Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Evigvarende problemer med AMD Athlon X2 250 PC

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har jobbet med denne pc'en nå i løpet av et halvt års tid snart. Den har hatt alle mulige slags feilsymptomer.

Kan begynne med liste over komponenter:

WD2500AAJS 250GB Western Digital HDD

AMD Athlon X2 250 3GHz Boxed CPU

Asus M4N68T V2 hovedkort

2x2GB Patriot DDR3 1333MHz PC3-10600 Dual Channel Minne

nVidia GeForce GTS450

500Watt Chieftec PSU

DVD Recorder (behøver vel ikke spec på den)

Jobber selv som IT-Tekniker, og må ærlig innrømme at denne pc'en har tatt knekken på meg.

Feilsymptomer kan være:

Svart skjerm før POST (Bios),

Bluescreen rett etter windows boot,

Programmer som har utført ulovlige oppgaver.

Satt sammen denne pc'en for en kompis som en "økonomisk World of Warcraft" maskin, siden det er det eneste han spiller og bruker pc til, samt litt DVD inn i mellom.

Nå har vi fått bytta på garanti, h-kort, skjermkort, cpu... Og feilen er fortsatt vedvarende.

Grunnen til at man ikke har prøvd annet, som minne enda er fordi at det har passet alle tester i memtest, og jeg er fullt klar over at man kan få pass og fortsatt ha feil på minne, men derfor har man i hovedsak fokusert på andre ting.

Nå er det klart at jeg kommer til å bytte minne og se om det funker, men er det noen andre som har hatt lignende problemer? Og hva kan evt. være årsaken?

Har forøvrig nettopp kjapt prøvd en annen HDD i maskina, og som antatt hjalp jo ikke dette heller, siden feilsymptomer oppstår allerede før Bios.

Endret av disk_face
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

prøvd en annen strømforsyning? Etter min erfaring er det som oftest strømforsyninga eller ram som er synderen.Av og til også harddisk i enkelte tilfeller (som indirekte har blitt påvirket av de tildilgere nevnte)

Om du har mulighet til det ta ut ram og test en og en brikke med memtest i en annen maskin.

Endret av Phyltre
Lenke til kommentar

Jeg har hatt lignende problemer som faktisk har knekt hovedkortets minnekanaler tilslutt og i samtlige tilfeller (3 eller 4 maskiner) så har det vist seg at alle problemer ble løst med en ny strømforskyning.... mange av symptonene du viser til var også tilfelle i mine saker.

Lenke til kommentar

Da har jeg satt i ny PSU, og pc'en starta på første forsøk... Noe den omtrent aldri gjorde før, så enten var jeg veldig heldig, eller så er strømforsyningen kilden til problemene.

Alltho, den går i bluescreen ved oppstart, og maser om ntfs.sys... Chkdsk you recon? Eller skal jeg prøve reinstallasjon av windows?

Skal også ta noen flere shutdown/power-ups av pc'en før jeg er sikker på at feilen ved oppstart er eliminert.

Lenke til kommentar

Får feilmelding under installasjon av Windows, og prøver å kjøre Windows Minnediagnose, her sier den "Det ble oppdaget maskinvareproblemer. Du må kontakte datamaskinprodusenten for å få identifisert og reparert disse feilene". Så, gåen PSU som har tatt knekken på RAM? Hva mener dere?

Lenke til kommentar

Hmm... Ja ok da, skal prøve det... Jeg har nå fått inn Win 7 på den nå, og den ser ut til å kjøre veldig stabilt foreløpig, men kan vel sette opp minnespenning littegranne for å være på den sikre sida... Hva mener dere jeg bør sette den til da, dere som har hatt disse erfaringene?

Lenke til kommentar

AMD AM3 100 and 200 series CPU support up to DDR3 1066MHz

( http://www.asus.com/Motherboards/AMD_AM3/M4N68T/#specifications )

Prøvet å kjøre 1066mhz ?

For DDR3 spenning kan jo alt fra 1.50V - 1.80v brukes (safe) .

Spørs hva memory modulene "liker" .

Men ofte er det spesifisert 1.50V +/- 0.075V for selve minnet som innenfor toleranse.

Patriot har også en egen "line" som slutter på A i navnet for AMD kompabilitet. De uten "A" er stort sett tunet for Intel systemer.

Eks:

PGS34G1333LLKA

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Joda, problemet med svart skjerm før post ser ut til å være eliminert, men nå går den i bluescreen loop igjen... Har prøvd å kjøre opp Voltage på minne for å se om dette hjelper og hjelper fortsatt ikke på 1,62, skal jeg fortsette å dra til med mer spenning og se om det hjelper?

Lenke til kommentar

AMD AM3 100 and 200 series CPU support up to DDR3 1066MHz

( http://www.asus.com/Motherboards/AMD_AM3/M4N68T/#specifications )

Prøvet å kjøre 1066mhz ?

For DDR3 spenning kan jo alt fra 1.50V - 1.80v brukes (safe) .

Spørs hva memory modulene "liker" .

Men ofte er det spesifisert 1.50V +/- 0.075V for selve minnet som innenfor toleranse.

Patriot har også en egen "line" som slutter på A i navnet for AMD kompabilitet. De uten "A" er stort sett tunet for Intel systemer.

Eks:

PGS34G1333LLKA

Bare for å svare på dette, så skal disse minnebrikkene fungere på AMD, og det med: "AMD AM3 100 and 200 series CPU supports up to DDR3 1066MHz" stemmer heller ikke. Dette gjelder registered memory modules. Unbuffered memory modules blir støttet opp til 1333Mhz. Forøvrig har jeg prøvd å kjøre på 1066MHz uten resultat.

Lenke til kommentar

Javel ..

Type of Memory Supported X2 - Support for unregistered DIMMs up to PC2-8500 (DDR2-1066MHz) -AND- PC3-8500 (DDR3-1066MHz) X3 and X4 - Support for unregistered DIMMs up to PC2-8500 (DDR2-1066MHz) -AND- PC3 10600 (DDR3-1333MHz)

Kilde AMD

http://www.amd.com/us/products/desktop/processors/athlon-ii-x2/Pages/AMD-athlon-ii-x2-processor-model-numbers-feature-comparison.aspx

Offisiel IMC støtte for DDR3 1333MHz gjelder for X3 & X4.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Javel ..

Type of Memory Supported X2 - Support for unregistered DIMMs up to PC2-8500 (DDR2-1066MHz) -AND- PC3-8500 (DDR3-1066MHz) X3 and X4 - Support for unregistered DIMMs up to PC2-8500 (DDR2-1066MHz) -AND- PC3 10600 (DDR3-1333MHz)

Kilde AMD

http://www.amd.com/us/products/desktop/processors/athlon-ii-x2/Pages/AMD-athlon-ii-x2-processor-model-numbers-feature-comparison.aspx

Offisiel IMC støtte for DDR3 1333MHz gjelder for X3 & X4.

Hmm, var sikker på at de støttet 1333MHz på unbuffered, men uansett, så fungerte det altså ikke på 1066 ^^ så, vi er like langt.

Edit: Ser ut som at du fikk rett på dette med Patriot sine produkter som slutter på A... Jeg har nå byttet minnebrikkene fra min pc over i denne, og hans over i min pc, og begge pc'ene kjører knirkefritt. Mine kom fra en i7 PC, men godt mulig at disse minnebrikkene har bedre støtte for AMD da. Sender PC'en tilbake til han som eier den og får han til å bruke den litt, beste måten å få testkjørt på :)

Endret av disk_face
Lenke til kommentar

Bra -

Patroit skal være bra saker det - men ...

Hadde selv Patriot minne type LLK tilbake i DDR1 tiden med AMD socket 939. Og kjennetegnet dems var da svært aggressive timimgs programmert i SPD.

Gjorde det vanskelig å få de til å spille på lag ved f.eks overklokking uten masse styr.

Den gangen var det enda mere problematisk da Intel hadde memory kontroller i hovedkorts brikkesett (northbridge) , mens AMD hadde den integrert i prosessor , hvilket medførte ulik latency i veien mellom minnet og cpu.

Nå er det ikke den forskjellen , men imc til intel cpu og amd cpu er tross alt forskjellige arkitekturer og det "er" nyanser imellom de.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...