 Lenke til kommentar
Zink Skrevet 14. august 2003 Del Skrevet 14. august 2003 XP er mye større system. ...etter denne leksa ( bra nok den :wink: ), vil du vennligst få orden på avataren din - den er meget sirup ? . Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå