karakurs Skrevet 15. november 2011 Del Skrevet 15. november 2011 Heisann folkens. Eg har prøvd å lage ei timeliste i Excel der eg har to rader (ordinære timer og overtidstimer) med tilhørande 31 kolonner (en pr dag). Etter at eg har fylt ut arbeidstimane mine vil eg at den skal telle antal dager på jobb, men eg opplever dobbeltelling! Det er litt irriterandes og lurer på korleis eg blir kvitt det? Arbeidstimane er til rett 12t pr dag, men 1. arbeidsdag registrerast kun 6 timar. Og etter 168t blir alt overtid - dvs dag nr 15 blir registert som 6t ordinære timer + 6t overtid. Eg har engelsk office og brukar funksjonen: =COUNTIF(B4:AF5;">5") Har prøvd å trekke ifra like ruter ved: -IF(B114=B115;1;0), men da trekker den også fra ruter som er lik null, samt at det blir en uendelig lang formel. Noken tips til korleis det er mulig å gjere det enkelt, eller enklare? På forhand takk! Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 15. november 2011 Del Skrevet 15. november 2011 hvorfor ikke bare bruke =COUNTIF(B4:B35,">0") (forutsatt at det er 31 rader fra B4). da finner du ut hvor mange dager du har jobbet. Lenke til kommentar
Faktotum Skrevet 15. november 2011 Del Skrevet 15. november 2011 Slik jeg forstår det har du to rader, en for ordinære timer og en for overtidstimer. Overtidstimer kan være registrert på en dag uten ordinære timer. En mulig løsning er å bruke en tredje rad til å sjekke om minst en av de to radene for timer inneholder et tall. B6=ELLER(ERTALL(B4);ERTALL(B5)) Etter å ha kopiert formelen frem til AF kan du telle antall dager på jobb med: =ANTALL.HVIS(B6:AF6;SANN) Den ekstra raden kan gjøres usynlig med å endre tekstfargen. Lenke til kommentar
karakurs Skrevet 16. november 2011 Forfatter Del Skrevet 16. november 2011 Slik jeg forstår det har du to rader, en for ordinære timer og en for overtidstimer. Overtidstimer kan være registrert på en dag uten ordinære timer. En mulig løsning er å bruke en tredje rad til å sjekke om minst en av de to radene for timer inneholder et tall. B6=ELLER(ERTALL(B4);ERTALL(B5)) Etter å ha kopiert formelen frem til AF kan du telle antall dager på jobb med: =ANTALL.HVIS(B6:AF6;SANN) Den ekstra raden kan gjøres usynlig med å endre tekstfargen. Det du Faktotum skriver mtp overtidstimer stemmer - det kan førast opp uten at ordinære timer registrerast. Takk for rådet! Det skal eg prøve.. Føler det er litt tungvint å gjere slikt i Excel, eller er det berre meg? Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 16. november 2011 Del Skrevet 16. november 2011 Det kan være litt bratt læringskurve i Excel men når en har det i fingrene går det som regel som en lek. Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 16. november 2011 Del Skrevet 16. november 2011 En alternativ løsning uten hjelpeceller for moro skyld: =SUMMERPRODUKT(((A4:AF4+A5:AF5)>0)*1) Beste hilsen Harald Lenke til kommentar
karakurs Skrevet 17. november 2011 Forfatter Del Skrevet 17. november 2011 En alternativ løsning uten hjelpeceller for moro skyld: =SUMMERPRODUKT(((A4:AF4+A5:AF5)>0)*1) Beste hilsen Harald Den skal eg prøve neste gang. Gjorde som over og det funka veldig bra.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå