Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Nabo's septiktank på min eiendom

OPL

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nabo'n har en septiktank på min eiendom mitt i hagen med komlokk som jeg gjerne skulle ha blitt kvitt, det kommer endel lukt og det ser ikke veldig bra ut. Har jeg noe rett eller må jeg la det være her ?

Er det nok et spørsmål du bør ta med den kommunale tekniske avdeling. Om det er privat så er det sikkert en regulering i kontraktene da boligmassen ble bygget. Så lenge ikke naboen din har gravd ut på natta så har jeg en følelse om at du ikke vil få gjort så meget med det.

Lenke til kommentar

Må understreke at jeg ikke vet dette med sikkerhet, men et svar kan kanskje få andre til å svare mer utfyllende - eventuelt korrigere meg. :)

Jeg mener å ha fått med meg at dette avhenger av hvordan ordningen var da du kjøpte eiendommen. Er dette noe som har nylig oppført eller noe som har stått i 40 år? Det kan tenkes at det en gang i tiden fantes en muntlig avtale med tidligere eier av din eiendom om at dette var greit. Kanskje var tanken allerede der da ditt hus ble bygd eller eiendommen atskilt. Jeg tror det er flere forhold som kommer inn i bildet, og ingen egen spesifikk lov omkring "septikktank i andres hage - rettigheter og krav".

Høres ut som en litt uvanlig løsning. Uansett mener jeg at din nabo er ansvarlig for vedlikehold og eventuelle tiltak som må gjøres for å hindre lukt. Denne tanken må vel også tømmes av og til. Igjen, jeg vet ikke, så dette ble mer synsing.

Lenke til kommentar

Han eide hele eiendommen rundt her for en god del år siden, så solgte han det ut, og i 2006 ble dette huset bygd her som jeg kjøpte i år. Må nesten snakke med han om den lukta, kan jo ikke sitte her å kose meg på verandaen når det lukter kloak :p

Har egentlig mest lyst til å bare hive en dynamitt ned å late som ingenting

Lenke til kommentar

Har egentlig mest lyst til å bare hive en dynamitt ned å late som ingenting

Haha, ja for det vil hjelpe på luktproblema. :whistle:

Uansett så må du sjekke opp kva som var avtalt då du kjøpte eigendomen eller når eigendomen blei utskilt. Naboen sin septiktank på din eigendom vil være ein heftelse som du skal være informert om. Denne avtalen burde då også seie noke om ansvar for vedlikehald og eventuellt oppsigelse av avtalen.

Kommunen vil kunne sitte på relevante opplysninger. Dersom tanken er gammal så kan det også være aktuellt å sjekke opp korleis denne tanken er med tanke på forurensning.

PS, det kan lønne seg å være litt ydmyk nå i starten så du ikkje får ei konflikt med naboen. Det er du som har mest å tape på at naboen slår seg vrang. Har du prøvd å enkelt å greit informere naboen om at du har fått problemer med lukt?

Lenke til kommentar

Jeg var informert om det. Jeg tror at jeg skal satse på lukt problemet, håper at det er tanken som er ødelagt så han må koble seg på det offentlige, det er en eldre kar som bor der tror han level litt i gamledager enda.

Tanken blir tømt hver sommer, kan ikke tenke meg det er noe gøy å sitte å grille med venner så plutselig kommer det folk for å tømme den :S

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...