Heatsink Skrevet 17. november 2011 Del Skrevet 17. november 2011 (endret) Da var det lønningsdag, og etter lang fartstid på forumet tenkte jeg det var på tide å sette sammen noe vannkjøling. Jeg har for tiden en socket 1156-prosessor og jeg har i første omgang kun tenkt å kjøle denne. Dersom ting går etter planen vil jeg utvide til å også kjøle et grafikkort når jeg oppgraderer det ut på nyåret. Jeg har et Lian-Li A71F (bilde i spoiler), hadde tenkt å lage hull til 3x120mm-radiator i toppen, men kan trenge litt tips til øvrig organisering. Jeg har aldri satt sammen et vannkjølingssystem før. Har smekket sammen en deleliste på aquatuning: Med unntak av CPU-blokken er det jeg har valgt ganske tilfeldig, så jeg vil gjerne ha kommentar eller forslag til alternativer. Jeg lurer spesielt på dette med pumpe og tank, som sagt har jeg lyst til å ha muligheten til å utvide senere og trenger derfor noe med stor nok dimensjon. Jeg har ikke noe i mot å ha separat pumpe og tank, men jeg trenger da litt hjelp til å finne ut hvordan det skal settes opp. Lurer også hva slags annet ekstrautstyr jeg eventuelt trenger, som f.eks skruer, strips, teip osv. Dersom ting går bra skal jeg poste noen bilder i gjengjeld når jeg er ferdig! Endret 17. november 2011 av Heatsink Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 17. november 2011 Del Skrevet 17. november 2011 Tror ikke den pumpa er så god om du skal utvide senere. Da vil jeg anbefale deg å velge en med litt mer head (trykk). Laing DDC er en bedre pumpe. Av tanker kan jeg anbefale XSPC dual-bay res for DDC, som vil gi deg litt bedre trykk grunnet en bedre pumpetopp (dette trenger du ikke for å legge til en GPU-blokk, trykket er fortsatt mer enn nok for dette). Montering her er definitivt enklest. Eller du kan velge en vanlig tank som Swiftech MCRes, en tank som monteres i en 5.25" bay, eller en sylinderformet tank som du monterer i kabinettet et sted. Montering her gjør du ved å kutte noen hull og skru fast pumpe og tank i kabinettet på smart måte, eller skru fast en sylindertanken med monteringsmateriell: aquatuning. Et annet valg er MCP35X top med MCP35X res Det er mange valg, men jeg vil anbefale Laing sterkt, mest fordi disse er gode pumper, har mange monteringsmuligheter og ytelsen er mer enn god nok for en middels stor loop som dette Alt annet ser egentlig bra ut, husk å velge vifter 1 Lenke til kommentar
Heatsink Skrevet 21. november 2011 Forfatter Del Skrevet 21. november 2011 Takk. Da tror jeg det blir Dual 5.25-reservoar med Laing-pumpen. Skal også kjøpe ferdigblandet væske fra techbay samt vindu til kabinettet. Skal også ha en viftekontroller med temperatursensor. Vil jeg kunne bruke de medfølgende sensorene til å overvåke vanntemmperaturen eller trenger jeg noe slikt noe? 1 Lenke til kommentar
Drugstar Genius Skrevet 21. november 2011 Del Skrevet 21. november 2011 Jeg anbefaler et komplett vannkjølingsett fra Microplex. http://microplex.no/Avdelinger/Datakomponenter/Kjøling/Kjøling,-vann/Komplette-sett,-intern.aspx Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 21. november 2011 Del Skrevet 21. november 2011 Skal også kjøpe ferdigblandet væske fra techbay samt vindu til kabinettet. Skal også ha en viftekontroller med temperatursensor. Vil jeg kunne bruke de medfølgende sensorene til å overvåke vanntemmperaturen eller trenger jeg noe slikt noe? Ikke kjøp ferdigblandet væske med farge, fargen taper seg fort og legger seg igjen i loopen og blir et helvete å vaske vekk. Da er det mye bedre å gå for fargede slanger. Du må nok ha en egen kobling som den du fant for vanntemperaturen ja, jeg hadde personlig ikke tatt meg bryet: Temperaturmålingene på GPU og CPU er nøyaktige nok for å sjekke at alt fungerer, og temperaturavmålingene du får fysisk avmålt er egentlig rimelig nytteløse for annet enn skrytefaktor (ikke at "OMG, vannet mitt er 31°C" er så spennende heller...) Jeg anbefaler et komplett vannkjølingsett fra Microplex. http://microplex.no/Avdelinger/Datakomponenter/Kjøling/Kjøling,-vann/Komplette-sett,-intern.aspx Det eneste som var greit der var Swiftech Ultima XT, alt annet er lukkede systemer som ikke er verdt prisen. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå