Gå til innhold

Kald katode som skal brukes til belysning av et lite skap.

Anbefalte innlegg

Jeg har et skap i kjellerstua som jeg mange ganger har tenkt å få belyst litt. Jeg har tenkt mange ganger på at "det hadde sikkert vært stilig med neonlys" i.o.m. at det er et svart skap med glassdør. Jeg har førøvrig "alle" dvd'ene mine og diverse annet stående der som jeg synes fortjener å bli satt frem i lyset :) MEN, det skulle vise seg å bli mer innvikla enn først antatt. Naiv som jeg er så trodde jeg at d bare var å bestille et par neonlys og det var det liksom. Ble fortalt at det var kald katode som var tingen.

Jeg var på vei til å bestille 2stk. katoder og et basic kit, helt til det slo meg. Strøm!?! Det var inne på Microplex.no jeg skulle bestille og der er jo såvidt jeg vet alt tilrettelagt for strømuttaket på pcn. Det er det som er problemet. Jeg må vel ha en adapter av et slag men vet ikke hvor jeg får tak i det. Noen som har forslag til hvordan jeg kan få belyst mitt kjære skap uten "alt" for mye styr? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

TAkk for det, men det er bare det at skapet er igrunn ikke store greierne 100cm bredt, 60cm høyt og 30 cm djupt. Jeg hadde tenkt å ha to 30cm (eller 20cm) katoder, en oppe og en nede, slik at det ble belyst i hele skapet. Men jeg er ingen elektiker, har igrunn ikke peiling idet hele tatt på elektronikk. Jeg får bare prøve å finne ut av det. Du har ikke noen ide om hvor jeg kan få kjøpt "12/5v strømforsyning eller en (PC)PSU"?

Jeg vet heller ikke om det var en spesiell på ljudia du tenkte på, der var vel et par alternativ som kunne passet.

Lenke til kommentar

Går en kald katode på 12v og vekselspenning?

I så fall er jo det bare å kjøpe denne:

"Transformator 230V/12V AC. 20VA. OBS! Denne jernkjernetransformator gir vekselstrøm og egner seg som transformator for ulike belysninger. Leveres komplett med tilslutningskontakt."

fra clasohlson til 98kr og bruke den.

Tilkobling må man dog lage selv, men det skal ikke være noe problem.

Lenke til kommentar

Åkei, da blei ihvertfall jeg litt forvirra.... MeN; det jeg trenger er altså:

Kald Katode

Kald Katode Basic Kit

Transformator 230V/12V AC. 20VA

Er dette det som trengs?

Hvis ikke er det noen som kan fortelle meg nøyaktig hva jeg trenger?

:) Tusen TAkk :)

Lenke til kommentar

Et alternativ til kaldkatoder kan kanskje være lysdioder? Disse har en levetid på ca 50.000 timer, og den typen jeg tenker på tar svært liten plass.

Ta en titt på varenr. 33-620-27 hos www.elfa.se/no/

Disse lyser helt fantastisk, og kan anbefales! Har selv brukt slike i et lignende prosjekt, og er storfornøyd!

Men de koster jo litt da. 8)

Og så må du ha en 230v / 10v DC trafo i tillegg. Håper du ikke ble enda mer forvirra nå da! :wink:

Lenke til kommentar

JEg ble ikke så veldig mye mer forvirra nei. Diodene fungerer sikkert fett de, hvilket prosjekt var det du brukte de til da? Og hvor kjøpte du den trafoen? Men det ALLER enkleste hadde vær om noen hadde vært så grei å bare skrive ned en enkel liste over det jeg trenger, enten det er katode eller diode, og i tillegg legge ved url til der jeg kan kjøpe det. Kanskje litt storkrevende, men det er lov å prøve ihvertfall =)

Lenke til kommentar

33-640-98 er nummeret på egnet trafo..

bare søk på artikkelnummeret på elfa.se/no d...

bruk linkene det står neste og forrige side.. (nesten helt øverst) til å "bla" i katalogen.. er mange forskjellige typer lys der...

Du kan jo også kjøpe lysdiodene enkeltvis og da...

Lenke til kommentar
JEg ble ikke så veldig mye mer forvirra nei. Diodene fungerer sikkert fett de, hvilket prosjekt var det du brukte de til da? Og hvor kjøpte du den trafoen? Men det ALLER enkleste hadde vær om noen hadde vært så grei å bare skrive ned en enkel liste over det jeg trenger, enten det er katode eller diode, og i tillegg legge ved url til der jeg kan kjøpe det. Kanskje litt storkrevende, men det er lov å prøve ihvertfall =)

Hvilket prosjekt? vel, bestemte meg for å bygge et nytt multimediarack for bruk i stua her i vinter, også inkludert en skjult PC bl.a. med ca 10.000 Mp3-filer, musikkvideoer etc.

Diodeplatene med tilsammen 64 dioder ble frest inn i sidevangene på racket, slik at de indirekte belyser alle komponentene i racket. Lagde også en bakgrunnsbelysning i det integrerte CD-racket, med blå lysdioder. Det hele ble faktisk meget effektfullt!

Trafoen jeg bruker, er den som smilodon refererer til. Hele stasen styres forøvrig av et fotocelleoppsett, som sørger for å slukke diodene på dagtid.

Om du er interessert, kan jeg sagtens sende deg noen bilder. Send meg i så fall en PM eller en mail.

En deleliste for prosjektet ditt blir jo ikke all-verdens.

Med dimensjonene du oppgir på skapet, vil jeg foreslå følgende:

To stk diodelister. En i toppen av skapet. Den andre deler du i to (de kan kappes!) og plasserer disse på hver side i skapet.

En 10v DC trafo, og nødvendige forbindelsesledninger, og en passende loddebolt.

Men har du f.eks en regulerbar batterieliminator av passe størrelse liggende, så kan den godt gjøre nytten! Kan faktisk være å foretrekke, da lyset fra diodene er svært kraftig! Normal driftsspenning på diodelistene er 10v DC, men de tåler godt å dimmes ned til 6-7volt også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...