777fan Skrevet 17. november 2011 Del Skrevet 17. november 2011 Nei, den ser ikke bra ut. Se på oppløsning - ser ut som det er den på kampanje som allerede er nevnt her som er den som ev hadde vært aktuell hvis jeg går for 27" - får finne ut av det etter en besøk i butikken. Nå kom jeg med forslaget utifra dine prioriteringer. Trodde du ville ha lav responstid, stor skjerm til en billig penge. Bedre oppløsning kan du bare glemme (bortsett fra noen få 1920x1200 skjermer). Men ja, lurt å sjekke i butikk først fordi 26" nødvendigvis ikke er så mye større enn 24" (avhengig av widescreen). Personlig synes jeg at 26-27" blir for stort til å spille på når man sitter så nærme, hodet må flyttes mer fram og tilbake. Skal du ha bra bildekvalitet (eIPS) og LED anbefaler jeg DELL U2412M. Har den selv og er meget fornøyd. Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 17. november 2011 Forfatter Del Skrevet 17. november 2011 Jeg blingset i stad, og trodde det sto U, ikke P. I så tilfelle vil jeg anbefale U2312HM. Liker dog ikke den responstiden på 8ms ... hmmm Om en 27" eller større er aktuelt kommer vel litt av på hva slags skjermkort han har også.Korriger meg om jeg tar feil, men jeg har det inntrykket at en oppløsning på 2560x1440 krever en del mer av et skjermkort enn 1920x1080. Maskinen hans er ikke særlig god, så jeg må kanskje ta det med i vurderingen. Takk for sammenlignings-linkene, men tror jeg må se det irl for å få et reelt inntrykk av størrelsen Lenke til kommentar
Deluze Skrevet 17. november 2011 Del Skrevet 17. november 2011 Om du kan fortelle oss hva slags skjermkort (og prosessor) han har, og hvilke spill han liker å spille kan vi helt sikkert finne en test eller to som viser oss forventet ytelse med 1920x1080 vs 2560x1440. -Deluze Lenke til kommentar
Dasch Skrevet 17. november 2011 Del Skrevet 17. november 2011 1920x1080 når jeg spiller. 2560x1440 når jeg driver med kontorarbeid. Lenke til kommentar
Atald Skrevet 17. november 2011 Del Skrevet 17. november 2011 Jeg blingset i stad, og trodde det sto U, ikke P. I så tilfelle vil jeg anbefale U2312HM. Liker dog ikke den responstiden på 8ms ... hmmm Testene jeg har tatt en titt på nå forteller at den har svært lav inputlag, noe som fort kan bety mer enn 8ms responstid for en del. Det står faktisk at den har 0.6 ms input lag, både her og på flere andre sider, noe som er helt latterlig lavt. Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 17. november 2011 Forfatter Del Skrevet 17. november 2011 Akkurat nå sitter han og ser film via PC til TV, så skal sjekke kort og prosessor i morgen. Hans kort ble ødelagt, så han låner bare det som står i nå. @Atald: det eneste jeg vet om skjerm er responstid og oppløsning, så jeg vet ikke om hva som kan påvirke spilling foruten det. Ser f.eks på guide i post #1 at responstid er lavere på den mer gamer skjermen der. (ja, jeg er stokk dum på HW) Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 18. november 2011 Forfatter Del Skrevet 18. november 2011 Om du kan fortelle oss hva slags skjermkort (og prosessor) han har, og hvilke spill han liker å spille kan vi helt sikkert finne en test eller to som viser oss forventet ytelse med 1920x1080 vs 2560x1440. Han spiller fortsatt endel WOW, men det blir nok mer av de nye spillene når han bare får oppdatert PC. (den holder rett og slett ikke til mye idag) Prosessor: Intel® Core2 Duo CPU - E4600 @ 2.40GHz (2 CPUs), ~2.4GHz GKort: ATI Radeon HD 4800 Series (DAC 400MHz) Ca minne 1785MB Lenke til kommentar
jonskja Skrevet 18. november 2011 Del Skrevet 18. november 2011 Hvorfor ikke få sønnen din til å ta mer del i kjøp av skjerm? det er vel tross alt han som skal bruke skjermen til daglig? Har en BenQ xl2410t 24" pc skjerm, med 120Hz som gir mulighet for 3D. Den har LED og en kontrast på 10m:1 med en responstid på 2 ms. Den kan jeg godt sitte 2 meter i fra og se film i senga, eller spille når jeg flytter den inn til stua. Er godt fornøyd med den, og ser egentlig ikke noe stor forskjell mellom denne(som jeg betalte nærmere 3500 kroner for) og mamma sin(en typisk 24" BenQ som koster rundt 1500). Nå har BenQ sluppet en etterfølger til XL2410t og da er den på billigsalg www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=647490 Og hvilken oppløsning har den gamle 19" skjermen som brukes i dag? Lenke til kommentar
Atald Skrevet 18. november 2011 Del Skrevet 18. november 2011 Er godt fornøyd med den, og ser egentlig ikke noe stor forskjell mellom denne(som jeg betalte nærmere 3500 kroner for) og mamma sin(en typisk 24" BenQ som koster rundt 1500). Om du ikke ser noen forskjell på de to vil jeg stille meg like kritisk til skjermen din som billigskjermene til Benq. Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 18. november 2011 Forfatter Del Skrevet 18. november 2011 Hvorfor ikke få sønnen din til å ta mer del i kjøp av skjerm? det er vel tross alt han som skal bruke skjermen til daglig? Fordi det er gave og han har ikke mer peiling på skjerm enn meg - altså ingenting. Han har ikke erfaring med å spille på en 27-28" og da er det litt greit å spørre her og få erfaringer fra folk som har prøvd det. Og hvilken oppløsning har den gamle 19" skjermen som brukes i dag? Han kjører 1280x1024 i 75Hz - høyere oppløsning gir hodepine lett pga da blir Hz på 60. Lenke til kommentar
jonskja Skrevet 18. november 2011 Del Skrevet 18. november 2011 personlig erfaring er jo egentlig ganske greit, og da er det jo fint som du sier, at du skal i butikk og se på modeller Selv opplever jeg forskjellen mellom 60 og 120hz og har heller ikke opplevd å få hodepinne uannsett hvor mange timer jeg har spilt med en skjerm. Eneste er vel kanskje hvis jeg er trøtt, det er dårlig lys i resten av rommet(spesielt bak skjermen) og jeg ikke har drukket/spist på noen timer... Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 18. november 2011 Forfatter Del Skrevet 18. november 2011 Mulig det var før og ikke på LCD, men for mange år siden gikk jeg på kurs der alle skjermene kjørte 60Hz og over halve klassen plagdes med hodepine og følte det tungt - før et lyst hode kom på at dette kanskje var grunnen. Endret på alle skjermene og problem forsvant. Etter det har jeg bestandig satt Hz til minst 70. Lenke til kommentar
777fan Skrevet 18. november 2011 Del Skrevet 18. november 2011 Optimal frekvens er ofte maksimalfrekvensen til skjermen. Du bør ikke endre på denne innstillingen, men la den stå på høyeste verdi. Dog kan spill og grafikkprogrammer endre frekvensen etter det som er hensiktsmessig og støttes av programmet. Mange plages også av for høy lysstyrke på skjermen. Det første du bør gjøre når du har kjøpt skjermen er å kalibrere den slik at det er behagelig for ''dine'' (eller sønnens) øyne. Det å følge forhåndsprogrammerte moduser er ikke alltid like bra. Lenke til kommentar
Deluze Skrevet 19. november 2011 Del Skrevet 19. november 2011 (endret) Han spiller fortsatt endel WOW, men det blir nok mer av de nye spillene når han bare får oppdatert PC. (den holder rett og slett ikke til mye idag) Prosessor: Intel® Core2 Duo CPU - E4600 @ 2.40GHz (2 CPUs), ~2.4GHz GKort: ATI Radeon HD 4800 Series (DAC 400MHz) Ca minne 1785MB Er det i nærmeste fremtid at resten av maskinen også skal oppgraderes? I så fall er jo oppløsning på skjermen ikke en faktor lengre. Men siden jeg allerede har nevnt det for deg kommer jeg med noen tall som viser forskjellen på de to oppløsningene. Du skriver Radeon HD 4800 Series, dette referer til en hel serie. Jeg tok utgangspunkt i et HD 4890 (det kraftigste kortet med enkel gpu fra serien). Tom's Hardware har i sin test en slags oppsummeringsside, hvor de adderer alle resultater og lager en graf av de nye resultatene. 1920x1200 = 247,5 fps 2560x1600 = 153,6 fps Det vil si en nedgang på 37,9 %. Men dette er ikke så vesentlig om resten av maskinen skal byttes i nærmeste fremtid. Hvis den ikke skal det (dvs. at sønnen din skal ha ny skjerm sammen med nåværende maskin i det minste en liten stund) vil han oppleve et dropp i ytelse uansett, men et større dropp på en skjerm med 2560x1600. -Tallene i testen er med en 16:10 skjerm, men jeg antar at forskjellen 16:9 vs 16:10 ikke har all verden å si. -Deluze Edit: Skrivefeil Endret 19. november 2011 av Deluze Lenke til kommentar
jonskja Skrevet 19. november 2011 Del Skrevet 19. november 2011 jeg mente egentlig å si at jeg IKKE opplever forskjell mellom 120 hz og 60 hz... Aner ikke hvordan jeg glemte å skrive IKKE Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 20. november 2011 Del Skrevet 20. november 2011 Fordi det er gave og han har ikke mer peiling på skjerm enn meg - altså ingenting. Han har ikke erfaring med å spille på en 27-28" og da er det litt greit å spørre her og få erfaringer fra folk som har prøvd det. Han kjører 1280x1024 i 75Hz - høyere oppløsning gir hodepine lett pga da blir Hz på 60. 27" er for stort for meg, jeg blir nesten sliten av å måtte vri hodet og øynene for å holde oversikt. Når CRT-skjermer viser bilder blinkes bildet foran deg, som skapte flimreeffekten på TV. I enkelte tilfeller kan dette sikkert skape epilepsi-lignende anfall. LCD-skjermer endrer på pixlene 60 eller 120 ganger i sekundet, bildet blinker ikke konstant som på CRT-skjermer som betyr at man ikke får hodepine av for treg blinking. Mulig det var før og ikke på LCD, men for mange år siden gikk jeg på kurs der alle skjermene kjørte 60Hz og over halve klassen plagdes med hodepine og følte det tungt - før et lyst hode kom på at dette kanskje var grunnen. Endret på alle skjermene og problem forsvant. Etter det har jeg bestandig satt Hz til minst 70. Les lenger oppe. Om noe skaper hodepine for meg, så er det heller lav Field Of View i spill der dette ikke kan endres som Modern Warfare 3. jeg mente egentlig å si at jeg IKKE opplever forskjell mellom 120 hz og 60 hz... Aner ikke hvordan jeg glemte å skrive IKKE Jeg merker lett forskjell, bevegelsene er langt mykere i 120Hz enn 60Hz Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 20. november 2011 Forfatter Del Skrevet 20. november 2011 Har bestemt meg for å gå for 23"-24". Kjøper han seg ny maskin, så får jeg heller kjøpe til en 27"-28" på den hvis han absolutt vil ha større. Takker for alle innspill! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå