Gå til innhold

RS-322 - hva er det?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva er forskjellen mellom en RS-322 og en RS-232 kommunikasjonsparameter?

(selv om mange moderne PC'er ikke lengre har seriellport),

 

Stemmer! Man kan kjøpe USB-kabler med RS232-adaptere på da.. Litt dyre, men men..

Et eksempel på bruk av RS232 er når man skal kommunisere med en mikrokontroller via hyperterminalen (USART)

Gammelt, men det er ufattelig mange kretser som har en RS232 innebygget.

Lenke til kommentar

Hva er forskjellen mellom en RS-322 og en RS-232 kommunikasjonsparameter?

(selv om mange moderne PC'er ikke lengre har seriellport),

 

Stemmer! Man kan kjøpe USB-kabler med RS232-adaptere på da.. Litt dyre, men men..

Et eksempel på bruk av RS232 er når man skal kommunisere med en mikrokontroller via hyperterminalen (USART)

Gammelt, men det er ufattelig mange kretser som har en RS232 innebygget.

 

Jeg jobber som mikrokontroller programmerer, så dette er ikke nytt for meg :-)

 

Litt off-topic, men "Hyperterminal" er definitivt det verste terminalprogrammet som fins - det er haugevis av bedre gratis terminalprogrammer som gir mer funksjonalitet, er lettere å bruke, og faktisk fungere hver gang du prøve å bruke dem. Bare fordi det er forhåndsinstallert på windows betyr ikke at hyperterminal er verdt pengene.

Lenke til kommentar

Såklart, men hvis man har lyst å teste det ut uten å installere noe på forhånd, og få en forståelse over hvordan ting virker..

 

For å være helt ærlig så har jeg ikke vært borti andre programmer enn hyperterminalen selv, så det finnes sikkert mange bedre alternativer.. Det er ikke akkurat så man har lyst å bruke hyperterminalen om og om igjen etter å ha prøvd den.. Feel free for å komme med tips, sikker andre som også er interessert :)

Lenke til kommentar

Såklart, men hvis man har lyst å teste det ut uten å installere noe på forhånd, og få en forståelse over hvordan ting virker..

 

For å være helt ærlig så har jeg ikke vært borti andre programmer enn hyperterminalen selv, så det finnes sikkert mange bedre alternativer.. Det er ikke akkurat så man har lyst å bruke hyperterminalen om og om igjen etter å ha prøvd den.. Feel free for å komme med tips, sikker andre som også er interessert :)

 

Jeg har vært i en del argumenter om det "beste" terminalprogrammet over årene, spesielt i comp.arch.embedded newsgroup'en. Men jeg ser ingen andre selvpåstått eksperter i nærheten, så jeg kan trygt gi mine meninger som om de var absolutt fakte. :-)

 

På Windows, er den beste generelle terminalprogrammet "Tera Term Pro":

http://ttssh2.sourceforge.jp/index.html.en

 

Det støtter serieporter (både hardware RS-232, og via USB) pluss ssh (jeg fatter ikke hvorfor Windows ikke har en innebygd ssh klient) og telnet (Windows /har/ en telnet klient, men det er elendig). Du får logging, makroer, osv., dersom du vil - men ellers er det veldig enkel og lett i bruk.

 

For mer kompliserte arbeid der du ønsker å holde redde på timing, bruke flere porter samtidig, triggering på telegramer, osv., har man RealTerm:

http://http://realterm.sourceforge.net/

 

Men det er litt mer tungvindt og vanskelig i bruk.

 

På Linux kan man bruke minicom eller screen på kommandolinje, eller GtkTerm.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...