paithlezz Skrevet 16. november 2011 Del Skrevet 16. november 2011 (endret) Trenger en ny laptop, som skal være raskere enn denne Acer aspire 5742G Kriteriene mine: - God til multitasking (mange chrome faner, spotify, steam, word etc uten problemer) - Bra tastatur (ikke som acern, der du må trykke litt hardt i midten av knappene før den registrerer) - 13-15 tommer ( litt lyst på en 13-14 tommer, men finner bare dyre som har greie specs) - Holde i et par år - Jeg vil ha en rask pc som også kan kjøre noen spill. (GTA San andreas etc, ikke de nyeste) Er integrert intel HD graphics uaktuel da? Har hørt at folk installerer deres gamle SSD disker i de bærbare pcen sine, vil jeg kunne skifte ut HDD med en OCZ vertex 2 eller noe på den størrelsen? Kan jeg få alt dette for 5-6000 kr? EDIT: Hadde Denne Fujitsu Siemens'en før Aceren, og var storfornøyd. Hele karosseriet, layouten, knappene og alt var ganske perfekt. Noen som vet om noe lignende med dagens specs? Tenkte å kanskje bytte ut cd-drevet med SSD som sagt, evt en til HDD for ekstra lagring. Også kanskje kjøpe mer ram for å få bedre ytelse, billigst mulig. Men er vel kanskje da villig til å betale opp mot 7000 for en pc av KVALITET, som har en bra cpu som holder. Vil tro at hvis jeg kjøper den beste cpu til 6-7000 kr prisklassen (i5-i7?) at jeg har denne pcen i 2-3 år iallefall, siden jeg med en SSD vil øke ytelsen og brukeropplevelsen. Kan dette være noe? http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=647565 http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=649444 Kom med forslag! Får man kjøpt sony vaio i Norge? Har sett noen videoer og de ser helt nydelige ut, men prisen er vel litt for høy for meg? Endret 16. november 2011 av paithlezz Lenke til kommentar
Leakim Skrevet 16. november 2011 Del Skrevet 16. november 2011 (endret) Denne tråden kommer til å bli flyttet, da det er en egen seksjon her på forumet med navnet Hjelp til kjøp og salg av PC. On topic: ASUS'en er nok et bedre valg pga eksternt skjermkort. Den vil ikke ha noen verdens problemer med San Andreas, og har kraftig nok prosessor og nok RAM til å kunne "multitaske" (slik du beskriver). Ser ut som du får kjøpt Sony Vaio på sonys egne nettsider. EDIT: My bad. Du kan bare "Se etter forhandlere" der. (så ikke ut til å være for mange, dessverre ) Endret 16. november 2011 av Leaκim Lenke til kommentar
paithlezz Skrevet 16. november 2011 Forfatter Del Skrevet 16. november 2011 Frister faktisk å kjøpe en sony vaio med i7 etc fra ebay:D Link Noe lignende. Ganske billig til å være vaio, pluss at jeg vet jeg har en kraftig nok pc til å "bygge videre" på, med ssd. Men så er det det med garanti da, står 2 år, men siden det er fra USA blir det jo mye mer kompleks med retur, og ÆØÅ knapper:p Lenke til kommentar
Leakim Skrevet 16. november 2011 Del Skrevet 16. november 2011 (endret) Ser den! Bra maskin (ikke for rått skjermkort, men kjører San Andreas lett) Men husk at det kommer på en del ekstra utgifter: Inkludert frakt er det 1320 Dollar. 1320 Dollar er per dags dato lik 7631,18 NOK. Sum etter fortolling: 9 538,75 NOK. Pluss at garanti/reklamasjon blir en del mer tungvindt. Just a heads up Det med ÆØÅ-knapper tror jeg ikke blir noe problem. Du lærer deg hvor de ligger fort (Og selvfølgelig installerer du jo et OS med norsk tastaturspråk) Kilder: Maskin Valutakalkulator Importkalkulator Endret 16. november 2011 av Leaκim Lenke til kommentar
Pungrotta Crash Skrevet 16. november 2011 Del Skrevet 16. november 2011 Vi gjør det enkelt. Link: http://www.elkjop.no/product/data/barbar-pc/ENTS11HR658NC/packard-bell-easynote-15-6-barbar-pc-ts11-hr-658n Lenke til kommentar
Leakim Skrevet 16. november 2011 Del Skrevet 16. november 2011 Joda. Men tror poenget var at han har lyst på en Vaio Uansett. Hvis du først skal opp på den prisen det vil koste å importere en Vaio, så finner du mange maskiner på komplett som er minst like gode (mange bedre) Lenke til kommentar
paithlezz Skrevet 16. november 2011 Forfatter Del Skrevet 16. november 2011 Hvis jeg ber dem sende pakken som gave slipper jeg vel tollavgift, selv om det egentlig ikke er lov, right? Vet ikke om jeg burde kjøpe såpass dyre varer fra USA, men syns liksom sony vaio modellene er en av de få som jeg kunne tenkt meg design messig:p Har sett på noen ASUS modeller også, men er jo ikke like fine. Men for å ikke overstige langt over 7000, så blir det vel asus eller noe, hvis jeg skal ha en i7 cpu og et grafikkort som er bedre enn det jeg har på acern nå (nvidia GT 420m) Er liksom bare det jeg er ute etter. En av de nye sandy bridge cpuene, minst 4gb ram (oppgraderbart), grafikkort bedre enn gt 420m, fint design med bra tastatur, også muligheten for å fjerne cd-drev og erstatte med en ny hdd eller ssd. Men må si det er mange kjedelige pc'er på markedet idag, skulle vært flere som lignet på vaio, uten å koste skjorta:D Har sett litt på ASUS ZENBOOK modellene, men den største er 13,3 og har integrert intel grafikkort, noe jeg ikke vil ha. Lenke til kommentar
Geirern Skrevet 16. november 2011 Del Skrevet 16. november 2011 (endret) Vet det er litt utenfor prisklassen med Dell XPS 14z er helt nydelig designmessig. Du får den med i5-prosessor, GT 520M, 500 GB@7200RPM disc og 6GB RAM til 7790. Usikker på spillytelsen, men GTA3 skulle jeg tro gå helt fint Endret 16. november 2011 av Geirern Lenke til kommentar
paithlezz Skrevet 17. november 2011 Forfatter Del Skrevet 17. november 2011 Den virket faktisk fin. 420m som jeg har nå er nok for meg, ville liksom bare ikke gå ned når jeg først kjøpte ny pc hvis du skjønner:) Den skal bare bli brukt for litt casual spilling. Og jeg regner med at spillytelsen blir bedre med enda bedre cpu enn det jeg har nå også Så lenge 520m er bedre enn 420m? Lenke til kommentar
Pungrotta Crash Skrevet 17. november 2011 Del Skrevet 17. november 2011 (endret) Den virket faktisk fin. 420m som jeg har nå er nok for meg, ville liksom bare ikke gå ned når jeg først kjøpte ny pc hvis du skjønner:) Den skal bare bli brukt for litt casual spilling. Og jeg regner med at spillytelsen blir bedre med enda bedre cpu enn det jeg har nå også Så lenge 520m er bedre enn 420m? Jeg kan si det slik: Du kommer til å angre. Det er overhodet ikke lurt å kjøpe en to-kjerner's prossesor, hvis du f.eks skal spille BF3. GT420 og opp til GT520 kjører det på low. Men det er nå den lille "hemmeligheten" kommer: GT540 kan fint kjøre det på medium. Det er utrooooolig stor forskjell på GT520 og GT540, bare så du vet det. Endret 17. november 2011 av Quattro123 Lenke til kommentar
Dasch Skrevet 17. november 2011 Del Skrevet 17. november 2011 Rart. Sitter med den samme laptopen som du bruker nå, og jeg har i5-480M, GT 540M, 4GB Ram osv. Acer, y u no make the same computers?! Lenke til kommentar
paithlezz Skrevet 17. november 2011 Forfatter Del Skrevet 17. november 2011 (endret) Den virket faktisk fin. 420m som jeg har nå er nok for meg, ville liksom bare ikke gå ned når jeg først kjøpte ny pc hvis du skjønner:) Den skal bare bli brukt for litt casual spilling. Og jeg regner med at spillytelsen blir bedre med enda bedre cpu enn det jeg har nå også Så lenge 520m er bedre enn 420m? Jeg kan si det slik: Du kommer til å angre. Det er overhodet ikke lurt å kjøpe en to-kjerner's prossesor, hvis du f.eks skal spille BF3. GT420 og opp til GT520 kjører det på low. Men det er nå den lille "hemmeligheten" kommer: GT540 kan fint kjøre det på medium. Det er utrooooolig stor forskjell på GT520 og GT540, bare så du vet det. Man får jo xps 14z med i7 også, kan konfigurere på dell sin hjemmeside. Men hva må jeg opp i pris for å få en i7 og et gt540 på en annen pc da? Hvis d passerer 8k blir d dyrt hvis jeg skal kjøpe en ssd senere og:D ser uansett at xps 14z ikke har gt 540m som noe alternativ, bare 520 DASCH: Ja rart ikke acer hadde nytt navn på den pcen du hadde, sine specsene er oppgradert såpass mye:P Har en kompis som har samme navn også, han har f.eks mer ram enn meg og intel hd graphics. Endret 17. november 2011 av paithlezz Lenke til kommentar
hezzed Skrevet 17. november 2011 Del Skrevet 17. november 2011 Ville faktisk gått for en litt dyrere pc, http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=647343 er ett bra alternativ, med tanke på at den har en god prosessor som vil vare lenge, har 8gb Ram og i tillegg GT540. Ganske greie specs for prisen, 6500 kroner for den laptopen er ikke for ille. Oppløsningen er forsåvidt det eneste jeg har å "klage" på når det kommer til denne laptopen, som igjen hinter til at skjermen kanskje ikke er det som er lagt mest vekt på. Pris vs størrelse vs ytelse er jo det som er spørsmålet, du vil ha minst og billigst mulig laptop med best mulig ytelse virker det som? Om jeg skulle velge en laptop som er innenfor alle rammene dine så måtte det bli http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=647529 Denne er liten, har grei ytelse, og kan sikkert spille noen gamle spill; Spørsmålet er jo hvor lenge den vil fungere fremover, om det kommer noen nye spill du vil spille etc. Håper disse alternativene hjelper deg litt på vei. Lenke til kommentar
paithlezz Skrevet 17. november 2011 Forfatter Del Skrevet 17. november 2011 Tror nok jeg går opp et hakk og ser etter pc i 7-8000 kr klassen. Vet ikke om så liten størrelse er så viktig egentlig, 14-15 er ganske greit. Sitter å drømmer om en vaio fra ebay, men har ikke fått noe svar på om jeg slipper å betale mva på den hvis jeg sender som gave. Og hva skjer hvis tollvesenet oppdager at jeg ikke har bettalt avgiftene? Lenke til kommentar
Leakim Skrevet 17. november 2011 Del Skrevet 17. november 2011 Tror nok jeg går opp et hakk og ser etter pc i 7-8000 kr klassen. Vet ikke om så liten størrelse er så viktig egentlig, 14-15 er ganske greit. Sitter å drømmer om en vaio fra ebay, men har ikke fått noe svar på om jeg slipper å betale mva på den hvis jeg sender som gave. Og hva skjer hvis tollvesenet oppdager at jeg ikke har bettalt avgiftene? Ser nok dårlig ut. Toll.no sier at gaver ikke kan være på en verdi høyere enn 1000kr. Jeg vet dog ikke hvordan rutinene er der inne, og om det kanskje kan gå igjennom allikevel Kanskje noen andre som har erfaringer om det? Kilde Lenke til kommentar
paithlezz Skrevet 17. november 2011 Forfatter Del Skrevet 17. november 2011 ah, daså. Skal høre med en kar som jeg vet kjøper mange ting fra ebay. Men hvis det ikke lønner seg så er faktisk dell xps 14z det beste valget hittil tror jeg. Lenke til kommentar
Geirern Skrevet 17. november 2011 Del Skrevet 17. november 2011 Til behovet ditt synes jeg det. For all del, du betaler relativt mye hvis en kun ser på ytelse, men den er pen, portabel og har solid byggekvalitet. Alternativt kan du ta en titt på Samsung, de har en del pene, gode PCer. Eksempelvis denne: http://www.dustinhome.no/samsung-700z3a-ci5-24-6gb-750-hd6490m-14-w7hp/product/5010614385?csref=Prisjamforelse_Prisjakt_1009 Da får du en bedre skjerm, og skjermkortet er ca 12% kraftigere enn 520M. Den bruker også ExpressCache, som essensielt gjør discen hybrid (8 Gb cache), teknologien har gitt svært gode resultater forbundet med f.eks å boote Windows opp. review her: http://www.trustedreviews.com/samsung-series-7-700z-700z3a_Laptop_review Lenke til kommentar
paithlezz Skrevet 17. november 2011 Forfatter Del Skrevet 17. november 2011 (endret) Var fin den der og, men føler det blir mer rettet som en spill pc siden skjermkortet er såpass kraftig, og at det er en i5 dual core, ikke en i7. Ringte han fyren som hadde mye erfaring på ebay, han sa det ikke ville lønne seg siden de jeg evt skulle kjøpe sony vaio fra ikke vil hjelpe meg å lure tollen. Tror derfor 14z er det beste valget HITTIL, med i7-2640M da. Det blir 8500, litt dyrt da, men vil uansett tro det er verdt det siden jeg setter design og kvalitet høyt. Blir ikke acer eller hp på meg denne gangen for å si det sånn:) edit: Du vet ikke om den samsungen finnes med litt dårligere skjermkort, og en i7 istedet? fant faktisk ut at jeg kan konfigurere en sony vaio på hjemmesidene til sony HER Intel® CoreTM i7-2640M, 2,8GHz Seriell ATA på 320GB (5400rpm) AMD Radeon HD 6470M 512MB 4 GB 1333 MHz DDR3-SDRAM Dette ble 7500kr. (Sony online spesialtilbud Prosessoroppgradering til halv pris Tilbudet ender den 21. november 2011, så lenge beholdningen rekker) Hva tror dere, hvordan er radeon kortet hd6470M i forhold til nvidia 520m? Endret 17. november 2011 av paithlezz Lenke til kommentar
Pungrotta Crash Skrevet 17. november 2011 Del Skrevet 17. november 2011 Var fin den der og, men føler det blir mer rettet som en spill pc siden skjermkortet er såpass kraftig, og at det er en i5 dual core, ikke en i7. Ringte han fyren som hadde mye erfaring på ebay, han sa det ikke ville lønne seg siden de jeg evt skulle kjøpe sony vaio fra ikke vil hjelpe meg å lure tollen. Tror derfor 14z er det beste valget HITTIL, med i7-2640M da. Det blir 8500, litt dyrt da, men vil uansett tro det er verdt det siden jeg setter design og kvalitet høyt. Blir ikke acer eller hp på meg denne gangen for å si det sånn:) edit: Du vet ikke om den samsungen finnes med litt dårligere skjermkort, og en i7 istedet? fant faktisk ut at jeg kan konfigurere en sony vaio på hjemmesidene til sony HER Intel® CoreTM i7-2640M, 2,8GHz Seriell ATA på 320GB (5400rpm) AMD Radeon HD 6470M 512MB 4 GB 1333 MHz DDR3-SDRAM Dette ble 7500kr. (Sony online spesialtilbud Prosessoroppgradering til halv pris Tilbudet ender den 21. november 2011, så lenge beholdningen rekker) Hva tror dere, hvordan er radeon kortet hd6470M i forhold til nvidia 520m? Det er utrolig pusslete i forhold. Lenke til kommentar
paithlezz Skrevet 17. november 2011 Forfatter Del Skrevet 17. november 2011 såpass dårlig ja? Sjekk denne nye tråden jeg lagde nettopp: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1394121 Tror nok jeg legger meg litt mot dell nå, fant også ut at jeg får 1000kr rabatt på dell pc'er Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå