KarlRoger Skrevet 19. november 2011 Del Skrevet 19. november 2011 (endret) Det fine med internett er at stort sett hver gang jeg lurer på noe tar det meg et par minutter før jeg finner ut av det. Kan vel si at kunnskapsnivået mitt har gått kraftig opp etter at jeg lærte å google. En ting er at du kan lære deg mer når du har enkel tilgang på svært mye materiale. Men du får også til dels et mindre behov for å ta vare på den kunnskapen selv, når du har direkte tilgang på ekstern lagring. Noe som er tilsvarende hvordan en kalkulator reduserer behovet for at du skal utføre selve regnestykket, du trenger bare å vite hvordan det skal settes opp. Nå mener jeg ikke det negativt, selv om det er mange som ser det slik. Etterhvert som vi utvikler oss videre, har hver av oss blitt stadig mer spesialiserte, og alle trenger ikke sitte på alt av kunnskap og ferdigheter. Det er flokken samlet som skal utfylle flokkens behov. Flokken omfatter nå i noen sammenhenger hele verdens befolkning av mennesker. Det Internett først og fremst er, er en videreutvikling av vår evne til å kommunisere med hverandre. Siden talespråket fikk fart på seg så har vi vært ledende på kommunikasjon. Med skriftspråket så fikk vi muligheten til å kommunisere med hverandre uten at begge parter var til stede til samme tid, som også lot oss lagre informasjon til senere bruk, t.o.m. for senere generasjoner. Siden, med diverse hjelpemidler og verktøy har vi blitt stadig bedre på lagring, spredning, distanse og hastighet. Nå tar det maks noen få sekunder å sende en beskjed til noen på andre siden av planeten, og teknisk så er muligheten der for at samtlige mennesker med tilgang til Internett, TV, radio eller mobilnett, fanger opp beskjeden omtrent samtidig. Det er også et problem at det er mulig å bli fullt ut stimulert, uten at du faktisk får gjort noe produktivt. Det blir mindre rom for å tenke, videreutvikle og å løse problemer, om vi ser oss fornøyd med det vi blir presentert med til alle tider. Vi trenger kjedsomhet som en drivkraft. Men som Griffar sier, så leder ikke det nødvendigvis til noe positivt. Videospill kan forhindre knuste ruter. Endret 19. november 2011 av KarlRoger 2 Lenke til kommentar
forglemmegei Skrevet 19. november 2011 Forfatter Del Skrevet 19. november 2011 Det fine med internett er at stort sett hver gang jeg lurer på noe tar det meg et par minutter før jeg finner ut av det. Det er sant, men man må også være fosiktig med det, det finnes masse tull på internett også. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå