Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Alternative behandlingsformer

Fotballspiller15

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Grunnen til at det er viktig å ta ting med lege er å forhindre at noe som kan diagnostiseres og behandles utvikler seg videre og påfører mer skade og lidelse.

Alternativmarkedet har meget varierende forståelse av hvordan kroppen virker. Du finner alt fra utspekulerte svindlere, velmenende idioter og meget ærlige og dyktige mennesker.

Går du til en lege så har de en standardisert bestått opplæring og en forståelse av kroppen som er meget god, i tillegg til den erfaringen de opparbeider seg over tid. Legene sin jobb er å være bred i sin kunnskap, derfor kan de ikke sitte på all tenkelig informasjon om alt, det er rett og slett umulig med den mengden forskning som foregår i dag. Selv en spesialist på et ganske så snevert område kan sannsynligvis fylle dagene sine utelukkende med å lese forskning og aldri føler seg up to date med det som forskes på.

Pernille Nylehn er en norsk lege som har engasjert seg mye i alternativ medisin og bruker sin legekunnskap til å disekrere de værste kvakksalverene. Om du er interessert i det så kan du lese mer om det her;

http://perpelle.wordpress.com/category/alternativ-medisin-2/

• Liker 1
Lenke til kommentar

Grunnen til at det er viktig å ta ting med lege er å forhindre at noe som kan diagnostiseres og behandles utvikler seg videre og påfører mer skade og lidelse.

Alternativmarkedet har meget varierende forståelse av hvordan kroppen virker. Du finner alt fra utspekulerte svindlere, velmenende idioter og meget ærlige og dyktige mennesker.

Går du til en lege så har de en standardisert bestått opplæring og en forståelse av kroppen som er meget god, i tillegg til den erfaringen de opparbeider seg over tid. Legene sin jobb er å være bred i sin kunnskap, derfor kan de ikke sitte på all tenkelig informasjon om alt, det er rett og slett umulig med den mengden forskning som foregår i dag. Selv en spesialist på et ganske så snevert område kan sannsynligvis fylle dagene sine utelukkende med å lese forskning og aldri føler seg up to date med det som forskes på.

Pernille Nylehn er en norsk lege som har engasjert seg mye i alternativ medisin og bruker sin legekunnskap til å disekrere de værste kvakksalverene. Om du er interessert i det så kan du lese mer om det her;

http://perpelle.wordpress.com/category/alternativ-medisin-2/

Akkurat! :thumbup:

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kan fylle ut litt ved å gi et eksempel:

For åtte-ti år siden leide jeg lokaler i samme gård som også huset fire alternativbehandlere. En dag jeg satt og leste avisa kom jeg over uttrykket tankefeltterapi som var nytt og fremmed for meg. Jeg stakk derfor innom ei av de alternativbehandlerne for å høre hva det var for noe, jeg er enormt nysgjerrig av natur og har stor forskertrang, så dette måtte jeg finne ut av.

Men nei, hun kunne ikke hjelpe meg, heller ikke hun hadde hørt uttrykket.

Så gikk det et par uker, og plutselig sto hun en dag i døra og vinket meg inn. Da hadde hun funnet informasjon om hva tankefeltterapi var og jeg fikk en rask forklaring.

Noen uker senere overrasket hun meg ved å tilby tankefeltterapi som behandlingsform gjennom annonser i lokalavisa!

Lenke til kommentar

Jeg kan fylle ut litt ved å gi et eksempel:

For åtte-ti år siden leide jeg lokaler i samme gård som også huset fire alternativbehandlere. En dag jeg satt og leste avisa kom jeg over uttrykket tankefeltterapi som var nytt og fremmed for meg. Jeg stakk derfor innom ei av de alternativbehandlerne for å høre hva det var for noe, jeg er enormt nysgjerrig av natur og har stor forskertrang, så dette måtte jeg finne ut av.

Men nei, hun kunne ikke hjelpe meg, heller ikke hun hadde hørt uttrykket.

Så gikk det et par uker, og plutselig sto hun en dag i døra og vinket meg inn. Da hadde hun funnet informasjon om hva tankefeltterapi var og jeg fikk en rask forklaring.

Noen uker senere overrasket hun meg ved å tilby tankefeltterapi som behandlingsform gjennom annonser i lokalavisa!

Nå er jeg ganske åpen av meg så jeg ser en god del på det jeg anser som fornuftig i alternativ medisin og rimelig heftig "skolemedisinsk" forskning ned på biokjeminivå. Tankefeltterapi har jeg faktisk gitt til andre med meget gode resulater. Dette er en teknikk som er relativt enkel å lære om du får noe gode til å lære deg det, og den kan være utrolig effektiv. Behandlingen ligner en god del på eksponeringsterapi, men har også andre kvaliteter som gjør den terapeutisk interessant.

Jeg registerer massiv motstand mot teknikken fra mange psykriatere. De jeg har behandlet har tildels store traumer fra f.eks en oppvekst med omsorgssvikt, så for meg er beviset i tilfriskningen til personene jeg behandler. Spesialistene kommer alltid til å stille seg skeptisk uansett hvor gode erfaringer man har. Det er nå en gang slik mennesket fungerer når man har trykket en viss kunnskap til sitt bryst og forsvarer den. Jo mer man har investert i den jo mer skylapper utvikler man ofte. Jeg prøver heller å integrere de ulike retningene istedet for å kjøre eksklusivitet, men så har jeg en kapasitet til å ha mye motstridende kunnskap i hodet, selv om det ikke alltid er like behagelig, siden man søker den absolutte objektive sannhet som vi aldri kommer til å oppnå. Sannheten er mer mangfoldig enn de fleste liker å tenke på.

De som påstår de besitter muligheten til å kurere alt er imidlertid de du skal være mest skeptisk til av alle. De med minst kunnskaper har det enkleste sykdomssynet og de enkleste løsningene på de mest kompliserte problemene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...