Fiji Skrevet 13. august 2003 Del Skrevet 13. august 2003 Hei. Jeg har et forum på en side. Og et forum trenger seff regler. Og jeg lurer hvordan reglene etter Norsk lov blir? Ikke svar med å copy paste fra reglene her på hw, for de er strengere enn det man trenger, og det er foråsi meg greit. Men min side omhandler mer piratkopiering, så derfor hva er reglene ( norsk lov) for dette? Detaljer.... Lenke til kommentar
Loomy Skrevet 14. august 2003 Del Skrevet 14. august 2003 I følge norsk lov kan man laste ned mp3 og filmer (til eget, ikke-kommersielt bruk), men man kan ikke dele ut slikt materiale. Når det gjelder programvare er det litt strengere. Der kan man verken laste ned eller dele ut noe som helst Lenke til kommentar
Ancistrus84 Skrevet 14. august 2003 Del Skrevet 14. august 2003 http://www.lovdata.no skal vel dekke det meste av lover og regler vil jeg tro... Lenke til kommentar
sofTest Skrevet 14. august 2003 Del Skrevet 14. august 2003 Loven i dag er slik: Programvare kan ikke kopieres uten uttrykkelig tillatelse fra rettighetshaver. Jfr. Åndsverkslovens §12, 2. ledd. Filmer, musikk, bøker osv. kan etter samme lov kun kopieres til privat bruk. Du kan med andre ord gi en kopi f.eks. av en musikk-CD til en søster, tante, kamerat og andre du kjenner godt, men du kan ikke lovlig gi de samme personene en kopi av en Windows-CD. Ingenting kan lovlig distribueres fritt på Internet uten uttrykkelig tillatelse fra rettighetshaver. Lenke til kommentar
enden Skrevet 14. august 2003 Del Skrevet 14. august 2003 når det gjelder å dele ut så er det en generell oppfatning (lovmessig) at dette gjelder å gjøre ting offentlig tilgjenglig. Det vil si at hvem som helst kan få tak i det., Det å legge det ut på en webserver beskyttet med .htdocs regnes ikke for å gjøre det offentlig tilgjenglig med mindre man opplyser om bruker/pass i tilknytning til siden Lenke til kommentar
ponke Skrevet 14. august 2003 Del Skrevet 14. august 2003 Gjør det klart i reglene/"innmeldingskontrakten" at det ikke er lov å sikte noen på forumet for brudd på norsk lov eller noe sånt. Vet at det er mange fildelere som gjør lignende saker. Mvh kjello2 (jeg har skiftet brukernavn, det nye er ponke) Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 14. august 2003 Del Skrevet 14. august 2003 Gjør det klart i reglene/"innmeldingskontrakten" at det ikke er lov å sikte noen på forumet for brudd på norsk lov eller noe sånt. Vet at det er mange fildelere som gjør lignende saker. Mvh kjello2 Du kan jo ikke bare skrive hva du vil i en kontrakt og plutselig være fritatt for loven, en slik klausul er nesten garantert ikke juridisk gyldig. AtW Lenke til kommentar
pertm Skrevet 14. august 2003 Del Skrevet 14. august 2003 Gjør det klart i reglene/"innmeldingskontrakten" at det ikke er lov å sikte noen på forumet for brudd på norsk lov eller noe sånt. Vet at det er mange fildelere som gjør lignende saker. Mvh kjello2 Jeg er helt sikker på at en slik kontrakt ville vært juridisk bindende og bare er noe tull. Du kan nok ikke lage regler for at loven ikke skal kunne brukes. Lenke til kommentar
thaniel Skrevet 14. august 2003 Del Skrevet 14. august 2003 Slike "disclaim"'ere er forsåvidt lovlige i statene, men selv der kan de ikke bryte mot lovene som gjelder. Du kan frita deg for endel saker og ting, men om forumets hovedoppgave er å formidle kontakt med og om piratkopiering, er du borti et grensetilfelle. Om du gjør som på HW og ikke tillater komunikasjon som omhandler piratkopiering, så er du heller ikke ansvarlig for de få tilfellene som måtte dukke opp. Men om du tillater det, selv om du ikke selv distribuerer slikt, å være vitende om kriminelle handlinger uten å foreta seg noe er også kriminellt i norge. Derimot, om du legger forumet ditt på en utenlandsk server..... Det kan sammenlignes med at kriminelle handlinger ikke kan foretas selv om personen det gjøres mot sier det er greit, rett og slett fordi det er kriminellt. Det nærmeste jeg tror du kan slippe unna med er å overlate det kriminelle ansvaret på de personene som er på forumet. Men selv det kan bli problematisk å opprettholde. Du kan da risikere å bli pålagt å sette opp regler allikevel. Om man sammenligner med endel forumer som har en slik "velkomst kontrakt" som du tenker på, så er ikke slike kontrakter gyldige med mindre man faktisk har fått juridisk imunitet. Enten blir du stående ansvarlig for stedets innhold, eller brukerne, og du blir pålagt å endre reglene. MEN, det er jo heller ikke sikkert at du noensinne blir kontrollert Lord Thaniel Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 14. august 2003 Del Skrevet 14. august 2003 Enten blir du stående ansvarlig for stedets innhold, eller brukerne, og du blir pålagt å endre reglene. MEN, det er jo heller ikke sikkert at du noensinne blir kontrollert Lord Thaniel Er du sikker på at man er ansvarlig for forumets innhold? Det kan jo lett sammenlignes med å gi ut penn og papir til tilfeldige mennesker, man kan jo ikke forvente at forumeieren har kontroll på alt som blir skrevet. AtW Lenke til kommentar
DrDoogie Skrevet 14. august 2003 Del Skrevet 14. august 2003 Yah. Redaksjonsansvar ligger hos dem som har en redaksjon. Sagt enklere: dem som presenterer nyheter. Altsaa aviser og andre. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 14. august 2003 Del Skrevet 14. august 2003 Yah. Redaksjonsansvar ligger hos dem som har en redaksjon. Sagt enklere: dem som presenterer nyheter. Altsaa aviser og andre. Det er litt forskjell på en redaksjon og ett forum, er ISPen også ansvarlig siden den er "redaksjonen" til en hjemmeside? Hvis jeg henger opp ett stykke papir på en vegg, og sier, skriv din mening her, hilsen meg, er jeg da ansvarlig for det som blir skrevet? AtW Lenke til kommentar
Fiji Skrevet 14. august 2003 Forfatter Del Skrevet 14. august 2003 Enten blir du stående ansvarlig for stedets innhold, eller brukerne, og du blir pålagt å endre reglene. MEN, det er jo heller ikke sikkert at du noensinne blir kontrollert Lord Thaniel Er du sikker på at man er ansvarlig for forumets innhold? Det kan jo lett sammenlignes med å gi ut penn og papir til tilfeldige mennesker, man kan jo ikke forvente at forumeieren har kontroll på alt som blir skrevet. AtW Man kan da ikke det, forum osv. vil være oppe om jeg så f.eks reiser til mongolia der de ikke har innternett, og for ikke kontrollert på 2 uker. Da kan de ikke menne jeg skal være der 24/7 og si bø, ogta vekk poster. Lenke til kommentar
Fiji Skrevet 14. august 2003 Forfatter Del Skrevet 14. august 2003 Men det var en som sa, ikke her i denne diskusjonen: I norge har vi ytringsfrihet. Å snakke om det, er lov ja. Å diskutere hvor man kan finne det, ja. Å legge ut linker til steder hvor man kan finne det, nei. Modchip er lov i Norge så der er lov å snakke om og nå. Stemmer det. Håpper noen kan snart si litt mer hvordan regelen må bli på siden så jeg for skrevet den. Siden er en help guide for et p2p program så. Med hjel, guider faq osv. + et forum der det skal være mest mulig fritt. Lenke til kommentar
sofTest Skrevet 14. august 2003 Del Skrevet 14. august 2003 Det er litt forskjell på en redaksjon og ett forum, er ISPen også ansvarlig siden den er "redaksjonen" til en hjemmeside? Hvis jeg henger opp ett stykke papir på en vegg, og sier, skriv din mening her, hilsen meg, er jeg da ansvarlig for det som blir skrevet? AtW Jeg vil anta at det vil være avhengig av hvor permanent/organisert dette "forumet" er. Vi har jo Sharetraxx-saken. Den var basert på at alle MP3-oppføringene var lagt inn av brukerene. De ble likevel saksøkt buksene av. Jeg ville IKKE veddet pensjonen min på at jeg slipper unna med noe slikt. For Internet, så kan denne artikkelen om pekeansvar være nyttig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå