hegrehaud Skrevet 17. november 2011 Del Skrevet 17. november 2011 Hei! Då min 5 år gamle HP nx6325 er begynt å bli rimeleg utdatert, er det på tide å skaffe seg ein ny bærbar. Håpar å få nokre gode råd på kva eg treng av dykk som er oppdaterte på emnet! Litt info: Bruksområde: Bildebehandling i Photoshop/RAW-behandlingsprogram er hovedbruksområdet. Den må også takle mange program på samme tid, derav opptil fleire tunge. Maskina skal ikkje brukast til spel. Det kan bli aktuelt med sporadisk videoredigering, men dette er heilt underordna. Ekstern skjerm hadde sjølvsagt vore det beste, men det er nok ikkje aktuelt på nokre år endå, av plasshensyn. Derfor ser eg helst at skjermen er av rimeleg god kvalitet. Maskina bør vere bygd for å vare i minimum 3-4 år med fornuftig behandling - men det er gjerne dei fleste? Lagring: (Intel?) SSD. Kapasiteten er underordna - men minimum 120gb. Det meste av filer skal ligge på eksterne diskar. Matt skjerm, HD, minimum 15" Grei vekt og god batterikapasitet er sjølvsagt ein fordel, men intet krav. Budsjett: Ca. 10-11k. Det skadar ikkje om den er billigare, ei heller om den er litt dyrare dersom det gir betydelig fordel. Merke: -Har sett at Multicom W155 går igjen i tilsvarande trådar. Denne ser fin ut - men er litt skeptisk til byggekvalitet og support ettersom det ikkje er ei kjent merkevare. Dessutan ser tastaturet litt uortodokst ut? Er takknemlig for alle erfaringar med denne maskina! -Ellers har eg sett positive omtaler av Asus? -På jobb har eg no ei 15" Dell Precision M4600 som eg er veldig nøgd med oppsettet på. Tilleggspørsmål: Reknar med SSD'en er ein av dei dyraste komponentane i PCen. Er det mulig at prisen vil synke på desse i nærmaste framtid, slik at eg bør vente ei stund med å handle? På forhånd takk for hjelpa! Lenke til kommentar
arthon Skrevet 17. november 2011 Del Skrevet 17. november 2011 (endret) Har netop vært igjennom leting etter maskin med samme behov som deg. Største problemet er å finne en maskin med god skjerm. De aller fleste maskinene kommer med blank skjerm, noe som ikke er særlig brukbart for bildebehandling. Minstekonfigirasjonen burde være; Matt skjerm (helst full HD 1080p), nVidia skjermkort hvis du bruker Photoshop/Premiere Pro, 2xHDD -->SSD (for OS) + en for lagring (selv om du lagrer bildene et annet sted er det greit og også kunne ha dem på maskinen), eventuelt en Hybrid HDD (SDD+konvensjonell HDD løsning) i stedet for SDD+HDD. Minimum 4GB RAM (mer er bedre). Stillegående. Multicom Kunshan W155 Design-Collection med 1920x1080p Matt skjerm er kanskje den mest gunstige innen ditt behov/pris hvis du spec'r opp grunnkonfigirasjonen litt. Noe ala dette; http://www.multicom....;2311-4206736-1 Jeg endte opp med å legge mer penger i maskinen og kjøpte en ASUS G74SX CI7 2.0 16GB ram/910 GTX560M 3D 17.3" fra Dustin, da denne er nedsatt i pris til 16000.- (18995.- hos Komplett) selv om jeg ikke trenger 3D osv. Men maskinen er tenkt å ikke skulle bli "utdatert" på mange år. Tilsvarende spec'et maskin fra Multicom koster omtrent det samme. En Alienware med same spec's koster lang over 20000.-. http://www.dustinhom...duct/5010601212 Maskinen er stor og tung så det er ikke en maskin du bærer med deg ofte, men veldig solid bygget og stillegående. Det finnes en litt billigere versjon (mindre RAM, ikke SSD) som muligens har Matt skjerm, hvor du eventuelt kan ettermontere en SSD, men det er ikke så mye å spare. http://www.dustinhom...duct/5010598258 Jeg synes 15" skjerm når du skal drive bildebehandling/video redigering blir i minste laget. Men hvis du er vant til det så kanskje det er OK. Det skjer forandringer hele tiden. Nylig var det nesten ingen Laptop'r med Matt skjerm. Nå har det nettopp kommet flere. Gjør dog nøye undersøkelser om skjerm kvalitet, der er det store variasjoner. Endret 17. november 2011 av arthon 1 Lenke til kommentar
Protest Skrevet 17. november 2011 Del Skrevet 17. november 2011 (endret) Jeg har holdt på med "billedbehandling" siden mørkeromstidene, og har hatt bærbart siden forrige årtusen. RAW konvertering begynte jeg med i 2003, og noe senere var det på tale å kjøre det i batch på opptil tusen stykker av gangen, så jeg bør ha en viss kjennskap til hvor skoen trykker. Kan også nevne at jeg har levert filer/bilder til trykking i beste kvalitet. Hadde også en første bærbare som overhodet ble levert med IPS panel, og har fulgt utviklingen der meget godt siden. Til det kan jeg si, glem IPS panel. Det koster mer enn det smaker, uten at du likevel får et godt nok panel. Der i mot har det skjedd en formidabel utvikling med TN paneler de siste årene, og de beste TN panelene ligger ikke så fryktelig langt etter IPS paneler. Det som igjen er overraskende, er at det er Clevo som leverer maskiner med de beste TN paneler i dag. Multicom W155 er en Clevo, men Clevo leverer også maskiner til mange andre etter deres spesifikasjoner og med deres eget merke. Du får altså ikke kjøpt en maskin med Clevo merke. Jeg har også hatt SSD nå i par år allerede, og er et must om man vil ha en rask maskin. Det er viktigere enn fire-kjerners prosessor. Med det antyder jeg at prosessoren du velger har ikke så mye å si. Det er RAM og SSD som er viktigst for deg, men W155 har begge deler. Om du skriver til Multicom, så kan du garantert få satt opp din W155 med SSD + HDD, i stedet for DVD. Skriv en mail dit, så får du det, og da har du også lagringskapasitet i tillegg. Likevel må du satse på eksterne disker, og da gjerne sikkerhetskopi til minst to, der den ene er utenfor huset der maskinen din er fysisk (diskkrasj - brann - tyveri osv). Jeg har hverken sett, og da heller ikke prøvd W155, men jeg har den modellen som heter P150. Det er en modell som er rettet mer mot spillere, og den bør du absolutt ikke se på, selv om den har en fantastisk skjerm. Antar dog at det er samme skjermen på W155. Batterilevetiden er nok ikke verdens beste på W155, men den burde ha alle de andre kvaliteter du ser etter. Kan nevne at min P150 er min andre maskin fra Multicom, og servicen og tastaturet kan jeg med hånden på hjerte si er bedre enn det man får i Thinkpad serien til Lenovo. Når det gjelder billedbehandling, så er det skjermen det kommer ann på. Jeg ville helst sett at det var en 4/3 skjerm på en bærbar, men det finnes ikke lenger. Uansett vil man ha mest i høyden, og det er der det skorter på, da alle tenker video. Billedbehandling fungerer med 15" skjerm, men man vil som sagt alltid ha størst mulig skjerm. Multicom har også en maken modell som W155, som heter W170 med størrre skjerm. Dog blir jo bærbarheten mindre, med en fysisk større og tyngere maskin. For min del er det ekstern skjerm som gjelder. Endret 17. november 2011 av Protest 1 Lenke til kommentar
hegrehaud Skrevet 27. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2012 Hei! Trekker opp igjen dette emnet når det no har gått eit halvt år. Kjøpte ikkje ny laptop i høst fordi eg ikkje fant noko alternativ til multicom W155, som eg var litt skeptisk til. Er takknemlig for nye tips og erfaringar, spesielt når det gjeld skjermkvalitet! Krava til laptopen er dei samme som i førsteposten. SSD som einaste lagring, og matt full-HD skjerm. Ca samme prisklasse, eventuelt litt over. Takk for alle råd så langt! Lenke til kommentar
Aerow Skrevet 27. juli 2012 Del Skrevet 27. juli 2012 Hva med ASUS N56VZ? Har selv prøvd den, og det er en fantastisk maskin! God skjerm, bra touchpad, ok vekt og veldig god kjøling. Det skal kunne gå an å sette inn en SSD også. Batterilevetiden er dessverre bare på 3-4 timer. Lenke til kommentar
thomit Skrevet 27. juli 2012 Del Skrevet 27. juli 2012 (endret) Vel, nå er det Multicom Xishan W150E som gjelder, da. Fremdeles en av de beste TN-panelene som fås til bærbare, matt og med utvidet fargerom. Hvis maskinen skal brukes til bildebehandling bør vel akkurat dette være første prioritet, eller hva? Ellers får man vel se på noen av de (få) maskinene som leveres med IPS-panel i skjermen ... men de som er å få, er temmelig kostbare. Denne her (Lenovo ThinkPad W530) kan jo være et alternativ hvis man spøtter i litt penger ... SSD må kjøpes attåt, og skjermen har litt lavere oppløsning enn Multicom'en. Eller er det vel Dell Inspiron 15R og 17R Special Edition Asus N56VZ eller VM Samsung 700Z5C Lenovo ThinkPad Edge E530 eller ThinkPad T530 som er de mest åpenbare alternativene dersom vi holder oss omkring den opprinnelige trådstarterens budsjett. Endret 27. juli 2012 av thomit Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå