Illus Skrevet 20. november 2011 Del Skrevet 20. november 2011 Dersom du vil se litt på quadkopter så holder nrkbeta på å leke seg: http://nrkbeta.no/2011/11/08/slik-bygger-du-ditt-eget-quadkopter-%E2%80%93-del-2/ Mye spennende å lese i kommentarene også. Lenke til kommentar
Itek Skrevet 20. november 2011 Del Skrevet 20. november 2011 (endret) Er jo og litt greit at vingen tåler belastningen da Det er bare å legge inn litt mer karbonfiber det Likevel er nok multicopter å anbefale, men det har du kanskje hørt et par ganger nå Endret 20. november 2011 av Itek Lenke til kommentar
nomore Skrevet 20. november 2011 Del Skrevet 20. november 2011 Det er ikke "bare" å legge inn mer karbonfiber. Hele flykroppen er laget men en viss strukturstyrke, og forsterker du ett ledd blir et annet påført større belastning. De fleste modellfly, spesifikt de laget for FPV, er overdimensjonert litt slik at man kan putte i litt ekstra utstyr, uten at det påvirker strukturen for mye. I tillegg er det et kjent triks å legge inn litt ekstra karbonfiberrør i vingene slik at den overdimensjonerte flystrukturen tåler litt mer, men det finnes grenser. Og eg har selv anbefalt multikopter, om du ser på mine andre poster i denne tråden Lenke til kommentar
Itek Skrevet 20. november 2011 Del Skrevet 20. november 2011 Jeg så den siste linjen kunne tolkes som svar til deg, nomore. Den var egentlig ment til Simen1.. Lenke til kommentar
-Teddy- Skrevet 26. juli 2012 Del Skrevet 26. juli 2012 Jeg vurderer å starte med fotografering fra multikopter profesjonelt, og prøver å få oversikt over hvem jeg skal søke om hva for å gjøre dette lovlig. Har fått indikasjon på at jeg må sende en lang søknad til luftfarttilsynet (Avinor?) og samtidig ordne sikkerhetsklarering fra NSM. Noen som vet hvor man begynner, og hvordan prosessen ser ut for å få de nødvendige tillatelser? Lenke til kommentar
Itek Skrevet 27. juli 2012 Del Skrevet 27. juli 2012 (endret) Jeg vurderer å starte med fotografering fra multikopter profesjonelt, og prøver å få oversikt over hvem jeg skal søke om hva for å gjøre dette lovlig. Har fått indikasjon på at jeg må sende en lang søknad til luftfarttilsynet (Avinor?) og samtidig ordne sikkerhetsklarering fra NSM. Noen som vet hvor man begynner, og hvordan prosessen ser ut for å få de nødvendige tillatelser? Du skal inn på fpv.no! Der har vi diskutert dette opp og ned et par ganger, gjør et søk... Edit: Fant en tråd iallfall: http://fpv.no/vbulletin/showthread.php/1371-Fin-oppsummering-av-regler-for-bruk-av-sensorer-(kamera)-fra-modellfly-helikopter?highlight=lovlighet Endret 27. juli 2012 av Itek Lenke til kommentar
-Teddy- Skrevet 28. juli 2012 Del Skrevet 28. juli 2012 Takk for link! Har allerede registrert meg på fpv.no, men fant ikke den tråden der. Har nå lest, men det er overhodet ikke åpenbart hvordan man skal gå fram for å skaffe lisens for fem år. Må altså søke NSM og luftfartstilsynet, dette er så langt jeg har kommet i planleggingen: Skal bruke dette skjemaet fra NSM: https://www.nsm.stat.no/Documents/skjemaer/S%C3%B8knad%20om%20fotografering%20og%20filming%20fra%20luften%2063304_Bl0384_B.pdf Tenker å søke om foto og film for Oslo, Østfold, Vestfold og Akershus. Helst hele landet, men primært disse områdene... Holder kanskje å krysse av for at det skal brukes i forbindelse med "generelt salg", men "Norsk presse", "Fjernsynsstasjon", "Taksering" og "Reklame" kan jo også fort være aktuelt. Legger ved personopplysningsblankett og taushetserklæring. Ringer jevnlig og maser underveis i saksbehandlingen... Videre skjønner jeg at jeg bare må sende en generell mail til luftfartstilsynet på [email protected], og vente på å få mer informasjon fra dem om hva de krever av dokumentasjon, ettersom det ikke finnes noen skjema på deres nettsider. Got it right? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå