Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Knekt boltefeste når jeg skulel skifte til vinterdekk..

Mrfail

Anbefalte innlegg

Hei

Når jeg skulle skifte til vinterdekk så skrudde jeg tydligvis for hardt og dermed knakk av den man fester bolten/(Mutter?) til, jeg hardermed bare 3 igjen på det ene hjulet foran.

Er det trygt å kjøre 10-15 km til verksted?

Er det dyrt å fikse?

Trenger svar kjapt! tusen takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det burde ikkje være spesielt farlig med rolig kjøyring til verkstad, det du må passe på er at dekket er sentrert slik at du ikkje får kast i hjulet når du kjøyrer. Men det kan være lurt å ringe verkstedet fyrst for å få veiledning frå mekanikeren der.

Kor lett dette er å fikse er avhengig av mange faktorer, er du heldig så ein kutte eit litte kutt i enden på bolten og deretter skru den ut som ein vanlig skru med eit flatt skrujern.

Men dersom bolten sitter skikkelig godt så kan det bli dyrt å få fiksa dette.

Lenke til kommentar

Det burde ikkje være spesielt farlig med rolig kjøyring til verkstad, det du må passe på er at dekket er sentrert slik at du ikkje får kast i hjulet når du kjøyrer. Men det kan være lurt å ringe verkstedet fyrst for å få veiledning frå mekanikeren der.

Kor lett dette er å fikse er avhengig av mange faktorer, er du heldig så ein kutte eit litte kutt i enden på bolten og deretter skru den ut som ein vanlig skru med eit flatt skrujern.

Men dersom bolten sitter skikkelig godt så kan det bli dyrt å få fiksa dette.

Den sitter ikke fast, men kan det hende at jeg må bytte ut hele delen som dekket er festet/boltet til? (har liten peiling på hva deler heter)

Lenke til kommentar

Det heter nav.

Hvis det er en slik må du nok bytte hele navet tenker jeg:

empty_hub.jpg

Hvis det er en slik handler det om å få ut bolten:

CVbootrepair003.jpg

Ett nav til min bil koster 1700,-

Og det er litt arbeid å få av, ca. like mye arbeid som å bytte hjullager. Det koster ca. 2500,- i arbeid.

Og det er vanskelig å gjøre uten å ødelegge hjullager.. så da trenger du kanskje det til rundt 1500-2000,-

Jeg kjørte en gang med 3 bolter i flere år.

Lenke til kommentar

Det heter nav.

Hvis det er en slik må du nok bytte hele navet tenker jeg:

empty_hub.jpg

Hvis det er en slik handler det om å få ut bolten:

CVbootrepair003.jpg

Ett nav til min bil koster 1700,-

Og det er litt arbeid å få av, ca. like mye arbeid som å bytte hjullager. Det koster ca. 2500,- i arbeid.

Og det er vanskelig å gjøre uten å ødelegge hjullager.. så da trenger du kanskje det til rundt 1500-2000,-

Jeg kjørte en gang med 3 bolter i flere år.

Det er en av de som stikker ut som mangler nå, håper det bare er å ta ut "navet" og sette inn en ny en? Det kan vel ikke være så dyrt vil jeg tro (OG HÅPE).

Når du kjører med kun 3 bolter ser jeg for meg at hele felgen kan "vrenge" seg av når man svinger i fart? Dette skjedde altså ikke med deg? :p Jeg har helt nye felger og vil ikke at den ene skal bli ødelagt av å kjøre til verksted.. Men har vel kanskje ikke noe valg

Lenke til kommentar

Du trenger ikke å ta av navet. Navet har løse bolter.(hvis du ikke har en helt rar bil)

418343.jpg

Ta en hammer og dor, og slå på bolten innover så skal den løsne og dette ut.

På mange biler slipper du å løsne noe som helst og bare snurrer rundt og tar en og en.

Dette er avhengig av designet og om noe blokkerer bak.

Du må kansje av med kalipper og bremseskjold.

Edit : la til litt.

Endret av Glavalavala
Lenke til kommentar

Ja du kan se her : http://www.wallpaperama.com/forums/how-to-replace-broken-wheel-stud-bolt-t6855.html

Vet det er trommel på bildene , men det er samme innfesting som oftest med skivebrems også.

Søk på "removing broken wheel bolt" på google så finner du mer bilder og info.

Her er et bilde til som viser hva jeg mener.

1003283ow7.jpg

Endret av Glavalavala
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...