Gå til innhold

Spørsmål om litt hjelp/forklaring om database

Anbefalte innlegg

Hei

Vuderer å bygge opp tre egne databaser med innformasjon om jeg kan ta ned i et eller annet format på pcen for å ha dataen der. dette er i forbindelsen med hobby hjemmesiden jeg har. de tre databasene er tenkt å bygges i tre kansje fire baser. de er brannvesen, ambulanse, politi (ikke sivilbiler eller andre spesialbiler) og kansje helikopter for de tre etatene.

så kommer det berømte mene. jeg slitter med dysleksi, men har greid å lære meg litt bedre html og css med tiden nå. men med dette prosjekt er jeg veldig grønn på nå. det er derfor jeg spør om det er noen som har noen tips og komme meg

På forhånd takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9871234

Vuderer å bygge opp tre egne databaser med innformasjon om jeg kan ta ned i et eller annet format på pcen for å ha dataen der.

Er du på en Windows Pc, er der et meget enkelt alternativ:

http://www.wampserver.com

XAMPP http://www.apachefriends.org/en/xampp.html

er et alternativ, også for andre operativsystemer.

Mer informasjon her:

http://www.oopschool.com/phpBB3/viewtopic.php?f=11&t=174

Bla ned til avsnitt 1.2 WAMP eller 1.3 XAMPP for Windows

Da er det ikke noe problem med så mange databaser som du har plass til på din Pc. Du kan jo også dumpe backup (fulle databaser) til en eller flere eksterne harddisker. Nå finnes jo rimelige harddisker til et par Tb eller mer.

http://www.sqlite.org/ er for øvrig en veldig enkel databaseløsning som lagrer data i fil systemet på din Pc. Ofte er det godt nok.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

hva har jeg jeg over sett eller gjort feil med dette skripte. prøver finne ut hvor jeg har har misset noe eller jeg må endre noe nå....

<?php

define (`DB_name`,`brann_kjoretoy`);

define (`DB_user`,`modell_utryknin`);

define (`DB_password`,`xxxxx`);

define (`DB_Host`,`localhost`);

$link = mysql_connct(DB_host, DB_user, DB_password);

if (!$link) {

die(`couldn not connect: ` . mysql_error ());

}

$db_selected = mysql_select_db (db_name, $link);

$value = $_post [`kommune_nr`];

$value2 = $_post [`kommune`];

$value3= $_post [`fylke`];

$value4 = $_post [`brannstasjon_navn`];

$value5 = $_post [`brannvesen`];

$value6 = $_post [`bilde`];

$value7 = $_post [`aktiv`];

$value9 = $_post [`kallesignal_bilnummer`];

$value9 = $_post [`type_bil`];

$value10 = $_post [`reg_nr`];

$value11 = $_post [`frabrikkmerke`];

$value12 = $_post [`pabygg`];

$value13 = $_post [`betegnelse`];

$value14 = $_post [`ars_modell`];

$value15 = $_post [`ombygget_ar`];

$value16 = $_post [`historikk`];

$value17 = $_post [`vanntank`];

$value18 = $_post [`skumtank`];

$value19 = $_post [`pulvertank`];

$sql = "insert into brann_kjoretoy (kommuen_nr, kommune, fylke, brannstasjon_navn, brannvesen, bilde, aktiv, kallesignal_bilnummer, type_bil, reg_nr, frabrikkmerke, pabygg, betegnelse, ars_modell, ombyggetar, historie, vanntank, skumtank, pulvertank) values (`$value, $value2, $value3, $value4, $value5, $value6, $value7, $value8, $value9, $value10, $value11, $value12, $value13, $value14, $value15, $value16, $value17, $value18, $value19 `);

if (mysql_query ($sql)) {

die (`error: ` . mysql_error ());

}

mysql_close ();

?>

Lenke til kommentar
$sql = "insert into brann_kjoretoy (kommuen_nr, kommune, fylke, brannstasjon_navn, brannvesen, bilde, aktiv, kallesignal_bilnummer, type_bil, reg_nr, frabrikkmerke, pabygg, betegnelse, ars_modell, ombyggetar, historie, vanntank, skumtank, pulvertank) values (`$value, $value2, $value3, $value4, $value5, $value6, $value7, $value8, $value9, $value10, $value11, $value12, $value13, $value14, $value15, $value16, $value17, $value18, $value19 `);

Du skriver ikke noe om hva slags feil, men dette virker i allefall ikke, siden du prøver å bare sette inn én verdi i tabellen brann_kjoretoy; en streng med verdiene fra postvariablene, separert med komma. I tillegg har du glemt å avslutte $sql-variablen du setter med anførselstegn før semikolonet. Hvis alle verdiene er strenger må du slenge apostrofer rundt hver av dem, altså:

('$value', '$value2' ...)

(Du har forresten også brukt backticks, noe som vanligvis brukes til å utføre shell-kommandoer.) Hvis noen av verdiene er tall, dropper du apostrofer rundt dem.

Lenke til kommentar

Første problemet jeg ser at jeg har er. håper det som er under forklarer litt. på en eller annen måtte får jeg ikke koblet til databasen. resten kommer etter vært tror jeg.....

define('DB_NAME', 'brann_kjoretoy');

define('DB_USER', 'modell_utryknin');

define('DB_PASSWORD', 'xxxx');

define('DB_HOST', 'localhost');

$link = mysql_connect(DB_HOST, DB_USER, DB_PASSWORD);

web host nevner dette

$db=mysql_connect("dittdomene.no.mysql", "brukernavn", "passord"); mysql_select_db("database", $db);

Skift ut dittdomene.no med ditt domenenavn. Brukernavn, passord og database med det brukernavn, passord og databasenavn som står i ditt kodebrev.

her er skjema jeg har som skal knyttes til andre linken

Sjema

php som forteller hva som skal skje

Det er her jeg har skrevet av kodene

Lenke til kommentar

bruker navn er det som står. legger ved det opprinelige filene som jeg også fant på siden.

lurer på det har litt med dette å gjør med nå $db=mysql_connect("dittdomene.no.mysql", "brukernavn", "passord"); mysql_select_db("database", $db); men så er det å det inn i den fila for at det skal fungerer sånn det skal

basic-form.zip

Lenke til kommentar

Nå fikk jeg denne etter en endringer Error: You have an error in your SQL syntax; check the manual that corresponds to your MySQL server version for the right syntax to use near ')' at line 1

Dette er infoen fra hosten jeg bruker

MySQL:

Host: localhost

Database: modell_utryknin

Brukernavn (User): modell_utryknin

Passord (Password): xxxxx

Lenke til kommentar

Da ser det ut som jeg har fått min første mysql database til å fungrer med et untak er at jeg får ikke opp æ, ø, å i mysql lista. er det noe jeg kan gjøre med det eller vil det rette seg vis jeg ta den ut å leser den i exel eller noe sånn

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...