Anskar Skrevet 16. november 2011 Del Skrevet 16. november 2011 Er det noen her som har peiling på om ei uregistrert campingvogn kan stå fast plassert på en annens eiendom? Jeg skal snart ta over et gardsbruk, og på denne eiendommen står det 17 campingvogner uten kjennemerke fast plassert året rundt. Jeg lurer på lovligheten av dette, siden vognene da på sett og vis kan være å oppfatte som "hytte". Lenke til kommentar
Bordplate Skrevet 16. november 2011 Del Skrevet 16. november 2011 Ja. Såvidt jeg kjenner det er registreringsskiltene på vogna kun påkrevd dersom du skal kjøre rundt med den i løpet av året. Vi har vår på fjellet hos en vi leier plass hos, og fatter'n skrudde av skiltene for å slippe årsavgiften. Lenke til kommentar
Anskar Skrevet 16. november 2011 Forfatter Del Skrevet 16. november 2011 Ja. Såvidt jeg kjenner det er registreringsskiltene på vogna kun påkrevd dersom du skal kjøre rundt med den i løpet av året. Vi har vår på fjellet hos en vi leier plass hos, og fatter'n skrudde av skiltene for å slippe årsavgiften. Men jeg er redd for at om ei vogn står fast plassert på den måten, så er den å regne som "hytte", og om den står slik et visst antall år så kan de faktisk bygge hytte på stedet. Det var det en som sa til meg, men kanskje bare tull. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 16. november 2011 Del Skrevet 16. november 2011 (endret) Men jeg er redd for at om ei vogn står fast plassert på den måten, så er den å regne som "hytte", og om den står slik et visst antall år så kan de faktisk bygge hytte på stedet. Det var det en som sa til meg, men kanskje bare tull. At de plutselig kan bygge hytte på stedet mot grunneierens (din) vilje er bare tull, men du stiller en annen interessant problemstilling; hvor går grensa mellom "spikertelt" (m/ campingvogn) og hytte? Spikertelt settes ofte opp uten å søke kommunen om byggetillatelse, men det er en noe tvilsom gråsone. Hytte krever definitivt byggesøknad. Uansett krever begge deler, enten det gjelder oppstilling av campingvogn m/ fortelt eller "spikertelt", eller hyttebygging, selvsagt aller først en avtale/enighet med grunneieren, i tillegg til eventuelt krav om kommunal byggesøknad/tillatelse. Du må finne ut hva slags avtaler disse vogneierene har gjort med nåværende eier. Er slike avtaler ikke tinglyst kan det dessuten kanskje hende at disse kan falle bort når eiendommen skifter eier. Det bør en mer jusskyndig enn meg svare på. Om vogna har skilt eller ikke har ellers ingen betydning. (annet enn når den skal flyttes...) edit: Det forekommer nok sikkert at "egenrådige" vogneiere tar seg til rette og bygger "spikertelt" i sammenheng med en vogn man har fått lov til å ha stående, uten å diskutere utvidelsen med grunneieren først. Det var sannsynligvis slike "hytter" han du pratet med siktet til. Endret 16. november 2011 av Inge Rognmo Lenke til kommentar
Anskar Skrevet 16. november 2011 Forfatter Del Skrevet 16. november 2011 At de plutselig kan bygge hytte på stedet mot grunneierens (din) vilje er bare tull, men du stiller en annen interessant problemstilling; hvor går grensa mellom "spikertelt" (m/ campingvogn) og hytte? Spikertelt settes ofte opp uten å søke kommunen om byggetillatelse, men det er en noe tvilsom gråsone. Hytte krever definitivt byggesøknad. Uansett krever begge deler, enten det gjelder oppstilling av campingvogn m/ fortelt eller "spikertelt", eller hyttebygging, selvsagt aller først en avtale/enighet med grunneieren, i tillegg til eventuelt krav om kommunal byggesøknad/tillatelse. Du må finne ut hva slags avtaler disse vogneierene har gjort med nåværende eier. Er slike avtaler ikke tinglyst kan det dessuten kanskje hende at disse kan falle bort når eiendommen skifter eier. Det bør en mer jusskyndig enn meg svare på. Om vogna har skilt eller ikke har ellers ingen betydning. (annet enn når den skal flyttes...) Jeg er ikke fullt så sikker som du, og ønsker derfor å få bragt dette på det rene. "Med eller uten skilt har ingen betydning," skriver du. Men hva om vogna ikke har hjul? Kan den da være å anse som "hytte"? Jeg tror ikke det finnes noen skreven avtale, muligens en muntlig. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 16. november 2011 Del Skrevet 16. november 2011 "Med eller uten skilt har ingen betydning," skriver du. Men hva om vogna ikke har hjul? Kan den da være å anse som "hytte"? Jeg ser ikke helt hvilken betydning det har om en oppstilt campingvogn, med eller uten skilt eller hjul, regnes som hytte eller ikke. Om den regnes som en hytte krever det i alle fall innvilget byggetillatelse (i tillegg til avtale m/ grunneier; det bør vel strengt tatt komme inn under tomtefesteloven) for å kunne stå der, og etter denne linken å dømme gjelder det samme også for campingvogn som skal stå "permanent" oppstilt, dvs lengre enn to måneder. Muligens med unntak av område regulert til campingplass... Reglene om hevd på bruksrett kan kanskje også tolkes til å gjelde bruk som oppstillingsplass. Det krever i så fall at brukeren har trodd (vært i "god tro") han har hatt rett til å bruke plassen på den måten den har vært brukt, i 20 år (oppstilling av campingvogn er synlig, altså gjelder ikke §8 om 50 år), uten at grunneier har protestert, før han faktisk får en slik juridisk holdbar bruksrett. Og selv om en slik bruksrett, (på grunnlag av hevd, eller avtale) skulle eksistere, så kan den i alle fall ikke bare plutselig utvides til en rett til å bygge en hytte på annen manns grunn i stedet. Lenke til kommentar
Anskar Skrevet 16. november 2011 Forfatter Del Skrevet 16. november 2011 Jeg ser ikke helt hvilken betydning det har om en oppstilt campingvogn, med eller uten skilt eller hjul, regnes som hytte eller ikke. Om den regnes som en hytte krever det i alle fall innvilget byggetillatelse (i tillegg til avtale m/ grunneier; det bør vel strengt tatt komme inn under tomtefesteloven) for å kunne stå der, og etter denne linken å dømme gjelder det samme også for campingvogn som skal stå "permanent" oppstilt, dvs lengre enn to måneder. Muligens med unntak av område regulert til campingplass... Reglene om hevd på bruksrett kan kanskje også tolkes til å gjelde bruk som oppstillingsplass. Det krever i så fall at brukeren har trodd (vært i "god tro") han har hatt rett til å bruke plassen på den måten den har vært brukt, i 20 år (oppstilling av campingvogn er synlig, altså gjelder ikke §8 om 50 år), uten at grunneier har protestert, før han faktisk får en slik juridisk holdbar bruksrett. Og selv om en slik bruksrett, (på grunnlag av hevd, eller avtale) skulle eksistere, så kan den i alle fall ikke bare plutselig utvides til en rett til å bygge en hytte på annen manns grunn i stedet. Ok. Jeg skjønner i hvert fall litt mer. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 17. november 2011 Del Skrevet 17. november 2011 LOV 1966-12-09 nr 01: Lov om hevd [hevdslova] Etter som eg kan sjå så er det 50 år som er aktuell hevdstid for dette (brukshevd). Men sidan du snakker om å ta over eit gardsbruk så er det vel rimelig å annta at det er grunneiger som eig campingvognene, eventuellt har avtale med campingvogneigerane. Så dette vil du bli informert om. Dersom det ikkje er nåværande grunneigar sin eigendom og det ikkje foreligger avtale om bruk så kan du som ny eigar fjerne dei. Det er ulovlig å ta i bruk privat grunn som sin eigen. Hjemmel for dette finner du i straffeloven: § 395. Med Bøder eller med Fængsel indtil 3 Maaneder straffes den, som retsstridig sætter sig eller andre i Besiddelse af fast Eiendom, eller som medvirker hertil. § 392, siste Led, finder tilsvarende Anvendelse. § 396. Med Bøder eller med Fængsel indtil 3 Maaneder straffes den, som uden Berettigelse bygger paa, graver, sprænger, saar eller planter i, lægger Vei eller Gangsti over eller driver Husdyr ind paa Grund i andens Besiddelse, eller som retsstridig til den berettigedes Skade eller mod dennes Forbud øver anden Raadighed over fast Eiendom i andens Besiddelse, eller som medvirker hertil. Udslettedes ved den udøvede Raadighed noget Grænsemerke, kan Fængsel indtil 6 Maaneder anvendes. § 397. Med Bøder eller med Fængsel indtil 3 Maaneder straffes den, som overskrider sin Ret ligeoverfor medberettigede ved at udøve nogen ham over en fast Eiendom tilkommende Raadighed i videre Udstrækning eller paa anden Maade end lovligt, eller som medvirker hertil. Eg tok med alle 3 paragrafane sidan eg er litt usikker kva paragraf som er den mest korrekte (men strafferamma er lik). Lenke til kommentar
Anskar Skrevet 17. november 2011 Forfatter Del Skrevet 17. november 2011 LOV 1966-12-09 nr 01: Lov om hevd [hevdslova] Etter som eg kan sjå så er det 50 år som er aktuell hevdstid for dette (brukshevd). Men sidan du snakker om å ta over eit gardsbruk så er det vel rimelig å annta at det er grunneiger som eig campingvognene, eventuellt har avtale med campingvogneigerane. Så dette vil du bli informert om. Dersom det ikkje er nåværande grunneigar sin eigendom og det ikkje foreligger avtale om bruk så kan du som ny eigar fjerne dei. Det er ulovlig å ta i bruk privat grunn som sin eigen. Hjemmel for dette finner du i straffeloven: § 395. Med Bøder eller med Fængsel indtil 3 Maaneder straffes den, som retsstridig sætter sig eller andre i Besiddelse af fast Eiendom, eller som medvirker hertil. § 392, siste Led, finder tilsvarende Anvendelse. § 396. Med Bøder eller med Fængsel indtil 3 Maaneder straffes den, som uden Berettigelse bygger paa, graver, sprænger, saar eller planter i, lægger Vei eller Gangsti over eller driver Husdyr ind paa Grund i andens Besiddelse, eller som retsstridig til den berettigedes Skade eller mod dennes Forbud øver anden Raadighed over fast Eiendom i andens Besiddelse, eller som medvirker hertil. Udslettedes ved den udøvede Raadighed noget Grænsemerke, kan Fængsel indtil 6 Maaneder anvendes. § 397. Med Bøder eller med Fængsel indtil 3 Maaneder straffes den, som overskrider sin Ret ligeoverfor medberettigede ved at udøve nogen ham over en fast Eiendom tilkommende Raadighed i videre Udstrækning eller paa anden Maade end lovligt, eller som medvirker hertil. Eg tok med alle 3 paragrafane sidan eg er litt usikker kva paragraf som er den mest korrekte (men strafferamma er lik). Ok. Takk. Til stor hjelp. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 17. november 2011 Del Skrevet 17. november 2011 Vi har et forsøplingsforbud i forurensningsloven § 28. Dette forbudet omfatter også avskiltede, hensatte campingvogner hvis de forsøpler annen manns eiendom. Når det gjelder avtaler med gammel grunneier kan disse bare påberopes hvis de er tinglyst eller dersom ny grunneier kjente eller burde kjenne til avtalen, jfr tinglysningsloven § 21. Lenke til kommentar
runerask Skrevet 17. november 2011 Del Skrevet 17. november 2011 Tviler sterkt at du kan bygge hytte på en plass selv om du har hatt campingvogn der lenge. Vet at flere steder bygges det brakkebygg istedetfor fast bygg nettopp på grunn av at fast bygg har blitt nektet av kommune. Brakkebygg er lettere å få bygget og vanskeligere å nekte noen å bygge. Ellers gjelder 3 dagers regelen på annen manns eiendom, så fremt du ikke står til hinder. Hvis du selv eier eller har avtale med eier, finnes det ikke noen begrensning. Unntak er da om du har campingvogn som ses på som vrak og dermed andre regler kommer inn.... Lenke til kommentar
Anskar Skrevet 17. november 2011 Forfatter Del Skrevet 17. november 2011 Akkurat i øyeblikket avventer jeg svar fra den aktuelle kommunens jurist, antar at det kommer i morgen eller på mandag, betryggende når fagfolk er inne i bildet, synes jeg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå