Petterboy95 Skrevet 15. november 2011 Del Skrevet 15. november 2011 (endret) Hei mamma og pappa ska kjøp ny stasjonær pc, De vil bruke ca 6000kr . De trenger en som funker til mail, nett-bank, facebook, og lese avisa på , men også funker greit til noen nett spill. Hvilket merke er best på stasjoner pc til denne prisen ? kom med bilder,linker, erfaringer og tips mvh Petter Endret 15. november 2011 av Petterboy95 Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 15. november 2011 Del Skrevet 15. november 2011 Til enkel bruk og lette spill så er 6000kr overkill da du kan få maskiner som takler slikt ned i nesten 3000kr. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 15. november 2011 Del Skrevet 15. november 2011 (endret) De fleste datamaskiner klarer de oppgavene. Hvor mye utstyr trenger du? Skjerm, tastatur, mus, wifi osv. Vil uansett ikke anbefale deg å velge det billigste du finner. Billige maskiner har gjerne lav byggekvalitet, og blir utdatert raskere. Med et budsjett på 6000 kroner har dere råd til å kjøpe en maskin som ikke er utdatert med en gang. Husk nok RAM, ellers blir den sirupstreg. SSD er heller ikke å forakte. Endret 15. november 2011 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Petterboy95 Skrevet 16. november 2011 Forfatter Del Skrevet 16. november 2011 De fleste datamaskiner klarer de oppgavene. Hvor mye utstyr trenger du? Skjerm, tastatur, mus, wifi osv. Vil uansett ikke anbefale deg å velge det billigste du finner. Billige maskiner har gjerne lav byggekvalitet, og blir utdatert raskere. Med et budsjett på 6000 kroner har dere råd til å kjøpe en maskin som ikke er utdatert med en gang. Husk nok RAM, ellers blir den sirupstreg. SSD er heller ikke å forakte. hva anbefaler du ? Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 16. november 2011 Del Skrevet 16. november 2011 Jeg er ikke ekspert. Men merker som er kjent for dårlig kvalitet er Packard Bell og HP. Tenkt å bygge selv, eller kjøpe ferdig? Og trenger du skjerm og slikt? Lenke til kommentar
Petterboy95 Skrevet 16. november 2011 Forfatter Del Skrevet 16. november 2011 Jeg er ikke ekspert. Men merker som er kjent for dårlig kvalitet er Packard Bell og HP. Tenkt å bygge selv, eller kjøpe ferdig? Og trenger du skjerm og slikt? tenkt å kjøpe ja , trenger skjerm Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 16. november 2011 Del Skrevet 16. november 2011 Hva med noe slikt? ASUS Eee Box EB1012P sort Intel Atom D510 ,2GB, 250GB, NVIDIA ION2, USB3.0, WLAN/GB-LAN, Win7HP64, pris 3495kr. Det er vel en typisk HTPC boks men det er vel ikke nødvendigvis så dumt. Det finnes forøvrig masse og velge blant i slike maskiner, noen er ment som HTPC andre er alt i ett løsninger med skjerm og pc i samme skall. Andre er bittesmå og kan gjemmes unna eller henges bak på skjermen. Mulig dette ikke er hva du så etter men du kan jo ta en titt her. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 16. november 2011 Del Skrevet 16. november 2011 (endret) Den er liten, så hvis det er viktig at den tar lite plass, så er den bra. Men særlig kraftig er den ikke. 2GB RAM og Intel Atom-prosessor minner veldig om netbooken min, og den er treg, selv med Windows XP. Hvis familien setter pris på YouTube og nettspill, så holder den med et nødskrik. Hvis du har plass til en maskin i full størrelse, ville jeg kjøpt en normalt stor maskin. Nettbutikker som Dustin og Komplett har gjerne en seksjon for ferdigbygde maskiner i ulike prisklasser. Denne for eksempel: http://www.komplett.no/k/ci.aspx?sku=10161 Eller denne: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=656206 Men skjerm kommer i tillegg. (Har ikke studert dem veldig nøye, men de er i hvert fall litt mer fremtidsrettett enn Intel Atom. Endret 16. november 2011 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 16. november 2011 Del Skrevet 16. november 2011 Det må ikke nødvendigvis være Asus EEE, Asrock har noen snasne modeller som er bittesmå med i3 cpu som drar skinnet av pølsa til 4700kr ca. Lenke til kommentar
Petterboy95 Skrevet 16. november 2011 Forfatter Del Skrevet 16. november 2011 (endret) Den er liten, så hvis det er viktig at den tar lite plass, så er den bra. Men særlig kraftig er den ikke. 2GB RAM og Intel Atom-prosessor minner veldig om netbooken min, og den er treg, selv med Windows XP. Hvis familien setter pris på YouTube og nettspill, så holder den med et nødskrik. Hvis du har plass til en maskin i full størrelse, ville jeg kjøpt en normalt stor maskin. Nettbutikker som Dustin og Komplett har gjerne en seksjon for ferdigbygde maskiner i ulike prisklasser. Denne for eksempel: http://www.komplett.no/k/ci.aspx?sku=10161 Eller denne: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=656206 Men skjerm kommer i tillegg. http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=656206 denne så bra ut , klarer den de fleste småe programmer , mail,youtube, noen nett spill osv ? Endret 16. november 2011 av Petterboy95 Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 16. november 2011 Del Skrevet 16. november 2011 Den bør klare vanlig bruk og noe eldre spill helt fint. Lenke til kommentar
Petterboy95 Skrevet 16. november 2011 Forfatter Del Skrevet 16. november 2011 den er uten OS. da blir det ikke den Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 16. november 2011 Del Skrevet 16. november 2011 (endret) Windows kan kjøpes separat hvis maskinen ellers er bra. Men det koster en del. Eventuellt kan du bruke gratis Linux. Det funker flott med alle de oppgavene som du skrev at du vil utføre. mail, nett-bank, facebook, og lese avisa på , men også funker greit til noen nett spill. Men kjøpte spill som må innstalleres vil slite litt. Spill i nettleseren (Flash, Java) vil gå bra. Denne kanskje: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=652768 Windows er inkludert. (har ikke studert den veldig nøye, da jeg ellers ikke har særlig peiling på maskinvare.) Jeg liker denne fordi den har masse RAM og SSD. SSD er et stort pluss fordi maskinen blir MYE kjappere. Endret 16. november 2011 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå