LMH1 Skrevet 16. november 2011 Del Skrevet 16. november 2011 Kan noen si hva tåler Origen, 320W, MicroATX? Klarer den AMD A6 3650 + HIS Radeon HD 6670 1GB Low Profile? Selgerne jeg snakket med, mener at skjermkortet jeg har, ikke tåler dette, så de vil ikke dekke det på garanti, fordi nettbutikken mener skjermkortet krever mist 400 watt strømforsyningen. Men omlag 200 watt ca mener jeg den burde tåle, har ikke noe lyst å kjøpe ny strømforsyning med mindre dere gir råd helt lik under 600 kr. Så hva mener dere? Sist jeg hadde en slik tålte den knapt 100 watt, før komponentene begynte å ta skade, men det kan være jeg er litt heldigere nå, siden prossessoren klarer seg fint foreløpig. Lenke til kommentar
Smirnoff Skrevet 16. november 2011 Del Skrevet 16. november 2011 Etter hva jeg kan se av bilder på Google, så har den kun 10A tilgjenglig på 12V, altså 120W. Det blir i minste laget for den prosessoren og det skjermkortet. (Siden disse to komponentene tar strøm fra den railen). Så om modellen du har der er likedan, så ville jeg ikke brukt den med det utstyret. 2 Lenke til kommentar
TaZ Skrevet 16. november 2011 Del Skrevet 16. november 2011 (endret) Selgeren har nok rett.. http://www.hisdigital.com/un/product2-672.shtml#specification Denne skulle passe tror jeg http://www.dustinhome.no/silverstone-sfx-450w-stromforsyning/product/5010445482 http://www.silverstonetek.com/product.php?pid=253&area= z Endret 16. november 2011 av taz 1 Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 16. november 2011 Del Skrevet 16. november 2011 Det eneste som betyr noe er hvor mange ampere med spenning den kan gi på de relevante spenningene - ikke den totale effekten. Den sier deg egentlig ingenting. Om Smirnoff har rett i infoen han fant om at 12volt (den mest brukte spenningen på dagens maskiner) bare er på 10amp så er den nok ikke egnet til dette. Dagens maskiner bruker nesten bare 12volt i noen betydelig mengder - og skjermkort er vel ren 12volt for det meste. Dermed så bør du designe maskinen for å passe innen 120watt - og da er det ikke mye plass å boltre seg på. En god uklokket prosessor vil kreve nesten så mye alene. SKjermkrotet du snakker om har DTP på 66watt - men kan trekke opp mot nærmere 92watt når det skvises maksimalt av syntetiske tester... ref ( http://www.geeks3d.com/20110516/tested-asus-radeon-hd-6670-review/6/ ) Ergo så ved mindre du kjører på typ en atom prosessor eller tilsvarende så har du ikke nok juice i den PSUen til det kortet. PSUen er vel rimelig godt egnet til en lett-medum server av noe slag - uten skjermkort eller med innebygget eller veldig lett skjermkort. -Stigma 2 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 17. november 2011 Forfatter Del Skrevet 17. november 2011 (endret) Det blir ikke ny strømforsyning til micro ATX. Jeg har NortQ NQ-4001AT (400 watt) i en annen maskin og jeg antar den er mye kraftigere, en den silverstone strømforsyningen som linkes til? Om vi snakker om amper/ikke watt. PCI-E strømkabel er ikke viktig, nå som skjermkortet mitt ikke trenger det, NorthQ har vel en kontakt om jeg ikke husker feil. Men problemer er for å få plass, uten å ha blueray stasjonen uten for kabinettet (4-5 CM) så trenger jeg å ta av dekselet og finne en annen måte å feste strømforsyningen på. Nå tror jeg slutter å kjøpe andre strømforsyninger en Consair, fikk lyst på HX750W i min stasjonær så få jeg heller enten ha den jeg har nå, uten ekstern skjermkortet eller modifisere en av strømforsyningene jeg har. Har også Cooler Master GX 650W i min stasjonære maskin jeg kunne tenke å bytte ut. Den klarer nok fint 240 watt, har belastet den mye mere. Så får jeg heller bruke opp strømforsyningene før bytte til nye. Er jo lei at det skal være slik man må bytte ting i et sett. Endret 17. november 2011 av LMH1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 17. november 2011 Forfatter Del Skrevet 17. november 2011 (endret) En annen ting jeg lurer på? Hvorfor oppgir nesten aldri strømforsynings produsentene amper? Er jo klar i at mange kina produsenter får pepper av det, man kjøper strømforsyninger som kortslutter pcen, selv i norge er det ikke ulovlig i følge norsk lov å ikke informere om konsikvenser å kjøpe kina strømforsyninger. Det er med ande ord ikke ulovlig å selge en Origen, 320W, MicroATX også påstå den tåler 320 watt 24/07? Jeg ville kalt det villede markedsføring, den burde heller hatt maks 150 watt merke? Og at det står kun beregnet for Atom eller E450 prosessorer med skjermkort på hovedkortet? Da ville det som forbruker blitt enklere å velge. Selv om selger informerer om at den ikke tåler bruket, hjelper det lite om noen selgere på samme butikk mener som meg det burde gå greit før kjøp av strømforsyning. Men jeg antar de fleste nettbutikker får pepper av kina strømforsyninger, så da må de bli strengere på garantier. Endret 17. november 2011 av LMH1 Lenke til kommentar
Smirnoff Skrevet 17. november 2011 Del Skrevet 17. november 2011 Problemet er at balansen i belastningsnivået har blitt skiftet fra 5V og 3.3V til 12V over de siste 5-6 årene. Før så ble de to først nevnte railene mer belastet enn 12V, derfor var det større verdier på disse. I mellomtiden så fortsatte mange å selge strømforsyinger som rett og slett var utdaterte med tanke på bruk på moderne PC'er. Dette er mindre utbredt nå, men kan forekomme enda. Det finnes forsåvidt ingen regler for merking av effekt, så en produsent kan gjerne ta en PSU som bare reelt kan levere 200W og i aller verste fall plassere et fantasitall der som ikke har fotfeste i virkeligheten. Ta f.eks denne her, den klarte bare å levere halvparten av hva den var merket med, før den døde. (Og den skadet også testutstyret til fyren som testet den). http://www.jonnyguru.com/modules.php?name=NDReviews&file=print&reid=187 Men ingen kan "ta dem" for det, de får lov til å selge den likevel. 1 Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 17. november 2011 Del Skrevet 17. november 2011 (endret) En annen ting jeg lurer på? Hvorfor oppgir nesten aldri strømforsynings produsentene amper? Er jo klar i at mange kina produsenter får pepper av det, man kjøper strømforsyninger som kortslutter pcen, selv i norge er det ikke ulovlig i følge norsk lov å ikke informere om konsikvenser å kjøpe kina strømforsyninger. Det er med ande ord ikke ulovlig å selge en Origen, 320W, MicroATX også påstå den tåler 320 watt 24/07? Jeg ville kalt det villede markedsføring, den burde heller hatt maks 150 watt merke? Og at det står kun beregnet for Atom eller E450 prosessorer med skjermkort på hovedkortet? Da ville det som forbruker blitt enklere å velge. Selv om selger informerer om at den ikke tåler bruket, hjelper det lite om noen selgere på samme butikk mener som meg det burde gå greit før kjøp av strømforsyning. Men jeg antar de fleste nettbutikker får pepper av kina strømforsyninger, så da må de bli strengere på garantier. Jeg har vel så og si aldri sett en data-strømfordyning (eller NOEN strømforsyning generellt sett) som ikke hadde oppgitt hvor mange ampere den var ratet til. For data-PSUer er det normalt å få oppgitt ihvertfall hvor mange amp på hver spenning den kan levere - og normalt også hvordna fordelingen på railene er dersom det er flere. Så om du ikke hadde muligheten til å lese denne infoen så har du enten ikke sett etter - eller det har vært et veldig uvanlig tilfelle. -Stigma Endret 17. november 2011 av Stigma 1 Lenke til kommentar
TaZ Skrevet 17. november 2011 Del Skrevet 17. november 2011 (endret) Det blir ikke ny strømforsyning til micro ATX. Jeg har NortQ NQ-4001AT (400 watt) i en annen maskin og jeg antar den er mye kraftigere, en den silverstone strømforsyningen som linkes til? Den er nok ikke det. NortQ NQ-4001AT er oppgitt til 18A på 12V railen. silverstoneen er oppgitt til 36A på 12V railen.. Endret 17. november 2011 av taz 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 18. november 2011 Forfatter Del Skrevet 18. november 2011 Tror jeg likevell beholder NortQ NQ-4001AT, med mindre noen kan finne en silverstone som både har overspenningsvern, overbelastingbeskyttelse, Kortslutningsbeskyttelse,Overspenningsbeskyttelse Det er vel bare crusair som tilbyr dette? Angående amper, er det vel crusair eller hva den heter, som går aktivt ut med å oppgi antall amper før kjøp, de andre kina strømforsyningene står f.eks bare 320 og hvilken plugger det er med. Nå kan det være nettbutikken som er skylden der. Så da har jeg bare crusair å velge? Lenke til kommentar
TaZ Skrevet 18. november 2011 Del Skrevet 18. november 2011 (endret) Overspenningsvern, overbelastingbeskyttelse, Kortslutningsbeskyttelse,Overspenningsbeskyttelse er noe "alle" PSUer har,sjekka 4 merker på komplett og alle jeg så på hadde dette.. Silverstonen jeg linker til har dette... Corsair lager bra PSUer så ser ingen problem med å gå for det så lenge du har plass til den..Kjøper selv bare Corsair.. Å modifisere PSUen er bare tull,farlig og du mister garantien.. Silverstonen er den beste jeg finne i det formatet til en ok pris.. Hva du velger er jo opp til deg.. Endret 18. november 2011 av taz Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 19. november 2011 Forfatter Del Skrevet 19. november 2011 Origen, 320W, MicroATX har vel neppe noen form for overspenningsvern. Da ville ikke delene mine tatt skade, lynetslag er nok neppe også risikabel. Men er NortQ NQ-4001AT kraftig nok? Eventuelt får jeg har den løst i pcen, og koble på skjermkortet, også sette tilbake skjermkortet. Er jo synd at jeg enten må ha strømforsyningen uten for kabinettet eller finne en annen løsning men jeg syns det er tull å kjøpe noe billig søppel, som ikke garanter for overklokking en gang. Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 20. november 2011 Del Skrevet 20. november 2011 Origen, 320W, MicroATX har vel neppe noen form for overspenningsvern. Da ville ikke delene mine tatt skade, lynetslag er nok neppe også risikabel. Men er NortQ NQ-4001AT kraftig nok? Eventuelt får jeg har den løst i pcen, og koble på skjermkortet, også sette tilbake skjermkortet. Er jo synd at jeg enten må ha strømforsyningen uten for kabinettet eller finne en annen løsning men jeg syns det er tull å kjøpe noe billig søppel, som ikke garanter for overklokking en gang. Origen og NorthQen du har nå er nok av samme labre kvalitet, på godt norsk søppel. Kjøp en skikkelig PSU fra Corsair eller andre kjente, trygge merker, og ikke prøv å spare penger på en PSU som kommer til å kjøre maskinvaren din til helvete med farlig høy rippel eller annet. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 20. november 2011 Forfatter Del Skrevet 20. november 2011 (endret) Bruker NorthQ siden den så vidt passet så det er ikke mye å gå på litt synd på ledningene så håper de ikke ryker, når Northq ryker kjøper jeg ny. Hva mener du er god merke? kun Corsair? Angående denne tråden har ser jeg på et annet forum at andrull har hatt NorthQ under tøffe forhold å den har klart seg. Nå er nok NorthQ langt bedre en Origen. Per dags dato er vel Qtec som har blitt erstattet med Avance, og Origen som er nok de dårligste strømforsyningene per dags dato. Så ja jeg kjøper 750 watt Corsair strømforsyning snart til min stasjonære maskin, så får det heller bli garanti sak hvis jeg får problemer, nå burde 400 watt NortQ klare seg fint til filmavspilling i HD, i normalt bruk er jeg nok under 100 watt strømbruk, så det burde gå bra. Endret 20. november 2011 av LMH1 Lenke til kommentar
007CD Skrevet 20. november 2011 Del Skrevet 20. november 2011 Som sagt, sjekk reviews før du setter igang. Det er ikke sikkert at du kan bare kjøpe ny PSU når den der ryker, er en del billige som hevder de har beskyttelse for ditt og datt, men når disse sender 15-18V ut på 12V linja, så kan du si farvel til Hovedkort, skjermkort ogharddisker! Og dette er ikke noe får dekket så enkelt er jeg redd med en billig PSU, bedre å gjøre det skikkelig fra dag 1. 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 20. november 2011 Forfatter Del Skrevet 20. november 2011 Får eventuelt ta kontakt hvis det skulle skje. Men jeg kjøper strømforsyning til stasjonære maskinen min først. Ikke for å virke ut som jeg overdriver men har faktisk 4 stasjonære, så om en av de ryker, er det ikke noe stort, neste gang kjøper jeg noe bra noe. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå