Gå til innhold

Skaffe oss hund?


Anbefalte innlegg

Heisann alle sammen!

 

Dersom dere vil kunne jeg tenkt meg litt tilbakemeldinger på erfaring med hund og hvordan deres situasjon var når dere skaffet dere hund.

 

Samboeren min og jeg har lenge tenkt på å kjøpe hund. Vi begynte vel å fundere på det for 1.5 år siden, men vi har alltid leid bolig og kjøp av hund kan da være vanskelig. Vi har nå kjøpt oss leilighet på 40kvm, altså ikke så stort. Begge er studenter noe som gjør at vi er fleksible når det kommer til å arbeide hjemme eller på skolen. Vi har ikke fulle dager med forelesninger eller lignende(jeg har maks 4 timer på en dag 1-2 dager i uken).

 

Vi tenkte å skaffe oss en mellompuddel neste sommer(2012). Jeg har tenkt nøøøøye gjennom situasjonen på dette tidspunktet og jeg mener det er en bra situasjon for hunden. På dette tidspunktet har jeg 1 år igjen av min master, noe som gjør at vi er fleksible(han har 2 år igjen i 2013). Jeg syns det høres veldig bra ut å skaffe seg hun i slutten av studietiden nettopp fordi man har mer tid enn når man er i en jobb på fulltid(8 timer dagen). I forhold til penger klarer vi oss 1 år som studenter før jeg begynner å jobbe i 2013. I forhold til størrelsen på leiligheten har jeg fått inntrykk av at så lenge du går tur å gir hunden det den trenger av mosjon klarer den å tilpasse seg det meste. Puddel er jo energisk, men mellompuddelen er jo ikke den største så jeg tror ikke det blir noe problem.

 

Jeg er oppvokst med hund og det er derfor jeg savner det så mye. Hjemme hos min mor har vi en toy-puddel og en griffon bruxellois. Mormor har 3 toy-puddler og en dvergpuddel.

I forhold til hunderasen tror jeg puddel passer meg bra. Jeg har mye erfaring med det og vet at det er MYE pelsstell.

 

Merkelig nok er jeg "redd" for å fortelle dette til min mor fordi jeg nettopp tror at hun vil gjøre alt for å overtale meg til å ikke kjøpe en hund. - Det er dyrt, tar mye tid, mye stell bla bla bla... Jeg har alltid satt min mors synspunkter høyt, noe som jeg ikke alltid syns er så veldig greit. Jeg er 23 år og vet hva jeg holder på med. Derfor vil jeg bare se hva dere eventuelt synes i forhold til det å skaffe meg hund, før jeg forteller det til henne.

 

Erfaringer med puddel og andre hunder mottas også med takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi tenkte å skaffe oss en mellompuddel neste sommer(2012). Jeg har tenkt nøøøøye gjennom situasjonen på dette tidspunktet og jeg mener det er en bra situasjon for hunden. På dette tidspunktet har jeg 1 år igjen av min master, noe som gjør at vi er fleksible(han har 2 år igjen i 2013). Jeg syns det høres veldig bra ut å skaffe seg hun i slutten av studietiden nettopp fordi man har mer tid enn når man er i en jobb på fulltid(8 timer dagen). I forhold til penger klarer vi oss 1 år som studenter før jeg begynner å jobbe i 2013. I forhold til størrelsen på leiligheten har jeg fått inntrykk av at så lenge du går tur å gir hunden det den trenger av mosjon klarer den å tilpasse seg det meste. Puddel er jo energisk, men mellompuddelen er jo ikke den største så jeg tror ikke det blir noe problem.

 

Jeg er oppvokst med hund og det er derfor jeg savner det så mye. Hjemme hos min mor har vi en toy-puddel og en griffon bruxellois. Mormor har 3 toy-puddler og en dvergpuddel.

I forhold til hunderasen tror jeg puddel passer meg bra. Jeg har mye erfaring med det og vet at det er MYE pelsstell.

 

Merkelig nok er jeg "redd" for å fortelle dette til min mor fordi jeg nettopp tror at hun vil gjøre alt for å overtale meg til å ikke kjøpe en hund. - Det er dyrt, tar mye tid, mye stell bla bla bla... Jeg har alltid satt min mors synspunkter høyt, noe som jeg ikke alltid syns er så veldig greit. Jeg er 23 år og vet hva jeg holder på med. Derfor vil jeg bare se hva dere eventuelt synes i forhold til det å skaffe meg hund, før jeg forteller det til henne.

For litt under et år siden var jeg i en lignende situasjon. Jeg hadde aldri hatt egen hund pga. allergier i nær familie (det nærmeste jeg kom var hundene til tanten min, og valpen til eksens familie), men hadde alltid drømt om hunden jeg skulle ha en dag. Jeg studerer i utlandet, og er fortsatt ikke sikker på hva jeg vil gjøre etter at jeg er ferdig med mitt siste år her, men tenkte som deg at jeg ville ha en langt mer fleksibel dag med mer tid til valp nå enn når jeg eventuelt går ut i jobb etterpå.

 

Min mor var også svært kritisk da jeg først luftet idéen, og listet de samme argumentene du skriver over. Jeg bestemte meg for at det var noe jeg virkelig ville, og når jeg omsider sa til henne at jeg hadde tatt valget og satt meg på valpeliste var hun plutselig helt på mitt lag. Nå har jeg hatt min lille belger i snart tre måneder, og hun maser konstant om nye bilder og gleder seg til å treffe ham.

 

Det har vært slitsomt iblant, det er ikke til å legge skjul på. I pauser mellom forelesning der jeg tidligere ville blitt igjen på campus og jobbet må jeg nå dra hjem for å lufte ham og gi ham mat, og jeg kan ikke bli med på alt av sosiale ting jeg tidligere pleide å få med meg. Haukeblikket har også tatt på — selv om han nå stort sett er stueren er jeg nødt å følge godt med, og det kan være slitsomt til tider. Men jeg angrer ikke et sekund :love:

 

Det ser uanstt ut som om du har tenkt godt gjennom ting, lykke til med valget!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg tror dette går helt fint jeg :) Har en liten hund selv i en liten leilighet (47 m2), sammen med tre katter, en hamster og ett stort akvarium. Dette har aldri vært noe problem, heller ikke på vinteren når alle dyre går veldig oppå hverandre pga. kulden ute. Hunden blir som du selv vil ha den inne. Min bare sover og koser seg inne, men det er full fres ute :) Nå i eksamensperioden er deg digg å kunne ta seg en tur ut med hunden som ett avbrekk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...