Gå til innhold

Morrowind, Oblivion eller Skyrim?

114 stemmer

1. 1. Hvilket Elder Scrolls er din favoritt?

• Morrowind
      33
    • Oblivion
      6
    • Skyrim
      75

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg stemte Skyrim rett og slett fordi at jeg føler ikke i Skyrim at jeg har blitt for mektig. I Morrowind kom jeg til level 15 og følte at all motstand fra verdenen var null, og skulle det være noe motstand måtte jeg ta main questet. I Oblivion var det motsatt at det føltes bare dumt. begge spillene ble bedre med mods da. I skyrim så frykter jeg fortsatt Giants selv om jeg er level 30, det å gå i nærkamp med dem er ike noe jeg gjør frivillig. Daggerfall har alltid vært favoritten min da, men det begynner å bli noen år siden nå. :p

Skyrim har sine svakheter i forhold til Morrowind da, men liker følelesen spillet gir meg og det var det som ble lagt til bunn her. hvem vet senere om meningne skifter hehe

Lenke til kommentar

Jeg skal ærlig si at jeg spilte Morrowind etter at Oblivion kom ut, men har ikke greid å sette meg inn i combat systemet i Morrowind. MorrOblivion fikk meg til å fullføre Morrowind Storyen. :)

Har ikke spilt Morroblivion 100% ferdig, da mener jeg side-quests osv.

Men tror nok jeg Skyrim er det spillet jeg liker best. :)

Endret av aBaDmAn91
Lenke til kommentar

Om jeg hadde fått lov ville det blitt Arena for min del. Da det kom var det en revolusjon. Vi hadde en gigantisk verden med mye variasjon (med tanke på hvor gammelt det er), random quests som gjorde at man aldri gikk tom (leeeenge før Skyrim fikk det samme systemet), en bra historie og interessante karakterer. Magisystemet var meget bra, og selv slossingen var unik. Vi snakker om å holde nede en musknapp og bevege musen for å bevege sverdet, øksen osv. Ikke så ulikt Wiimoten, PS Move og Kinect, når man tenker etter. Og dette var på 90-tallet. ;)

Men av de på listen blir det nok Morrowind. Det er ett av favorittspillene mine noensinne, og ikke bare i rollespill. Verden var litt "alien planet" som Orwandel så pent sa det, men selv synes jeg det var noe av det beste med det. Hvem husker ikke første gang de kom til den første byen og så de gigantiske insektene de brukte som transportmiddel? Når vi stjal ting fra butikken og prøvde å selge det tilbake oppdaget butikkeieren det, og byene var mye mer interessante enn de i Skyrim. Hvem husker ikke f.eks Vivec City med de fire pyramidene? Selve questjournalen var rimelig dårlig i Morrowind i starten, men den ble endret i den første expansionen. Etter den finner jeg fint lite jeg ikke likte der.

Skyrim på sin side er også svært bra, og havnet på en solid andreplass. Det er for tidlig å si om det vil vare like lenge som Morrowind, men at jeg har spilt 24 timer på en karakter og gleder meg til å fortsette i morra lover svært bra. Jeg har også vurdert å starte en ny karakter eller to for å teste andre raser. Men det er en del ting jeg ikke liker med Skyrim, eller som jeg synes de kunne ha gjort bedre. Det er lite variasjon i fiendene (spesielt i starten), så etter ti, femten timer gikk jeg lei av å banke banditter, ulver og... vel, det er stort sett alt. En mudcrab her, en kanin der. (hihi). Det er også for "realistisk" for min del. Etter de insektene i Morrowind blir det litt kjedelig å bare ri på hester her. Hvorfor kunne vi ikke fått ri på ulver, bjørner, gauper eller noe sånt? Strengt tatt burde de klart seg langt bedre i snø og fjell en hester, så det ville ikke vært et ulogisk valg av ridedyr. Og hva er det med alle de menneskene? Jeg har truffet svært få av de andre rasene så langt. De få khajiit'ene jeg har møtt har vært utenfor en og annen by, og det er svært få alver her. Argonians har jeg ikke møtt en eneste gang.

Oblivion på sin side hadde en del bra ting, men det var for kjedelig for min smak. Verden ble for tam, level scaling funket ikke og de Oblivion-portene ble for ensformige i lengden. Drage eller enda en identisk port? Dragen, helt klart. :) Nå blir selv drager ensformige etter en tid, men da kan man jo løpe unna og heller gjøre noe annet. ;)

Btw har bare prøvd demoen til Daggerfall, men frister svært å laste den ned nå. Den er nok gratis, så vidt jeg vet.

Edit: Daggerfall er gratis, ja. Og det funker helt fint på Win7 via Dosbox. Det er litt kronglete å sette opp, men en batchfil ordner det ganske kjapt. ;)

Endret av vikingkylling
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Skyrim

Morrowind

Oblivion

Skyrim vinner kun pga at grafikken er bedre. Eg kunne ikkje satt meg ned og spelt Morrowind igjen no etter Skyrim er komt.

Oblivion var gøy det, med masse kjekke quests, utanom Main Storyen. Dei andre runsa eg hadde på det så brukte eg commands for å stenge oblivion gates, orket rett og slett ikkje å runne dei igjen.

Lenke til kommentar

Vil tro mange stemmer skyrim fordi de ikke har spilt de andre spillene :3

Nei, jeg spilte Morrowind og likte det helt greit. Spilte Oblivion og men fikk aldri helt sansen for det. Men Skyrim er det råeste rollespillet jeg noen sinne har spilt. Musikken og den levende verdene med noe som skjer uansett hvor du går tar kaka.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Om jeg hadde fått lov ville det blitt Arena for min del. Da det kom var det en revolusjon. Vi hadde en gigantisk verden med mye variasjon (med tanke på hvor gammelt det er), random quests som gjorde at man aldri gikk tom (leeeenge før Skyrim fikk det samme systemet), en bra historie og interessante karakterer. Magisystemet var meget bra, og selv slossingen var unik. Vi snakker om å holde nede en musknapp og bevege musen for å bevege sverdet, øksen osv. Ikke så ulikt Wiimoten, PS Move og Kinect, når man tenker etter. Og dette var på 90-tallet. ;)

Men av de på listen blir det nok Morrowind. Det er ett av favorittspillene mine noensinne, og ikke bare i rollespill. Verden var litt "alien planet" som Orwandel så pent sa det, men selv synes jeg det var noe av det beste med det. Hvem husker ikke første gang de kom til den første byen og så de gigantiske insektene de brukte som transportmiddel? Når vi stjal ting fra butikken og prøvde å selge det tilbake oppdaget butikkeieren det, og byene var mye mer interessante enn de i Skyrim. Hvem husker ikke f.eks Vivec City med de fire pyramidene? Selve questjournalen var rimelig dårlig i Morrowind i starten, men den ble endret i den første expansionen. Etter den finner jeg fint lite jeg ikke likte der.

Skyrim på sin side er også svært bra, og havnet på en solid andreplass. Det er for tidlig å si om det vil vare like lenge som Morrowind, men at jeg har spilt 24 timer på en karakter og gleder meg til å fortsette i morra lover svært bra. Jeg har også vurdert å starte en ny karakter eller to for å teste andre raser. Men det er en del ting jeg ikke liker med Skyrim, eller som jeg synes de kunne ha gjort bedre. Det er lite variasjon i fiendene (spesielt i starten), så etter ti, femten timer gikk jeg lei av å banke banditter, ulver og... vel, det er stort sett alt. En mudcrab her, en kanin der. (hihi). Det er også for "realistisk" for min del. Etter de insektene i Morrowind blir det litt kjedelig å bare ri på hester her. Hvorfor kunne vi ikke fått ri på ulver, bjørner, gauper eller noe sånt? Strengt tatt burde de klart seg langt bedre i snø og fjell en hester, så det ville ikke vært et ulogisk valg av ridedyr. Og hva er det med alle de menneskene? Jeg har truffet svært få av de andre rasene så langt. De få khajiit'ene jeg har møtt har vært utenfor en og annen by, og det er svært få alver her. Argonians har jeg ikke møtt en eneste gang.

Oblivion på sin side hadde en del bra ting, men det var for kjedelig for min smak. Verden ble for tam, level scaling funket ikke og de Oblivion-portene ble for ensformige i lengden. Drage eller enda en identisk port? Dragen, helt klart. :) Nå blir selv drager ensformige etter en tid, men da kan man jo løpe unna og heller gjøre noe annet. ;)

Btw har bare prøvd demoen til Daggerfall, men frister svært å laste den ned nå. Den er nok gratis, så vidt jeg vet.

Edit: Daggerfall er gratis, ja. Og det funker helt fint på Win7 via Dosbox. Det er litt kronglete å sette opp, men en batchfil ordner det ganske kjapt. ;)

Jeg er enig i mye av det du sier. Jeg gikk bare igjennom de portene som vi måtte gå igjennom, for det var ganske kjedelig. Jeg savner litt hestene fra Oblivion... de var "litt" raskere.

Jeg må teste Daggefall :) men det er ikke sikkert jeg greier å spille de lenge nå da :p

Lenke til kommentar

Daggerfall kan lastes ned her. Det følger også med en liten pdf-fil som forklarer i detalje hva du må gjøre for å installere det og starte det.

Btw glemte i farten at Skyrim ikke har durability på våpen og armor. Det er noe jeg savner. Hva er poenget med Glass Armor osv når den eneste forskjellen mellom Glass og Steel er armor bonus og vekt? I de gamle var Glass Armor veldig sterkt og veide lite, men til gjengjeld tålte det veldig lite. Det gav en helt annet opplevelse når vi gikk inn i en lang dungeon. Det var mye morsommere å ikke vite om våpnet og rustningen ville vare hele veien, og ofte tok jeg med et nytt sett rustning og et nytt våpen i reserve, og jeg sparte de beste våpnene til jeg trengte dem.

Lenke til kommentar

1: Man kan laste ned utallige mods for Morrowind for å få det til å se veldig pent ut.

2: I Morrowind og Oblivion kunne man lage egne spells.

2: Oblivion og Skyrim sine steder er litt for generiske. Alt ser så likt ut, men det er litt av samme problemet dem hadde med Fallout 3 spillene siden det er begrensa hva man kan dytte i en Nord-verden eller ørken.

4: I Skyrim er vi stuck med de få spellsa vi får kjøpt/funnet i løpet av gamet som er mildt sagt kjipt.

Jeg vil si Morrowind med GFX-mods er overlegent over Oblivion og Skyrim. Pluss at mainstorien er litt skuffende i Skyrim i forhold til Morrowind.

Så favorittene mine er fortsatt Arena og Morrowind.

Jeg kan godta at Skyrim har et tilbakestående inventory/menu-system siden det er en konsollport.

Endret av Timmeyh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...