Gå til innhold

Hva skjer hvis man spiser tørris?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du kan få denne kokende overflate-effekten dersom du heller på mindre mengder. Værre blir det om du heller mye, svelger, eller spiser tørris som er fast og ikke flytednde. Du vil da høyst sansynlig få frostskader, cellene vil dø og det kan utvikles koldbrann. Kampen mot koldbrann går ut på å amputere det skadde legeme, noe som er kjedelig når vi snakker om munn- og hals-regionen.

Lenke til kommentar

Du kan få denne kokende overflate-effekten dersom du heller på mindre mengder. Værre blir det om du heller mye, svelger, eller spiser tørris som er fast og ikke flytednde. Du vil da høyst sansynlig få frostskader, cellene vil dø og det kan utvikles koldbrann. Kampen mot koldbrann går ut på å amputere det skadde legeme, noe som er kjedelig når vi snakker om munn- og hals-regionen.

Koldbrann av akutte forstskader av denne typen? Er det særlig vanlig? Man skulle ikke tro det.

AtW

Lenke til kommentar

Grunnen til at du kan helle flytende nitrogen på hånden, eller stappe hånden i flytende nitrogen uten frostskader er at det dannes et lag med kokende niotrogen/nitrogengass mellom hånden og flytende nitrogen som isolerer. Dette går ikke bra med tørris, tørris får man stygge frostskader av hvis man plukker opp uten hansker.

Selv om du ikke skulle få frostskader, er et umiddelbart problem ved å svelge tørris eller flytende nitrogen at det utvider seg fantastisk når det går fra flytende/fast til gass. hhv 694 og 554 ganger. Så hvis du får i deg en nitrogenshot, 4cl, så har du plutselig ca 28 liter gass du skal bli kvitt. Det er en stor rap.

K

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du dør.

Sikker på det? Jeg har ved flere anledninger helt flytende nitrogen over hendene mine feks. Det er helt uproblematisk.

AtW

Som andre har forklart så er det stor forskjell på å få litt på hånden og faktisk drikke det. La si du klarer å drikke en kopp med nitrogen, da har du to til tre desiliter med en veske som holder rundt -190 celsius grader inne i magen. Det sier seg selv at dette er farlig. Kjernetemperaturen din vil falle så drastisk at du risikerer å dø og da har vi jo ikke en gang tenkt på den direkte skaden som vil bli gjort på magesekken og potensielt dine indre organer.

Lenke til kommentar

Hva hvis noen er ekstra kjipe mot deg på en grei fredag og bytter shot glasset med et shot glass full av nitrogen. Grunnene kan være mange, kanskje han (person 1) har vært ekstra kjip mot dama til luringen (person 2) og vil ha søt hevn.

Et under at vi ikke har lest om noe sånt i dagbladet eller vg enda ?

Lenke til kommentar

Du dør.

Sikker på det? Jeg har ved flere anledninger helt flytende nitrogen over hendene mine feks. Det er helt uproblematisk.

AtW

Som andre har forklart så er det stor forskjell på å få litt på hånden og faktisk drikke det. La si du klarer å drikke en kopp med nitrogen, da har du to til tre desiliter med en veske som holder rundt -190 celsius grader inne i magen. Det sier seg selv at dette er farlig. Kjernetemperaturen din vil falle så drastisk at du risikerer å dø og da har vi jo ikke en gang tenkt på den direkte skaden som vil bli gjort på magesekken og potensielt dine indre organer.

En kopp er jo veldig veldig mye da. Og langt over det som jeg ser for meg vil brukes i ett typisk "nå skal vi teste å drikke flytende nitrogen"-stunt.

Det "sier seg selv" at det er farlig å få flere desiliter væske med -200 grader over seg også, men det er det jo ikke. Jeg mener ikke at det nødvendigvis er trygt å drikke, langt derifra, men jeg synes ikke det virker så selvfølgelig som noen skal ha det til. (i små menger såklat, store mengder sier seg jo faktisk selv at er usunt/farlig :))

AtW

Hva hvis noen er ekstra kjipe mot deg på en grei fredag og bytter shot glasset med et shot glass full av nitrogen. Grunnene kan være mange, kanskje han (person 1) har vært ekstra kjip mot dama til luringen (person 2) og vil ha søt hevn.

For det første, så damper jo flyende nitrogen masse, noe som jo er ganske tydelig, glasse får raskt frost på seg også. For det andre er det jo utallige ting man kan ta en shot av som er livsfarlig. Det er ikke så vanlig å prøve å forgifte/drepe folk.

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Koldbrann av akutte forstskader av denne typen? Er det særlig vanlig? Man skulle ikke tro det.

AtW

Det er vel slik at man kan få koldbrann i ettertid hvis vevet ikke tåler den hyppige nedkjølingen.

For det første, så damper jo flyende nitrogen masse, noe som jo er ganske tydelig, glasse får raskt frost på seg også. For det andre er det jo utallige ting man kan ta en shot av som er livsfarlig. Det er ikke så vanlig å prøve å forgifte/drepe folk.

Ser for meg personen som prøver dette, berer med seg en stor dunk med nitrogen inn på baren. For og så helle det over i shotglasset ubemerket. :p

Endret av WilliamAR
Lenke til kommentar

Du blir cool.

Jeg vet ikke hvordan det føles å ha nitrogen eller tørris på insiden av kroppen. Men da jeg gikk på ungdomsskolen, så skrek i hvert fall han gutten som fikk tørris i nakken av en spøkefull venn.

AtW

Hvis man heller nitrogen oppi et shotglass og en person dør av dette, er det da mulig å påvise at det var nitrogen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...