Fløffy Skrevet 16. november 2011 Del Skrevet 16. november 2011 Hei Skal montere xenon på bilen. Ballastene sender ein startspenning til lampa med Vmax 23kv. Tenkte å putte inn 2 diodar slik at dei beskyttar den øvrige elektronikken i bilen får denne spenninga som ballastene sender ut. Sjå vedlagd tegning. Har sett litt på Elfa, men har ikkje funne nokre diodar som tåler stor nok spenning i sperreretning. Nokon som har forslag til kvar eg finn dette? Lenke til kommentar
Glavalavala Skrevet 16. november 2011 Del Skrevet 16. november 2011 Har du sett hva vanlige lysdioder tåler da? Lenke til kommentar
Fløffy Skrevet 16. november 2011 Forfatter Del Skrevet 16. november 2011 Trur ikkje dei toler nok. Skal gå 2,5-3A gjennom dioden.. Lenke til kommentar
janleithe Skrevet 16. november 2011 Del Skrevet 16. november 2011 Tror du er litt på bærtur her. Hvordan mener du at disse diodene skal beskytte mot noe som helst? Vær forsiktig når du holder på med dette. 23 kV er dødelig, og vanlig isolasjon (f.eks. krympestrømpe) holder ikke. Overlat høyspent til fagfolk! Lenke til kommentar
Fløffy Skrevet 16. november 2011 Forfatter Del Skrevet 16. november 2011 Ballastene sender ut ei spenning på 23kVmax for å tenne xenongassen. Det har vist seg at denne spenningen går i begge retningar ut frå ballasten, dvs både mot lyspæra og mot tilførselen. Spenninga kan øydelegge andre komponentar i bilen. Diodane er meint for å sperre denne spenninga som blir sendt ut når lyspærene skal tennast. Eg har tenkt å kople diodane inn som vist på tegninga. Lenke til kommentar
corcky Skrevet 16. november 2011 Del Skrevet 16. november 2011 Har ikke noen løsning på diode-problemet, men har du hørt om skader på elektronikk grunnet ettermontert xenon? Angående krympestrømper, så fungerer det greit selv om spenningen er 23KV. På forum rundt om kring annbefales det dobbelt lag krympestrøme for sikkerhets skyld. Noen ganger MÅ man modifisere litt for å få det på plass. Lenke til kommentar
Fløffy Skrevet 16. november 2011 Forfatter Del Skrevet 16. november 2011 Veit om fleire som har fått skade på elektriskekomponentar på bilen etter montering av xenon. Er greit å sikre seg mot dette.. Lenke til kommentar
Glavalavala Skrevet 16. november 2011 Del Skrevet 16. november 2011 (endret) Er den spenningen som "lekker" ut så høy som 23kV? Er ikke kondensator vanlig for å filtrere vekk slikt ? Endret 16. november 2011 av Glavalavala Lenke til kommentar
Fløffy Skrevet 16. november 2011 Forfatter Del Skrevet 16. november 2011 Er usikker på kor høg spenninga som lekker er. Men sidan ballastene har ein Vmax på 23kV under start tek eg utgangspunkt i dette. Lenke til kommentar
janleithe Skrevet 19. november 2011 Del Skrevet 19. november 2011 Skjønner nå hva du tenker på. Løsningen har imidlertid flere problemer: 1) Diodene vil kun beskytte hvis overspenningen kommer med riktig polaritet. 2) En vanlig diode tåler ikke 23 kV. Du må over på diodearray for høyspentelektronikk. Disse vil gi for høyt spenningsfall og koster mer enn du vil vite. 3) Selv med vanlige dioder blir det utviklet betydelig varme, og det er ikke sikkert ballastene vil like at drivspenningen blir 1-2 Volt lavere. Så hva kan du gjøre? - Bruk et vanlig overspenningsvern for 12V. For eksempel et slikt som finnes på en del startkabler. - Legg en egen kabel rett fra batteriet til å drive xenon lysene. Batteriet er et godt overspenningsvern og vil kverke pulsene før de når annen elektronikk. Legg også gjerne egen 0V fra batteriet til xenon lysene. Lenke til kommentar
Fløffy Skrevet 19. november 2011 Forfatter Del Skrevet 19. november 2011 Kor får eg tak i eit slikt overspenningsvern? Vil det takle dei høge spenningane og samtidig levere straum til lysa? Er ikkje slik at det sperrar og det tek tid før det koplar inn i gjenn? Eksisterande lys går via det orginale ledningsnettet bortsett frå grøftelysa. Skal her få lagt opp nye ledningar til lysa og nye relè som får styrestraum frå det eksisterande ledningsnettet. Lenke til kommentar
Tore Skrevet 20. november 2011 Del Skrevet 20. november 2011 Hvis dette er et faktisk problem så har dagens HID ballast/tenningselektronikken til xenonpærer allerede ordnet det... Eventuelt monter først, så ta noen målinger om du kan påvise noen spenningspeek som slår tilbake... Lenke til kommentar
Fløffy Skrevet 20. november 2011 Forfatter Del Skrevet 20. november 2011 Får prøve å koble dei direkte til batteriet og satse på at det tek støyten. Er vel vanskeleg å måle desse spenningane med vanleg multimeter? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå