Gå til innhold

Etikken rundt plastisk kirugi-Trenger problemstilling!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hmm, hva med "Når er estetisk/kosmetisk kirurgi akseptabelt, og hvorfor?"

Tenker da litt på hvorfor vi kanskje ser på neseplastikk for formuende husmødre som ikke helt ok, mens det å gjøre estetiske endringer på en person født med hareskår er mer akseptert (gitt at ingem av dem får en funksjonell nytte av operasjonen, og at den kun er estetisk).

Ev. sammenligne 2 kvinner som tar samme operasjon, men med to forskjellige motivasjonsfaktorer (den ene har en karriere som modell, mens den andre bare vil se pen ut).

Bare noen tanker, kan sikkert forbedres :)

Lenke til kommentar

Må si at jeg ikke har tenkt særlig mye på etikk i forhold til plastisk kirurgi. Jeg er bare lei av å se dokker.

Om folk vil utsette seg for slikt uten spesielt behov så er det opp til dem hva de bruker pengene på. Selv mener jeg at det i beste fall i de fleste tilfeller er bortkastede penger.

Om jeg skal dra det over i etikk, så er det første jeg tenker på at det er en form for løgn, falsk annonsering. På personlig plan, og i massemedia, der det gir et unaturlig inntrykk av hvordan mennesker ser ut (men det er mulig at bilderedigering er en større faktor der). Jeg ville være mest bekymret for hva det har å si for hvem som blir sammen, at det kan lede til at personer som egentlig ikke er kompatible, forsøker noe de ikke burde. På svært lang sikt vil det være merkverdig hvordan barna ser ut i forhold til sine foreldre, som stadig justerer både på det ene og det andre. Men til slutt tar kanskje genmanipulering over, og hvem dine foreldre er får mindre betydning for din utvikling.

Ellers for de individene det gjelder, for helsas skyld så vil de få langt mer utbytte av å behandle kroppen riktig, enn å bare å få den til å se mer riktig ut.

Endret av KarlRoger
Lenke til kommentar

Jeg synes at en veldig aktuelt etisk dilemma er; når skal det offentlige helsevesen belastes for plastisk kirurgi? Det vil si, når skal skattebetalerne betale for plastisk kirurgi?

F.eks:

En kvinne som har medfødt veldig små bryster. Hun lider psykisk av det og ønsker seg større bryster. Hvem skal betale for operasjonen?

En annen kvinne tvinges å fjerne et bryst i samband med brystkreft, hun lider psykisk av dette og ønsker seg brystet tilbake, hvem skal betale for operasjonen?

En man har medfødte deformasjoner i ansiktet. Han lider psykisk av dette. Hvem skal betale for operasjonen?

En man kolliderer med et tre etter å ha kjørt i ruset tilstand som medfører deformasjoner i ansiktet. Han lider nå psykisk av dette, hvem skal betale for operasjonen?

Satt på sin spiss, men hvem skal ta avgjørelsen om, eller stille de vilkår, som skal være oppfylt for at det offentlige skal belastes. Så lenge det ikke er helsemessige årsaker av en slik art at livet står i fare, er plastisk kirurgi da i det hele tatt nødvendig? Det dreier jo seg om subjektive følelser. Hvem eller hvilket system skal sette seg til doms over en person å påstå at den enes begrunnelse er viktigere enn den andres? Det er jo ikke penger til å hjelpe alle.

Lenke til kommentar

Tenker da litt på hvorfor vi kanskje ser på neseplastikk for formuende husmødre som ikke helt ok, mens det å gjøre estetiske endringer på en person født med hareskår er mer akseptert (gitt at ingem av dem får en funksjonell nytte av operasjonen, og at den kun er estetisk).

Ev. sammenligne 2 kvinner som tar samme operasjon, men med to forskjellige motivasjonsfaktorer (den ene har en karriere som modell, mens den andre bare vil se pen ut).

Liker ditt forslag angående problemstilling, men når man spørr " når er det akseptabelt?" skal jeg da komme med eksempler på tilfeller hvor det var nødvendig med en operasjon som f.eks. etter en ulykke og tilfeller hvor man gjør det fordi man har stor formue? Nemlig drøfte hvor langt grensene går (altså er vi inne på etikk)? Har jeg forstått dette riktig, så blir det bra :D ! Takk

Lenke til kommentar

Liker ditt forslag angående problemstilling, men når man spørr " når er det akseptabelt?" skal jeg da komme med eksempler på tilfeller hvor det var nødvendig med en operasjon som f.eks. etter en ulykke og tilfeller hvor man gjør det fordi man har stor formue? Nemlig drøfte hvor langt grensene går (altså er vi inne på etikk)? Har jeg forstått dette riktig, så blir det bra :D ! Takk

Aha... noen forslag da ;) ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...