fjarle Skrevet 17. november 2011 Del Skrevet 17. november 2011 Men forskere fra Sintef tror ikke på noen batterirevolusjon. To ukers mobilbruk med superbatteri Lenke til kommentar
bowelripper Skrevet 17. november 2011 Del Skrevet 17. november 2011 Batteriet på min SE X10 Xperia Mini Pro varer bare til mellom kl. 16 og 17 når jeg hører på radio eller musikk hele dagen på jobb. Det er for dårlig! Bedre batterier nå! Lenke til kommentar
oslo72 Skrevet 17. november 2011 Del Skrevet 17. november 2011 Slik ser et vanlig mobilbatteri ut i dag. Shit, mitt batteri ser ikke slik ut. Må jeg bytte inn telefonen min? Batteriet på min SE X10 Xperia Mini Pro varer bare til mellom kl. 16 og 17 når jeg hører på radio eller musikk hele dagen på jobb. Det er for dårlig! Bedre batterier nå! Litt avhengig av hva du jobber med, men kanskje en ide å ha en usb-lader på jobb hvis du sitter foran PCn? Eller høre på radio på nett istedet. Ellers er jeg enig i at batterier i dag er altfor svake i forhold til hvor mye mer telefonene blir brukt i dag enn tidligere. 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 17. november 2011 Del Skrevet 17. november 2011 Jeg har liten tro på lengre batteritid. Øker batterikapasiteten med la oss si 5 ganger så kommer produsentene sporenstraks til å klokke opp en hver brikke i telefonen sånn at de forbruker 5 ganger mer strøm. Dermed ender vi opp med samme batteritid. Ett skritt frem og ett tilbake. Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 17. november 2011 Del Skrevet 17. november 2011 Øker batterikapasiteten med la oss si 5 ganger så kommer produsentene sporenstraks til å klokke opp en hver brikke i telefonen sånn at de forbruker 5 ganger mer strøm. Man kan jo håpe at det etterhvert blir utbredt med slik det er på bærbare og til dels stasjonære pcer; at prosessoren klokkes ned når den ikke brukes heftig, og klokkes opp igjen ved behov. Uansett trenger ikke kraftigere prosessor bety høyere strømforbruk. Ofte er det jo motsatt. Viktig er også at programvaren som kjører på telefonene ikke misbruker ressurser. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 17. november 2011 Del Skrevet 17. november 2011 En ting er teorien om hvordan utviklingen burde/kunne skjedd. En annen ting er praksis. Da jeg kjøpte min første og andre telefon var det ikke uvanlig med 1 ukes driftstid normalt, ved normal bruk. Drømmetelfonen min på et tidspunkt, den lille og snertne Ericsson T39 med bare 86 gram vekt, hadde opp til 29 dager standbytid og 25 timer taletid. Leser man testene til amobil snakker de ofte om at telefonene må lades hver natt ved aktiv bruk og har en standbytid på bare noen få dager. Lenke til kommentar
pvl1971 Skrevet 17. november 2011 Del Skrevet 17. november 2011 Slik ser et vanlig mobilbatteri ut i dag.Shit, mitt batteri ser ikke slik ut. Må jeg bytte inn telefonen min?Batteriet på min SE X10 Xperia Mini Pro varer bare til mellom kl. 16 og 17 når jeg hører på radio eller musikk hele dagen på jobb. Det er for dårlig! Bedre batterier nå!Litt avhengig av hva du jobber med, men kanskje en ide å ha en usb-lader på jobb hvis du sitter foran PCn? Eller høre på radio på nett istedet.Ellers er jeg enig i at batterier i dag er altfor svake i forhold til hvor mye mer telefonene blir brukt i dag enn tidligere. Hva er vits med å høre radio på telefonen om man sitter med en PC?? da lytter man til PC'en det finnes noen små knep for å få batteri til å holde bedre på strøm. Lenke til kommentar
pvl1971 Skrevet 17. november 2011 Del Skrevet 17. november 2011 (endret) her er og tips: http://www.mobili.no/nyheter/fem-enkle-tips-for-bedre-batteritid/ Endret 18. november 2011 av cyclo Fjernet unødvendig sitat Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 17. november 2011 Del Skrevet 17. november 2011 En ting er teorien om hvordan utviklingen burde/kunne skjedd. En annen ting er praksis. Da jeg kjøpte min første og andre telefon var det ikke uvanlig med 1 ukes driftstid normalt, ved normal bruk. Drømmetelfonen min på et tidspunkt, den lille og snertne Ericsson T39 med bare 86 gram vekt, hadde opp til 29 dager standbytid og 25 timer taletid. Leser man testene til amobil snakker de ofte om at telefonene må lades hver natt ved aktiv bruk og har en standbytid på bare noen få dager. Men skyldes det kraftigere prosessor i dagens telefoner, eller tyngre bruk og masse ting som alltid kjøres i bakgrunnen på disse smarttelefonene? Lenke til kommentar
oslo72 Skrevet 17. november 2011 Del Skrevet 17. november 2011 (endret) Min første mobiltelefon hadde ca 8-10 timers batterikapasitet (Simonsen Freeway), og det var stort sett bare i standby. To-tre samtaler og den kuttet ut etter 5-6 timer. Hadde et ekstrabatteri i lomma som veide ca 200-300 gram. Dagens smarttelefoner blir brukt til MYE mer enn å bare ringe, så slikt sett er batteriene definitivt mye bedre enn hva de var (og lettere). Jeg vil heller ha en forholdsvis lett telefon som jeg lader hver natt fremfor et klumpete batteri. Tiden hvor batteriet varte i 10-14 dager har jeg innsett er forbi, uten at det plager meg nevneverdig. Endret 17. november 2011 av oslo72 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 17. november 2011 Del Skrevet 17. november 2011 Men skyldes det kraftigere prosessor i dagens telefoner, eller tyngre bruk og masse ting som alltid kjøres i bakgrunnen på disse smarttelefonene? Det skyldes at strømforbruket øker mer enn batterikapasiteten øker. Dagens batterier er mye bedre enn de for 10 og 20 år siden, målt i Wh. Men så lenge forbruket øker raskere på grunn av mer funksjonalitet så vil brukstiden gå ned. Lenke til kommentar
FenrisC0de Skrevet 17. november 2011 Del Skrevet 17. november 2011 (endret) Man kan jo håpe at det etterhvert blir utbredt med slik det er på bærbare og til dels stasjonære pcer; at prosessoren klokkes ned når den ikke brukes heftig, og klokkes opp igjen ved behov.Uansett trenger ikke kraftigere prosessor bety høyere strømforbruk. Ofte er det jo motsatt. Viktig er også at programvaren som kjører på telefonene ikke misbruker ressurser. Dette er implementert for lenge siden i stort sett alle smarttelefoner. I Android klokkes prosessoren ned til ca 245MHz (avhengig av prosessor) når ytelsen ikke behøves. Det er stort sett skjermen og baseband-radioen som trekker strøm og prosessoren har egentlig ikke så stor innvirkning på batterilevetiden. Endret 18. november 2011 av cyclo Fjernet unødvendig sitat Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 17. november 2011 Del Skrevet 17. november 2011 Men så lenge forbruket øker raskere på grunn av mer funksjonalitet så vil brukstiden gå ned. Og det var poenget mitt, at bruken har den største skylden, ikke at dagens prosessorer bruker mere strøm for å gjøre de samme oppgavene kontra eldre prosessorer. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 17. november 2011 Del Skrevet 17. november 2011 Jeg har liten tro på lengre batteritid. Øker batterikapasiteten med la oss si 5 ganger så kommer produsentene sporenstraks til å klokke opp en hver brikke i telefonen sånn at de forbruker 5 ganger mer strøm. Dermed ender vi opp med samme batteritid. Ett skritt frem og ett tilbake. Ringefunksjonen vil jo ikke ta noe mer strøm, og skjermer bruker stadig mindre strøm per størrelse (og hvor store de blir i mobiltelefoner vil begrense seg selv), samme med ting som GPS, bluetooth, wi-fi osv. Selv med 5 ganger effektbruket på CPUen så vil man få et solid hopp i batteritid. AtW 1 Lenke til kommentar
chrlod Skrevet 17. november 2011 Del Skrevet 17. november 2011 Jeg skjønner ikke ulempen. Det nye batteriet det snakkes om tåler færre ladesykluser, men til gjengjeld varer det mye lenger. Netto blir jo da resultatet et batteri som varer lengre (i levetid, ikke ladesykluser - som egentlig er irrelevant) - altså ikke en vesentlig ulempe i det hele tatt. Da er det bare å håpe på at det ikke kun er snakk om peak ytelse, men også reelle forbedringer. Og selvfølgelig at disse batteriene settes i produksjon asap. 1 Lenke til kommentar
oslo72 Skrevet 17. november 2011 Del Skrevet 17. november 2011 Ironisk nok gikk jeg mye oftere tom for batteri når jeg hadde en telefon som varte 10-14 dager enn det jeg gjør med den jeg har i dag. Denne VET jeg må lades hver/annenhver dag og gjør derfor det. Den forrige telefonen glemte jeg som regel å lade, og når den varslet om dårlig batteri hadde jeg sjelden lader i nærheten. Nå har jeg lader hjemme, på jobb og på hytta og i bilen. Koster meg svært lite kalorier å putte den i kontakten uansett hvor det er. Lenke til kommentar
Displayname Skrevet 17. november 2011 Del Skrevet 17. november 2011 Hehe, den sedvanlige artikkelen om superbatterierne som "bare er noen år unna". Kan si at man har hørt det før. For noen år siden var framtiden mobiler drevet av brenselceller og alkohol. I'm not holding my breath for å si det slik. Lenke til kommentar
runerask Skrevet 17. november 2011 Del Skrevet 17. november 2011 Det var jo snakk om å bruke brensenscelle for en tid siden, virker som om dem planene er gitt opp. Meningen var den gang at batteriene skulle vare i mange måneder.... Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 17. november 2011 Del Skrevet 17. november 2011 Wow folkens! ENDA et superbatteri! Hadde disse løftene faktisk blitt oppfylt, så hadde vi aldri trengt å lade mobilen innen idag. Lenke til kommentar
hobgoblin Skrevet 17. november 2011 Del Skrevet 17. november 2011 Batteriet på min SE X10 Xperia Mini Pro varer bare til mellom kl. 16 og 17 når jeg hører på radio eller musikk hele dagen på jobb. Det er for dårlig! Bedre batterier nå! er vel derfor SE selger ekstern batteri-lader så du kan ha 2-3 ekstra i lomma Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg