Gå til innhold

Den beste vannpumpa?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jøss, nå mangler vi bare bestemor Duck! :D

Fleip tilside.

Jeg tviler på at Eheim-pumpa er årsaken til skjermkortforstyrrelsene dine. Selv om det finnes et magnetfelt rundt nær sagt alle pumper / motorer, kan jeg ikke se noen grunn til at dette skulle påvirke noen komponent på skjermkortet, eller i maskinen forøvrig.

Har ingen erfaringer med den pumpa du linker til, men kan i alle fall fortelle at det er et svært velrennomert og godt merke i andre sammenheng, (industrielt og maritimt).

Har ellers alltid hatt en liten aversjon mot likestrømspumper (12v), da disse i de fleste tilfellene ikke er på langt nær så driftssikre som vekselstrømsmotorer. I første rekke gjelder dette motorer med børster og kommutator, som også har en begrenset levetid i forhold til en vekselstrømsutgave.

En motor med børster støyer også elektrisk sett på en helt annen måte enn en vekselstrømsmotor, og den støyen kan i enkelte tilfelle påvirke omgivelsene.

Nå kan det jo hende at Johnson-pumpa er konstruert på samme måte som de børsteløse 12v viftene som ofte brukes, og da blir jo situasjonen noe annerledes.

Jeg vil uansett råde deg til å grave opp litt mere facts om dette før du går til innkjøp av en slik pumpe.

Lenke til kommentar
Jeg tviler på at Eheim-pumpa er årsaken til skjermkortforstyrrelsene dine. Selv om det finnes et magnetfelt rundt nær sagt alle pumper / motorer, kan jeg ikke se noen grunn til at dette skulle påvirke noen komponent på skjermkortet, eller i maskinen forøvrig.

Ganske riktig & tvert imot: Komkonenter på skjermkortet blir nok ikke påvirket, men selve skjermen, forutsatt at det er en CRT (ikke LCD), er svært følsom for magnetfelt. Slike felt vil bøye av elektronene slik at resultatet blir fargeforvrengning på skjermen.

Den enkleste løsningen er å flytte PC'en litt vekk fra skjermen, evt. forsøke å skjerme pumpen, eller forsøke å snu den 90 grader i kabinettet f.eks.

- timtowtdi -

Lenke til kommentar

Ganske riktig & tvert imot: Komkonenter på skjermkortet blir nok ikke påvirket, men selve skjermen, forutsatt at det er en CRT (ikke LCD), er svært følsom for magnetfelt. Slike felt vil bøye av elektronene slik at resultatet blir fargeforvrengning på skjermen.

Den enkleste løsningen er å flytte PC'en litt vekk fra skjermen, evt. forsøke å skjerme pumpen, eller forsøke å snu den 90 grader i kabinettet f.eks.

- timtowtdi -

Har netopp prøvd å løfte min AquaBee UP1000 helt inntil skjermen, men ser fortsatt ingen forstyrrelser??

Lenke til kommentar

- timtowtdi -

Joda, kjenner godt til den effekten magnetiske forstyrrelser har på en crt-skjerm. De fleste har vel lekt seg med en magnet foran TV-skjermen også?

Men i dette tilfellet var det vel ikke snakk om den type støy, i alle fall oppfattet jeg det slik.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...