Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Høy ping når kjerringa bruker uTorrent.

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg sliter med nettet mitt. Jeg har byttet router, så den er ikke problemet. Når jeg er alene på nettet går alt smooth, og jeg kan spille BF med en finfin ping. Meeen med en gang enten jeg eller kjerringa bare ÅPNER uTorrent, så begynner jeg å lagge.

Akkurat nå laster kjerringa med 200/250kb/s, som igjen det ikke burde være problemer å spille på mtp jeg har 25/5 linje. Upload er redusert til 10kb/s.

Det skal med andre ord være evig nok igjen til linja å spille på, men ikke faen..

Noen som har peeiling på hva problemet kan være? Og hvordan man fikser det?

PS! Jeg har prøvd å koble direkte til modemet, og samme problemet er det også.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Virker som du ikke har satt maxverdiene i uTorrent, da kaprer programmet hele båndbredden!

Du stiller inn upload og download for seg. Venstreklikker helt nederst på skjermem, download sitter vel omtrent midt på og upload noe til høyre.

Da funker alt som du vil ha det. Og husfreden er reddet. :)

Lenke til kommentar

Virker som du ikke har satt maxverdiene i uTorrent, da kaprer programmet hele båndbredden!

Du stiller inn upload og download for seg. Venstreklikker helt nederst på skjermem, download sitter vel omtrent midt på og upload noe til høyre.

Da funker alt som du vil ha det. Og husfreden er reddet. :)

Hvis du leser hva han skriver så ser du han den ikke bruker hele linja. Bare 200/250kBs. Så problemet ligger ikke der.

Men det kan ligge i antall tilkoblinger. Billige modem/rutere (typisk slike man får fra nettleverandøren) takler ikke så mange tilkoblinger om gangen. Det kan hjelpe å redusere maksantallet av tilkoblinger.

Lenke til kommentar

Jeg testa med "Bandwith Allocation" low. Det funket ikke. Jeg prøvde ellers å sjekke tilkoblinger, noe jeg regner med er "connections", og det står på default, noe som ikke har vært problemer med før, og problemet vedvarer uansett hvilke torrenter jeg prøver å laste ned..

Takk for svar uansett!:)

Lenke til kommentar

Okei, det var noe feilinformasjon der oppe ja.. Det var visst routern alikevell. Jeg lasta med 3mb/s uten router plutselig, og med er jeg nedi 300kb/s ish..

Er det noen standard innstillinger på routern som kan være fuucked? Security er slått av, jeg har åpnet porter..

Lenke til kommentar

Hehe, bare ett par ganger :p

Har googlet litt nå, og min router det er snakk om er wrt54gx v2. Jeg ser faktisk at det er endel problemer med denne og torrenter generelt. Og foreløbig ingen fix. Svaret på nesten alle sider er "buy a new router", og det hjelper lite. :p

Det jeg ikke skjønner er at brodern har brukt denne før, og den funket finfint.

Lenke til kommentar

Jeg har en gammel router liggende, men det var problemer med den også. Det var vel en D-Link DIR-???.

Der hadde jeg problemer med at når noen andre logget seg på datt jeg plutselig litt ut av nettet, bare små spikes, men nok til at jeg blant annet ble DC'a fra Battlefield.. Argh!

Lenke til kommentar

Hvis du setter grenser på både upload og download som er f.eks. maks 60% av linjen slik at det er mye åpen kapasitet så hjelper dette en god del. Du bør også begrense maks connctions til et fornuftig tall - dog hvor mye dette påvirker resultatet vil være ganske avhengig av hvor god ruteren er.

Det vil dog alltid være noen pingspikes og generellt sett dårligere responstid om linjen bruker torrents - selv med begresninger. torrents overføres i bursts av pakker og er veldig aggressiv i forhold til å bruke ledig linjekapasitet - så selv med lave begresninger så vil nok linjen makses ut i små øyeblikk her og der. Begresningene i torrent programmet er basert på et gjennomsnitt over tid. Hva som faktisk skjer på nettverket er noe ganske annet - der trafikken gjerne ser mer ut som en berg og dalbane - og om de høyeste toppene på den berg og dalbanen begynner å nærme seg innpå maks kapasiteten på linjen så vil dette resultere i at andre tidssensitive programmer kan påvirkes.

Det er kort sagt et vanskelig problem - og egentlig er det nok bare en skikkelig god implementasjon av QoS som fikser dette fullstendig. Desverre er QoS ofte vanskelig å konfigurere riktig om du ikke har god peil åp nettverk fra før + plus litt tid til å sette deg inn i mekanismen. Dessuten krever det som regel ny ruter-hardware da QoS ikke er implementert (ihvertfall godt og brukerkonfigurerbart) på de fleste standard rutere.

Begynn med å sette begresninger på torrent programmet som sagt, både på upload/download og connections. Se om det er brukbart for ditt bruk og juster evt. opp og ned litt etter noe testing. Selv om det neppe vil løse problemet totalt så er det kanskje "godt nok" om du ikke er kresen?

EDIT: Om ruterne din støtter DD-WRT (eller enda bedre, Tomato) så finnes det gode QoS muligheter der (Tomato skal være aller best på QoS fronten). Det krever litt CPUkraft for QoS håndtering, så det spørs om det vil henge med om du laster ned for full guff - men det må du nesten bare teste - og det vil naturligvis avhenge helt av ruter hardwaren. Det krever litt lesing og datapeil for å installere custom firmware, men om du er typen som tar deg tid til å lese instruksjonene så er du allerede langt på vei.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Upload/download er ikke problemet, siden jeg har mer en nok linje. Jeg laster med 200 download og 50 upload, og jeg har 25/5mb linje, noe som burde være nok.

Jeg tror dette er et annet problem "inni routern". Jeg kobla direkte i modemet da fikk jeg 3mb/s på samme torrent som jeg driver å laster ned med 170kb/s akkurat nå. Tilkoblinger har jeg prøvd å sette ned også, uten at det hjalp.

Og det virker som om at hele "internettet" på PC'en går bort med engang jeg åpnet uTorrent (når jeg er koblet til routern, det går helt fint når jeg kobler direkte til modemet), og jeg fikk for eksempel ikke opp denne siden når jeg er inne på uTorrent.. :\

Lenke til kommentar

Connections satt til 50, og DHT slått av. Funker fremdeles ikke.

Men la oss drite i kjerringa. Og la oss skifte scenario. Jeg får rett og slett ikke fart på uTorrent med denne routeren.. Og når jeg åpner uTorrent, så mister resten av nettlesere/Skype o.l kontakt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...