Gå til innhold

Trenger tips til nytt anlegg i stuen

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg bruker et Logitech Z-5500 i stuen, noe jeg egentlig har vært godt fornøyd med. Men TVen min har kun to HDMI innganger, og jeg har flere apparater ved TVen enn jeg har ledige porter. Det er PVR, NMT, PS3, DVDrecorder og BD player. Selv med en HDMI switch mot TVen og en optical Toslink switch mot Logitech forsterkeren har jeg ikke nok plasser ledig.

Nå har jeg blitt lei av å stadig måtte gå bak tvbenken for å bytte på lyd og HDMI kabler. Jeg ønsker å finne et nytt oppsett, med følgende kriterier.

Forsterker som takler minst 5 inn-kilder med HDMI og TOSLINK.

Diskret men gode 5.1 høytalere i samme fysiske størrelse som logitech anlegget.

Så billig som mulig, men ikke crap kvalitet.

Jeg er ikke så bereist i HiFi verdenen og vet knapt hvor jeg skal begynne, så håper jeg kan få noen gode innspill her inne. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har tenkt litt på løsninger for deg. Ett av problemene jeg kommer kjapt på er den store subben i Z-5500-settet som sikkert lager mye bass. Om du skal ha et anlegg med for eksempel slike diskré høyttalere...:

Dynavoice_challenger-s-5ex.jpg

...så vil du være nødt til å kjøpe en subwoofer for å få skikkelig trøkk. Om du derimot går for noen gulvstående, men diskré, høyttalere vil ikke behovet for sub være like stort.

For eksempel denne surroundpakken. Billig og mye trøkk uten sub.

Dynavoice-F-6-EX-White-5.0-pakke-467867-155835.jpg

Det jeg vil fram til er at om du har plass til gulvstående høyttalere så er det foretrukket.

Anbefalt system med gulvstående høyttalere, UTEN sub og mange HDMI-innganger 6790,-

eller

Anbefalt system med små høyttalere, MED sub, uten reciever 4990,-

og en reciever med nok HDMI-innganger

For eksempel denne 2995,-

Lenke til kommentar

Hvis du egentlig er fornøyd nok så har man ett par løsninger.

1-den billigste: HDMI switch, monoprice.com har en billig og bra en med fjernkontroll. Porto er litt dyrt, men utstyret billig. Under 200,- og momsfritt for en skikkelig med 4 innganger, har en selv :)

2-Kjøp en Onkyo 609 forsterker, ikke så gal i pris. Bruk så Logitech Z-5500 sine høytallere og sub på denne. Da får du faktisk mye bedre lyd fra dem. Har gjort det selv når jeg hadde Z-5500, koplet dem til en forsterker til 17.000,- for å teste. Det ble meget bra.

Det er litt klunder med suben, men der kan jeg hjelpe deg hvis det er løsningen.

3-Se på systemene som Munty viste

Lenke til kommentar

Så jeg kan fortsatt bruke logitech suben på andre forsterkere? Jeg trodde den var spesial for Z-5500 anlegget jeg. Jeg tror nok det blir det mest aktuelle alternativet da, med kun kjøpe forsterker i første omgang. Så kjøper jeg heller nye høytalere senere.

Lenke til kommentar

Så jeg kan fortsatt bruke logitech suben på andre forsterkere? Jeg trodde den var spesial for Z-5500 anlegget jeg. Jeg tror nok det blir det mest aktuelle alternativet da, med kun kjøpe forsterker i første omgang. Så kjøper jeg heller nye høytalere senere.

Jeg tok utgangspunkt i at det ikke gikk an å koble Z-5500-subben til en reciever, men hvis det går an kjøper du jo bare en reciever med ønskede innganger, og så er saken biff. Om du er fornøyd med de høyttalerne, og har et meget begrenset budsjett trengs jo ikke nye høyttalere. I første omgang ihvertfall!

Lenke til kommentar

Ja det er bare å bruke Z5500 suben.

Alle normale forsterkere krever aktive subwoofere, altså suber med innebygd forsterker, slik Logitechen har.

Det du trenger er en 3.5mm stereoplugg til 2xRCA, en nokså vanlig kabel. Så finne ut om det er rød eller hvit som gir signal til sub kanalen, og ikke senter. La den andre være frakoplet.

Du må dessverre ha i styremodulen til Logitechen, men og finne ett riktig volum på denne i forhold til de andre høytallerene. Så gjemme den bort bak suben. Å finne riktig nivå, hvis du har en Android eller iPhone/Touch, så last ned en lydmåler app. Kjør testtonene fra forsterker, før noen form for romkorreksjon på den, og still volumet på selve Logitech uniten, til å være ca lik som venstre front høytaller.

Etter det så kjør romkorreksjonen til forsterkeren, hvis den har dette. Og sjekk innstillingene for avstand skikkelig etterpå.

Er det for mye bass, skru ned i forsterker, eller omvendt hvis for lite.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...