Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Får ikke 56K

Anbefalte innlegg

Jeg har sittet på bredbånd i 2 år og det var ganske frustrerende å komme tilbake til modem...

Mitt problem nå er at jeg aldri får 56K, men alltid 42 eller 48. Jeg får altså tregere hastighet enn modemet mitt skulle klare. Bruker Tiscali Free og har XP og IE6.

Er det noen som vet hva dette skyldes og hva jeg kan gjøre? Problemet gjelder hele døgnet.

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har sittet på bredbånd i 2 år og det var ganske frustrerende å komme tilbake til modem...

Mitt problem nå er at jeg aldri får 56K, men alltid 42 eller 48. Jeg får altså tregere hastighet enn modemet mitt skulle klare. Bruker Tiscali Free og har XP og IE6.

Er det noen som vet hva dette skyldes og hva jeg kan gjøre? Problemet gjelder hele døgnet.

På forhånd takk!

Jeg håper dette innlegget var en fleip? For din egen skyld, håper jeg det. :) God Påske. 8)

Lenke til kommentar

Som regel er det linjekvaliteten som er feilen. Når jeg er på besøk hos familien på Sunnmøre, gir samme modem en perfekt 56kbps hos mine foreldre som bor 500 meter fra sentralen, mens det gir 32kbps hos min bror 5 kilometer fra sentralen.

Avstanden er imidlertid ikke det eneste som påvirker kvaliteten. Du kan jo ta kontakt med Telenor og høre om de kan kjøre en sjekk på linjen. Er ikke sikker på om dette koster noe, men en telefon for å spørre de koster ikke stort.

Du kan imidlertid se om det finnes oppdaterte drivere til modemet. Det hender det kan hjelpe.

Lenke til kommentar

Jeg sliter også med det samme.

Har etter hvert forsøkt med forskjellige ISP-er, og tilkoblingshastigheten varierer mellom 31.2 kbps (BGNett), 38.6 kbps (Tele2) og 40.0 kbps (Start.no).

En av problemstillingene er at det finnes 3 forskjellige standarder for 56.0kbps overføringer; 56kflex, 56k2x og v.90. det er ikke alle ISP'er som har støtte for alle disse standardene (avhengig av hvilket utstyr de kjører). I tillegg er det en internasjonal standard som tilsier at 53kbps vil være den maksimale hastigheten man skal kunne oppnå. Dette bl.a. p.g.a. spenningsnivået på telefonnettet => 56k-hastighet krever litt høyere spenning.

Jeg har, i min iver etter å få høyere hastighet, til og med vært i kontakt med Telenor for å få sjekket ut telefonlinjen min. Samtalen gikk som følger:

- "Jeg har problemer med tilkoblingshastigheten på internett"

- "Virker telefonen din som den skal ?"

- "ja"

- "Da anser vi det som om alt er i orden fra vår side. Vi leverer en telefontjeneste, ikke en datatjeneste"

:roll::roll::roll:

Men :woot: om en uke :woot: er ADSL oppkoblingen min i orden :woot:

Lenke til kommentar

- "Jeg har problemer med tilkoblingshastigheten på internett"

- "Virker telefonen din som den skal ?"

- "ja"

- "Da anser vi det som om alt er i orden fra vår side. Vi leverer en telefontjeneste, ikke en datatjeneste"

:roll:  :roll:  :roll:  

Svjv garanterer man hastigheter på opptil 9600bps på det analoge telefonnettet, det var en av grunnene til at man lanserte ISDN for og kunne sikre raskere og mer stabil dataoverføring.

Lenke til kommentar
Jaja, jeg må nok leve med treeegt internett. ADSL er ikke tilgjengelig der jeg bor.  

Men takk igjen for alle svar! Har kontaktet Tiscali og venter på svar fra dem.

Ser at du bor i Stavanger!

Etter som jeg vet så er alle sentralene til telenor digitaliserte og klargjorte for adsl, men det som kan være er at ikke alle ISPer et tilgjengelige på hver sentral.

Har du kabel så kunne du kanskje prøve å få bredbånd der. Utenom det så bør du skjekke om du kan få hos Lyse (2mbps).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...