Gå til innhold

Susanne Bratli vil diskrimminere unge menn i trafikken


  

55 stemmer

  1. 1. Støtter du forslaget om at unge mannlige sjåfører bør ha forbud mot å kjøre med passasjerer og forbud mot å kjøre om natten og alkolås og fartssperre?

    • Nei
      48
    • Ja til allt
      3
    • Ja til alkolås kun for unge menn
      3
    • Ja til fartssperre kun for unge menn
      2
    • Ja til at unge menn ikke skal kunne kjøre når det er mørkt
      1
    • Ja til at unge menn ikke skal kunne ha med passasjerer
      0
  2. 2. Er Susanne Bratli egnet til å være i Transport- og kommunikasjonskomiteen?

    • Ja
      7
    • Nei
      48


Anbefalte innlegg

Som sikkert mange har fått med seg så Har Susanne Bratli kommet med utsagn i VG om at hun vil forby menn mellom 18 og 24 år å ha passasjerer i bilen, å kjøre når det er mørkt, påby alkolås og påby fartssperre for disse.

 

Vil forby unge menn å ha passasjerer i bilen

 

Ungdom raser mot Ap-politikers bilforslag

 

Hun påstår deretter at dette er basert på forskning om hvem som er i mest ulykker i trafikken.

 

Vel hvis hun faktisk hadde satt seg inn i forskningen (som vel strengt tatt er jobben hennes egenklig) ville hun sett at dette stemmer ikke i det heletatt. Her er nemmelig hva forskningen sier:

 

kjnntrafikk.jpg

kjnntrafikk2.jpg

matrielleskader.png

 

http://www.toi.no/getfile.php/Publikasjoner/T%D8I%20rapporter/2008/986-2008/986-2008-internett.pdf

 

Det er altså kvinner som krasjer mest... men dem kan vi vel ikke diskrimminere med slike tilltak... :roll:

Og hva med de over 75? Hvorfor kommer hun ikke med noen slike forslag ovenfor dem? (kan det være fordi det er flere av disse som stemmer ved valget?)

 

 

Dette er selvsagt også ren kjønnsdiskrimminering i tilegg til ren idioti. Hvordan skal unge menn da komme seg på jobben hvis de ikke bor på steder med bra kollektivtransport og med mørketid? Og hvordan skal unge menn i det heletatt kunne kjøre i nordnorge om vinteren?

 

Jeg vil oppfordre alle til å i tilegg til å poste deres mening i denne tråden også sende en E-post til Susanne Bratli på [email protected] å si deres mening til denne stortingsrepresentanten som styrer landet der.

(PS til evt. moderator så er dette en offentlig person og det er en offentlig E-post adresse så jeg henger ikke ut noen)

Endret av flesvik
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det hadde vært interessant å vite hvorvidt personene bak de ulike stemmegivningene eier bil eller ikke. Jeg vil tro at 100% av de som svarer "ja" på noen av spørsmålene er billøse.

 

Jeg er for øvrig langt eldre enn 24 år, kjører aldri med promille og ligger sjelden mer enn 10 kilometer over fartsgrensen, men jeg har i det minste såpass mye rettferdighetssans at jeg klarer å se urimeligheten i dette forslaget. Det er åpenbart mange som mangler denne evnen, og så uempatiske mennesker bør holdes langt unna maktposisjoner. Da jeg selv var 23-24 år, anså jeg meg selv som en voksen og fullverdig borger med alle tilhørende rettigheter, og jeg vet nøyaktig hva jeg ville følt dersom jeg plutselig skulle bli behandlet som et kriminelt halv-menneske som måtte alkotestes før kjøring, ikke fikk kjøre om natten, ikke fikk ha med passasjerer og ikke fikk kjøre like fort som "vanlige voksne".

 

Dette forslaget er et grovt overtramp, men jeg er redd for at de som fremmer det vet hva de gjør. De vet at aldersgruppen som rammes ikke er innflytelsesrike samfunnsborgere som vil slå tilbake.

Endret av Spenol
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Dette er helt på tryne, og jeg tviler virkelig på at dette trer i kraft noen gang i nær fremtid. Dette er typiske feminister. Man må ikke glemme at de første årene med kjøring faktisk er de mest lærerike, og "lekingen" de fleste gjør i ungdommen faktisk er veldig lærerik mtp kontroll av kjøretøyet.

Lenke til kommentar

Grov kjønnsdiskrimminering. Jeg liker ikke å bli diskrimminert, så dette er jeg mot.

 

Er enig i at det er et problem med unge menn som råkjører i trafikken, men dette syns jeg ikke er nokor god løysning. Men alkohollås i alle biler kan kanskje ha noe for seg. Da kan man få mindre fyllekjøring, og det er vel ikke til noko stort hinder helder. Kanskje man kan ha en prøveperiode på noen år etter at man får førerkortet, og viss man blir tatt for råkjøring misser man førerkortet med en gang? Ei onnor løysning trur jeg kan være mye flere gjennomsnittsmålinger og kanskje en del politikontroller også. Om datatilsynet har kommet fram til at gjennomsnittsmålinger er greit må det vel være det. Bare la dem avsluttes tett nok til at man ikke kan råkjøre et godt stykke, før man snur og unngår å bli tatt.

Lenke til kommentar

Ser at menn er over-representert fra 18-19 år, så tar kvinner over statestikken.

 

Løsning?

Fartssperre, alko-lås og ikke kjøring etter det blir mørkt for menn fra 18-19 år og for kvinner når de er 19-74 år. Etter det begge gruppene da tallene øker drastisk.

 

Tror dette er en bedre løsning enn å bare ta menn mellom 18-24 år, skal man først ta statistikken til følge bør man gjøre det for begge kjønn, uavhengig av alder.

 

Alko-lås i biler kan jeg støtte, men da uavhengig av føreren.

Lenke til kommentar

Det hadde vært interessant å vite hvorvidt personene bak de ulike stemmegivningene eier bil eller ikke. Jeg vil tro at 100% av de som svarer "ja" på noen av spørsmålene er billøse.

 

Jeg er for øvrig langt eldre enn 24 år, kjører aldri med promille og ligger sjelden mer enn 10 kilometer over fartsgrensen, men jeg har i det minste såpass mye rettferdighetssans at jeg klarer å se urimeligheten i dette forslaget. Det er åpenbart mange som mangler denne evnen, og så uempatiske mennesker bør holdes langt unna maktposisjoner. Da jeg selv var 23-24 år, anså jeg meg selv som en voksen og fullverdig borger med alle tilhørende rettigheter, og jeg vet nøyaktig hva jeg ville følt dersom jeg plutselig skulle bli behandlet som et kriminelt halv-menneske som måtte alkotestes før kjøring, ikke fikk kjøre om natten, ikke fikk ha med passasjerer og ikke fikk kjøre like fort som "vanlige voksne".

 

Dette forslaget er et grovt overtramp, men jeg er redd for at de som fremmer det vet hva de gjør. De vet at aldersgruppen som rammes ikke er innflytelsesrike samfunnsborgere som vil slå tilbake.

Jeg er selv også over 24 år og ville derfor ikke blitt rammet, men "man skal ikke tåle så inderlig vel den urett som ikke rammer en selv". Så jeg er sterkt mot det. På samme måte som at jeg syns at studielån/stipend er allt for lite i et land hvor politikerene utaler at de har et ønske om "fulltids studenter" selv om jeg selv er ferdig med studietiden og ikke vil nyte av det uansett. For studentene her i landet som lever på studielånet er langt under fattigdommsgrensen og får mindre penger enn folk som ligger å later seg på sosiale stønader.

 

Og ja det er nokk helt sikkert godt gjennomtenkt at hun går etter unge menn istedenfor folk over 75. For de over 75 er nok en mye større velgergruppe.

 

Ser at menn er over-representert fra 18-19 år, så tar kvinner over statestikken.

 

Løsning?

Fartssperre, alko-lås og ikke kjøring etter det blir mørkt for menn fra 18-19 år og for kvinner når de er 19-74 år. Etter det begge gruppene da tallene øker drastisk.

 

Tror dette er en bedre løsning enn å bare ta menn mellom 18-24 år, skal man først ta statistikken til følge bør man gjøre det for begge kjønn, uavhengig av alder.

 

Alko-lås i biler kan jeg støtte, men da uavhengig av føreren.

Legg merke til at jeg har lagt ut statistikk som er korrigert for anntall kjørte kilometer slik som man burde gjøre. Mens jeg kan vedde mye på at Susanne Bratli istedenfor har lagt til grunn statistikk for totalt antall ulykker uten å korrigere for kjørelengde (for gutta kjører en del mer enn jentene) eller kansje til og med kun tatt med dødsulykker. Uærlig bruk av statistikk med andre ord.

 

Hva mener du med at du støtter alko-lås? Mener du på nye biler eller at dette også skal etterinstalleres på gammle bruktbiler?

På nye biler kan jeg være enig i, men å kreve at det også installeres på gammle bruktbiler blir for dummt. Det kan jo fort koste mer å installere en slik alkolås enn bilen er værdt. Og på nye biler så vil det ikke ramme unge menn da de ikke har råd til nye biler i Norge pga de sinnsyke avgiftene vi har på bil i dette landet. Istedenfor må de ferske sjåførene som er mest utsatt for ulykker nøye seg med 20+ år gammle vrak av noen biler med sikkerhet som er mye dårligere enn de dårligste småbilene i dag.

Endret av flesvik
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva mener du med at du støtter alko-lås? Mener du på nye biler eller at dette også skal etterinstalleres på gammle bruktbiler?

På nye biler kan jeg være enig i, men å kreve at det også installeres på gammle bruktbiler blir for dummt. Det kan jo fort koste mer å installere en slik alkolås enn bilen er værdt. Og på nye biler så vil det ikke ramme unge menn da de ikke har råd til nye biler i Norge pga de sinnsyke avgiftene vi har på bil i dette landet. Istedenfor må de ferske sjåførene som er mest utsatt for ulykker nøye seg med 20+ år gammle vrak av noen biler med sikkerhet som er mye dårligere enn de dårligste småbilene i dag.

I utganspunktet på alle biler, men mtp. kostnad, bare nye biler.

Om man på magisk vis kunne få alko-lås i samtlige biler uten kostnad ville jeg helt klart støttet dette.

 

Avgiftene på bil i norge er hinsides all fornuft, men det er en helt annen sak.

 

Som jeg har nevnt i en annen tråd, hvorfor statistikken er som den er er det tilsynelatende ingen som bryr seg om. Mulig elektronisk hjelp i bilene(ABS, ESP, osv) hadde gjort at tallene var litt jevnere.

Ungdommer under 24 har gjerne ikke den beste økonomien og dermed ikke sjans til å kjøpe bil med alle mulige hjelpemidler slik de litt eldre med bedre økonomi har.

Lenke til kommentar

De kjønnsspesifikke reguleringene har falt på stengrunn, så jeg tror det er bortkastet tid å henge seg opp i dem. Alkolåsen derimot er skummel, for den har en viss oppslutning. Mange synes alkolås høres ut som en fiffig innretning iom man ikke skal kjøre med promille uansett, men i praksis er det mange problemer som dukker opp. Hvordan skal man f.eks. implementere særnorsk teknologi i alle biler som blir solgt her til lands? Hvem skal betale for det? Blir biler i Norge enda dyrere? Teknologien blir ikke ufeilbarig; hva når alkolåsen slår seg vrang? Hvordan skal man lage alkolåser som fungerer i alle bilmerker og årsmodeller? Hvor lett blir låsen å omgå og hvordan kan man sikre at alle bruker den - enda flere oppgaver for politiet? Hvordan vil det påvirke import av biler fra utlandet? Vil alkolåsen i det hele tatt bli godkjent av EU?

Lenke til kommentar

Alkolås krever så klart at f.eks EU går inn for at alle skal ha det, ett særnorsk system ville nok fungert dårlig.

Ellers er det en stor bakdel mtp. at antagelig trykkluft også fungere om man har drukket.

 

Å sikre at alle bruker den er jo greit nok, du får ikke starte bilen før luft har blitt presset inn i måleren av ett eller annet, helst munnen :p

Lenke til kommentar

Jeg i mot alle forslagene slik de er fremstilt. Alkohollås kunne vært noe om en hadde fått det til å fungere, forutsetningen er at det gjelder alle ikke bare en slik gruppe som forslaget går på. (Men det hadde vært bedre med biler som kunne kjøre av seg selv.)

 

Fartsperre tror jeg også kunne hatt noe for seg, f.eks. på 180km/t eller noe slikt, men da også må det gjelde alle. En del biler er jo slik jeg har skjønt det sperret på 250km/t alt.

 

Jeg mener dog at hun kan være egnet til å sitte i Transport-og kommunikasjonskomiteen, synes det er fint med politikere som har tydelige meninger, og ikke bare kommer med ulne uttalelser og utenomsnakk, da blir det lettere å vite hvem en skal stemme på. Foruten at de sikkert driver med andre ting enn biltrafikk der og kanskje kun har bedre greie på andre ting.

Lenke til kommentar

De vil ta fra oss bilen alle mann. Dette er bare begynnelsen.

 

 

Ja dette er er begynnelsen.

 

De begynner alltid med små steg, og med tiltak som enstor del av befolkningen ser på som "positive" Når dette så er innført, så kommer restriksjoner for neste gruppe. Og disse støttes selvsagt av den gruppen som har fått restriksjoner, i tillegg til folk som ikke er i den gruppen som får restriksjoner osv osv. Slik ruller ballen videre til alle er bundet og kneblet.

Men folk flest kan ikke klage, for de har bedt om det selv fordi Norg er et land der alle syns restriksjoner, reguleringer og kontroll er en god ide så lenge det ikke rammer dem selv.

 

Men resultatet blir som sagt hele folket blir bundet og kneblet til slutt. Og politikerne får det som de selv vil, som vanlig.

 

Planen er at bare "eliten" dvs dem selv, og de aller rikeste skal få lov å kjøre bil,dvs de rike som danser etter politikernes pipe, og gjør som politikerne vil.

De andre vil bli fratatt det de eier og skjøvet ned i bunnløs fattigdom sammen med resten av folket.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Alko-lås i biler kan jeg støtte, men da uavhengig av føreren.

 

Akkurat.

Det er alltid noe som folk flest støtter fordi det egentlig ikke rammer dem selv, og derfor syns folk det hører "fornuftig" ut. Det er slik politikerne jobber, de kommer med slike "følere" Og folk flest syns noe av det høres " fornuftg"ut, og støtter deler av forslaget fordi det ikke rammer dem selv.

 

Slik går dagene med små steg mot det totalitære overvåkningsamfunnet.

 

Dette er hva de planlegger for oss, men det hun sier om å dyrke mat er ikke riktig, for det vil også bli forbudt, slik det langt på vei allerede er i USA.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...