osmoen Skrevet 16. november 2011 Del Skrevet 16. november 2011 Hei! Jeg har et regneark hvor første kolonne (B) består av datoer. En annen kolonne (G) består av standardiserte kommentarer, f.eks. Hytte, Hus og Telt. Hytte, Hus og Telt alternerer fra dag til dag, og tomme dager kan forekomme. Ved slutten av året er jeg interessert i å finne ut hvor man forekomster som finnes av hver enkelt kommentar. Dersom jeg var interessert i det totale antallet kunne jeg brukt antall.hvis, men dette er ikke hensikten. Jeg er interessert i å telle antall forekomster mellom 1. januar og en vilkårlig dato som jeg gjerne kan plukke fra finn.rad-dropdown-menyen min. En matrise er opprettet for området B46:G349. Jeg ønsker å telle alle forekomster av Hytte mellom 1. januar (B46) og vilkårlig dato (Bx). Celleadresse for vilkårlig dato ønsker jeg valgt med bakgrunn i nevnte dropdown-meny. Dersom 15. desember befinner seg i B338 ønsker jeg altså noe tilsvarende =antall.hvis(B46:B338;"Hytte"). Virker dette gjennomførbart? Lenke til kommentar
Cerwell Skrevet 16. november 2011 Del Skrevet 16. november 2011 Hei. Vil tro at du kan bruke Lookup for å lokalisere aktuell start/end dato for deretter å bruke CountIf i rangen du har definert via Lookup. Lenke til kommentar
LaMoRo Skrevet 16. november 2011 Del Skrevet 16. november 2011 (endret) Hei. Her kan du bruke funksjonen antall.hvis.sett. Se vedlegg. Lars hus-hytte-telt.xlsx Endret 16. november 2011 av exelisfun Lenke til kommentar
osmoen Skrevet 17. november 2011 Forfatter Del Skrevet 17. november 2011 excelisfun: Strålende! Fungerer glimrende Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå