s1 Skrevet 17. november 2011 Del Skrevet 17. november 2011 Hei! Jeg lurer på om det er noen som har kjennskap med å være fisker på båt? Hørte en kompis som snakket om at han hadde startet på båt som fisker, jeg forsto at han skulle være 6-7 uker på båten, og 7 uker fri. Han var lærling, og tjente 65k i månen. Om dette er tilfellet er et jo verdt å vurdere det. Takker for svar! Lenke til kommentar
fantenberg Skrevet 18. november 2011 Del Skrevet 18. november 2011 1. Ta sikkerhetskurset http://www.tos-mar.vgs.no/SOFF/tabid/1264/Default.aspx 2. Ring en sjømannslege og få attest. 3. Begynn å ring Lenke til kommentar
Kontorstol Skrevet 20. november 2011 Del Skrevet 20. november 2011 Å være fisker er lettjente penger, dersom du kommer deg på rett båt. Jeg jobbet 2 år som lærling på en ringnotsnurper, og der jobbet vi minimalt. Hadde brovakt 4 timer i døgnet, og jobbet på dekk kanskje 10-20 timer i uken. Lønnen til de som hadde jobb som fisker (ikke lærling) lå de siste 2 årene på rundt 8000kr per dag. , men jeg fikk heldigvis jobbe en del som fisker. En ringnotsnurper er i drift ca 5 mnd i året, så det ble 5mnd sommerferie på meg. Men dersom du får jobb på en line/garnbåt er du i arbeid 12-16 timer i døgnet i 6-7 uker, og der er lønnen 3-4000kr per dag. Det er vanlig å få halv lønn første turen, og så full lønn på turene etter det. Jeg vil absolutt anvefale ringnot, men det er utrolig vanskelig å få jobb der, men du kan vere heldig! De fleste rederi betaler forresten for sikkerthetskurs (IMO-40) og legeattest for de som arbeider der. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå