hauk88 Skrevet 16. november 2011 Del Skrevet 16. november 2011 Hei. Jeg skal kjøpe meg speilrefleks kamera for første gang og lurer på hva jeg bør velge. Jeg vil helst at disse kriteriene skal oppfylles: -Et tak på 8000 kr(kamera, objektiv, minnebrikke,batteri og lader må inneholdes i prisen). -Helst nikon siden min søster har dette og vi kan derfor bytte objektiver(ikke noe krav). -Kunne ta bilder fest ol. uten blits + vanlig natur og feriebilder. -God kvalitet som tåler å brukes. Hadde også vært morro å ha et kjapt kamera som er kjapp på autofokusen. Jeg har sett på d90 og d5100 og lurer på hva jeg bør velge (eller om jeg bør velge et annet kamera). Dette har jeg kommet til selv, og lurer på om noen har noe mer å legge til, og hvor viktig disse tingene er: Pros 5100: -Flere iso verdier (12800 og 25600) -Flere hvitbalanse instillinger (7 fler) -Flere max bilder i serie -HDMI Pros 90: -Kjappere -Knapper er bedre lagt opp slik at det går fortere å stille på verdier. Når det kommer til objetiv hadde jeg tenkt en fast 55mm med 1.4f. Min søster har en zoomelinse og en 18-55 linse og jeg kan få låne om jeg har lyst(dette var da nikon). Jeg setter veldig pris på svar og gode kommentarer! Jeg føler meg litt lost i jungelen av speilreflekskamerar. På forhånd takk. Lenke til kommentar
Anskar Skrevet 16. november 2011 Del Skrevet 16. november 2011 For å si det veldig enkelt så er Nikons serie med firesifret modellnr de som er beregnet på "amatører". Har du god kunnskap om fotografering, innstillinger, farger osv osv skal du gå for de med to- eller tresifret modellnummer. Lenke til kommentar
Jan R. Halvorsen Skrevet 17. november 2011 Del Skrevet 17. november 2011 Pro D5100 vs D90: Bedre bildekvalitet, særlig på høy iso Utvippbar skjerm Bedre videoimplementering Cons D5100 vs D90: Ikke autofokus i kamerahuset, så om du vil bruke eldre Nikonoptikk må du fokusere manuelt. Mye god optikk med autofokus å få, så det er ikke sikkert det er noe poeng for deg. Ellers så ville jeg seriøst vurdert D7000, et enda bedre kamera som du faktisk kan få (nesten) innenfor ditt budsjett. Hus: 6.499 50/1.8 objektiv: 1.790 8 gig minnekort: 139 Totalt: 8.428 - litt over budsjett, men ikke mye Supertilbud på kamerahus på Expert nå, 1000 kr billigere enn andre steder: http://www.expert.no/product/product.aspx?identifier=154376&utm_source=Teknofil&utm_medium=pris_cpc&utm_content=faste&utm_campaign=Teknofil Riktignok utsolgt nå, men om du kan vente til det kommer inn igjen er det ett knalltilbud. Nikon 50 mm/1.8 AS-S: http://fotovideo.no/Produkter/Objektiver/Nikon/Normal/Nikon-50mm-F18G-AF-S-Lyssterk-normal-124860-p0000137052.aspx Det ble vel kanskje enda verre å velge nå...beklager det Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 17. november 2011 Del Skrevet 17. november 2011 For å si det veldig enkelt så er Nikons serie med firesifret modellnr de som er beregnet på "amatører". Har du god kunnskap om fotografering, innstillinger, farger osv osv skal du gå for de med to- eller tresifret modellnummer. Tror ikke D7000 eierene er enig med deg der Når det gjelder D5100 kontra D90; så er det et vanskelig valg, da kameraene er såpass forskjellige som de er. JEg tror jeg ville gått for D5100, selv om det på mange måter er mer entry-level enn D90. De viktigste grunnene er som følger: Nyere sensor som yter bedre bl.a på høy ISO (TS ønsker ikke å bruke blits) Utvippbar skjerm - nyttig i mange flere situasjoner enn en skal tro. Innebygget AF motor er ikke så viktig lenger da det finnes et meget godt utvalg av AF-S optikk i dag. Av objektiver, så tror jeg at 35mm f/1.8 DX er rimelig nødvendig; gjerne i kombinasjon med 50mm f/1.4. Min erfaring er at 50mm fort blir veldig trangt inne. Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 17. november 2011 Del Skrevet 17. november 2011 Jeg hadde valgt D90, raskere, bedre søker, større batteri, bedre ergonomi, innebygget fokusmotor. Som nevnt er D5100 bedre på noen områder så den ene modellen er ikke best for alle. D5100 er mindre og har bedre video som kan være et poeng for noen. Jeg er enig i at 50 mm ofte blir veldig trangt innendørs. Lenke til kommentar
Anskar Skrevet 17. november 2011 Del Skrevet 17. november 2011 Tror ikke D7000 eierene er enig med deg der Den modellen er ukjent for meg, men om jeg har forstått Nikons strategi riktig så kommer de firesifrede modellene mer ferdigprogrammerte fra fabrikken, mens på to- og tresifrede modeller krever at du sjøl i langt større grad har kunnskap og kan "programmere" kamera sjøl. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 17. november 2011 Del Skrevet 17. november 2011 (endret) Så har du ikke fått med deg Nikons overgang fra tosifrete til firesifrete modellnavn - tosifret er gammelt; firesifret er nytt. http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_Nikon_DSLR_cameras D7000 er etterfølgeren til D90. D90 er hakket over D5100, men er "forrige" modell. D90 vs D5100 blir tilsvarende Canon 50D vs 600D. Endret 17. november 2011 av Trondster 2 Lenke til kommentar
se# Skrevet 17. november 2011 Del Skrevet 17. november 2011 (endret) JEg tror jeg ville gått for D5100, selv om det på mange måter er mer entry-level enn D90. Enig med Tomsi42. Det er et vanskelig valg, men jeg hadde også valgt D5100 fremfor D90. D5100 er ikke like bra rent mekanisk, men all elektronikk er en generasjon nyere og utvippbar skjerm er også et viktig argument for D5100. Jeg tror også det er dumt å ikke kjøpe en normalzoom, vanligvis koster de ganske lite kjøpt sammen med kameraet. En 50mm F1.8 er en kort tele disse kameraene og er IMO uegnet som eneste objektiv. 35mm er da bedre, men det er ikke uten grunn at nesten alle kameraer selges med en normalzoom. Jeg synes D7000 er for dyrt i forhold til budsjett, og litt overkill som begynnerkamera. Endret 17. november 2011 av se# Lenke til kommentar
fcuk_IT Skrevet 17. november 2011 Del Skrevet 17. november 2011 (endret) FotoVideo skrudde opp prisen (som JapanFoto) i går fra 7295,- til 8495,- D90: Bedre verktøy D5100: Bedre bildekvalitet uansett ISO - særlig skyggepartier i rødt på lav ISO mye mye bedre Endret 17. november 2011 av fcuk_IT 1 Lenke til kommentar
hauk88 Skrevet 17. november 2011 Forfatter Del Skrevet 17. november 2011 Kjempe bra! Takk for masse gode og kjappe svar. Nå er det slik at jeg er amatør, men veldig gira på å lære meg kamera. Jeg har sett for meg at kamera skal vare en stund, og da er byggekvaliteten viktig for meg. Er det slik at d90 kommer bedre ut her, eller er det bare jeg som har fått det for meg? Ser ut til at jeg skal revurdere dette med linse ja. Ser dette ut som en smart sammensetning av linser: -http://fotovideo.no/Produkter/Objektiver/Nikon/Normal/Nikon-35mm-AFS-F18G-Husk-filter-52mm-filterfatning-118398-p0000104839.aspx -https://prisguiden.no/produkt/tamron-af-18-270mm-f35-63-di-ii-vc-pzd-for-nikon-143225 Greia er at den siste linsa kan jeg alltids kjøpe etterhvert siden jeg kan låne linse av min søster. Takk igjen for masse bra innput. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 17. november 2011 Del Skrevet 17. november 2011 Vil også anbefale å kikke på D7000 - etterfølgeren til D90. Bildekvaliteten er den samme som D5100 (det er samme sensor), men betjeningen er "oppe" på D90-nivå, og den har fokusmotor innebgyd i huset. Dra og klå og se hvilken du liker betjeningen på. En superzoom som Tamron 18-270 gir enorm fleksibilitet, men på bekostning av bildekvalitet. Når det er sagt, så er Tamron 18-270 og Nikkor 18-200 jeg vil anbefale av superzoomer. Vurder også en normalzoom som Tamron 17-50 (den uten VC). Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 17. november 2011 Del Skrevet 17. november 2011 Nå er det slik at jeg er amatør, men veldig gira på å lære meg kamera. Jeg har sett for meg at kamera skal vare en stund, og da er byggekvaliteten viktig for meg. Er det slik at d90 kommer bedre ut her, eller er det bare jeg som har fått det for meg? I og med at D90 har flere dedikerte knapper og innebygget fokusmotor er det et bedre kamera og utvikle seg sammen med, du kan finne eldre Nikon-objektiver rundt omkring og få autofokus hvis de har den funksjonen, det finnes utrolig mange eldre Nikon speilrefleks som brukte filmrull rundt omkring på loft, sikkert noen i din familie/slekt som har et Nikon kamera liggende fra 70/80 tallet som du sikkert kan få objektivene fra. Lenke til kommentar
Jan R. Halvorsen Skrevet 17. november 2011 Del Skrevet 17. november 2011 FotoVideo skrudde opp prisen (som JapanFoto) i går fra 7295,- til 8495,- D90: Bedre verktøy D5100: Bedre bildekvalitet uansett ISO - særlig skyggepartier i rødt på lav ISO mye mye bedre Japan Photo la faktisk på en tusing til, D7000-huset koster der nå 9.460. Dette gjør jo tilbudet på Expert enda bedre, der ligger den fremdeles inne med en pris på 6.499 - riktignok utsolgt, men får man det til den prisen og kan vente til de får den inn er det jo et kupp. Skjønner jo at det nok kanskje uansett er dyrt i forhold til budsjett, særlig når han har revurdert objektivvalget sitt, ville bare nevne det nok en gang. 1 Lenke til kommentar
Bjonski Skrevet 18. november 2011 Del Skrevet 18. november 2011 Vil også anbefale å kikke på D7000 - etterfølgeren til D90. Bildekvaliteten er den samme som D5100 (det er samme sensor), men betjeningen er "oppe" på D90-nivå, og den har fokusmotor innebgyd i huset. *pirke pirke* D7000 er vel ikke akkurat en direkte etterfølger. Den legger seg mellom Dxx og Dxxx-serien. Både D90 og D7000 er under produksjon og salg. D90: As of July 2011, the D90 remains in production, fitting between the Nikon D5100 and Nikon D7000 in the company's lineup of DSLR cameras. D7000: It is a new class of camera placed between the professional D300S and the 'midrange' D90 Når det er sagt: Begge er gode kamera, jeg er veldig fornøyd med mitt D90. Hadde jeg tatt meg råd så hadde valget vært D7000, men hadde ikke guts til å bruke så mye penger på kamerahus. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 18. november 2011 Del Skrevet 18. november 2011 (endret) Mao - de gjør som Canon - lar forrige modell overlappe litt med neste. Like fullt er det etterfølgeren/erstatteren. Og forresten: http://nikonrumors.com/2011/05/15/nikon-d90-is-now-officially-discontinued.aspx/ Endret 18. november 2011 av Trondster Lenke til kommentar
Bjonski Skrevet 18. november 2011 Del Skrevet 18. november 2011 Mao - de gjør som Canon - lar forrige modell overlappe litt med neste. Like fullt er det etterfølgeren/erstatteren. Og forresten: http://nikonrumors.com/2011/05/15/nikon-d90-is-now-officially-discontinued.aspx/ Glad jeg fikk kjøpt det "billig" hos Komplett. Prisene har steget noe i det siste Betalte 5790,- for noen måneder siden, nå koster det 6190,- Lenke til kommentar
Kenneth Solfjeld Skrevet 18. november 2011 Del Skrevet 18. november 2011 (endret) For å si det veldig enkelt så er Nikons serie med firesifret modellnr de som er beregnet på "amatører". Har du god kunnskap om fotografering, innstillinger, farger osv osv skal du gå for de med to- eller tresifret modellnummer. Dette stemmer ikke. D7000 er kamera som legger seg mellom D300s og D90 i Nikonlinupen, men som likevel blir regnet som D90 etterfølgeren. Enkelte ser også på det som en D300s killer. Hvilket jeg på mange områder er enig i. Akams egen test: Nikon D7000 Endret 18. november 2011 av KSunhill Lenke til kommentar
Anskar Skrevet 18. november 2011 Del Skrevet 18. november 2011 For å si det veldig enkelt så er Nikons serie med firesifret modellnr de som er beregnet på "amatører". Har du god kunnskap om fotografering, innstillinger, farger osv osv skal du gå for de med to- eller tresifret modellnummer. Dette stemmer ikke. D7000 er kamera som legger seg mellom D300s og D90 i Nikonlinupen, men som likevel blir regnet som D90 etterfølgeren. Enkelte ser også på det som en D300s killer. Hvilket jeg på mange områder er enig i. Akams egen test: Nikon D7000 Du må lese alt jeg har skrevet da. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 18. november 2011 Del Skrevet 18. november 2011 Dette gjør jo tilbudet på Expert enda bedre, der ligger den fremdeles inne med en pris på 6.499 - riktignok utsolgt, men får man det til den prisen og kan vente til de får den inn er det jo et kupp. Spørs bare når det skjer da. Nikon ble hardt rammet av flommen, og så vidt jeg forstår det så er det ikke flere D7000 på vei inn i landet enn de som allerede ligger ute i butikkene. I følge Nikon kommer nok ikke neste shipment med kameraet før februar/mars neste år, og mulig vi i Norge må vente enda lenger da vi på grunn av vårt relativt lille marked blir nedprioritert av store, utenlandske firma. Så innen Expert får inn D7000, kan det være sunket til den prisen, eller til og med under, hos konkurrentene. Lenke til kommentar
trygvan Skrevet 18. november 2011 Del Skrevet 18. november 2011 (endret) Vel, vel. Til trådstarter; Jeg har eid D90, og eier nå D7000. Var strålende fornøyd med mitt D90 og kan varmt anbefale det. Ser at ulike tester av d5100 kritiserer måten man styrer kamerainnstillinger på kameraet. Utenom dette er d5100 i nærheten av like godt som D7000. Si at D90 er som et D7000 med gammel bildebrikke (og dårligere videomulighet, hvis det er viktig for deg +litt anna). Men ærlig talt; jeg var Strålende fornøyd med bildene fra min D90, og håndteringen, og det tror jeg du også kan bli, både i 2011 og 2012. Kanskje er dette et ok tilbud? http://www.foto.no/cgi-bin/bruktmarked/visAnnonse.cgi?utstyrtypeid=47&id=162111 Endret 18. november 2011 av trygvan Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå