Gå til innhold

Windows 7 image i Vmware

Makky

Anbefalte innlegg

Skal kjøre noen win 7 maskiner i et Vmware miljø.

Sist gang jeg holdt på med dette var i "XP-tiden", og da måtte man bytte SID-nr på klienten før den kunne brukes, slik at den ble unik i nettverket.

Hvordan er dette med Win 7?

Er det bare tut og kjør med et "SID bytte"-program, eller må man kjøre sysprep slik at hvert image blir satt opp på nytt første gang det blir brukt?

Endret av Makky
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med ESX server kan du lage et "grunn" image, så bare lager du flere kopier og bruker uten noen som helst problemer med sid eller uid...

Skal forberede meg til noen sertifiseringer, så føler at den løsningen blir litt overkill. Dessuten koster vel ESX også.

Er det eventuelt et image med sysprep klargjort ved første oppstart den beste løsningen?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Hypervisor'en installeres på bunnen av en maskin med mye minne og flere kjerner. Kan godt være en "hodeløs" maskin og virtuelle maskiner lages inni der. Du styrer Hypervisor'en via en klient på din arbeidsmaskin.

Lenke til kommentar

Jeg bruker VmWare Workstation og har også brukt VmWare Server (gratis) og jeg laget en virtuell pc med Windows 7, og så har jeg bare kopiert mappen og laget nye navn, så åpnet "malen" i VmWare igjen.

Med dynamisk IP på nettverket fungerer dette kjempe bra.

Men, bruker du samme lisens på flere virtuelle pcer som kjører på samme tid, og du ikke har en MSDN/Technet lisens (som kan kjøres på inntil 10 pcer samtidig) så kan du risikere å få nøkkelen svartelistet på sikt. Valideringsserveren til Microsoft vil da registrere at samme lisens henter oppdateringer på samme tid.

Har aldri brukt en vanlig Windows 7 lisens til virtuelle pcer, så har ikke opplevd det selv. Men teoretisk vil det kunne bli problemer i alle fall.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...