Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

vet noen om no verksted som monterer anlegg?


glenni92

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mye av jobben her ligger i å dra kabler. Hvordan bil er det snakk om her? Og dra kabler kan du gjøre selv i grunn. Det som er viktig her da er og kjøre plussen på den siden av bilen hvor batteriet er, og phonokabelen på den andre. Jeg vil anbefale deg og dra to separate plusser, en til hver forsterker. Phonokablene drar du fra bagasjerommet til bak cd-spilleren, og plussen fra bagasjerommet og til batteriet, gjennom en sikringsholder med en passende sikring (denne plasserer du nærme, lett synlig ved batteriet).

 

Du finner plenty god nok jording i bagasjerommet. Det er ofte her det blir gjort feil, og sender forsterkerne i "protect"-mode. Gjør det skikkelig.

 

Når du skal dra plussen og phonokablene er det mye pirkejobb. Under lister, ofte demontere dashbord osv.. Ting som tar litt tid, men som man i grunn kan klare selv bare man er oppmerksom på hvor ting er skrudd fast osv.

 

Har du et greit batteri til å drive dette?

Hvordan cd-spiller har du? (Anbefaler å kjøpe en god sony-spiller).

Lenke til kommentar

hehe er litt dårlig med å montere anlegg.. men gjelder en peogeot 406 97mod.. å har hatt andre til å se på den min finnes ikke noe slags hull til å dra strøm kabel fra batteri gjennom torpedoveggen

 

Cd spilleren er sony xplod 54w x4

og er ganske sikker på at batterie drar det

Endret av glenni92
Lenke til kommentar

Sikker på det? Skal være flere hull i torpedoveggen, men fransk er fransk..

 

Da borer du rett og slett et hull. Trenger ikke verdens største, evt. bore to-tre ved siden av hverandre, med 10mm metallbor (gjerne større). Cluet her er og ikke ha skarpe kanter. Treffer plussen karosseriet er du ute og kjøre, og kan i verste fall kortslutte forsterkeren din.

Lenke til kommentar

hehe ja :p får se hva jeg gjør.. alle som har sett på den syntes det var litt rart det ikke var noe hull der å de sa at de franskfolka har sikkert gjemt dem her å der.

 

får se om jeg eventuelt venter til jeg får nye bil som er litt mer grei å gjøre det på eller om jeg prøver på denne...

Lenke til kommentar

Det som er saken uansett, er at det i veldig mange tilfeller ikke skader å prøve selv. Bare skriv her om det er noe du lurer på :)

 

Blir uansett:

Plusser:

Forsterker - sikringsholder - batteri

Forsterker - sikringsholder - batteri

 

Phonokabler:

Forsterker - CD-spiller

Forsterker - CD-spiller

 

Minus:

Forsterker - karosseri

Forsterker - karosseri

 

Tar litt tid om du skal gjøre det pent (noe jeg anbefaler). Ingen synlige ledninger er tingen :)

Forsterkerne må også stilles inn av en med litt gehør for slikt..

 

Edit: "Phonokabelsplitter" mellom forsterker og cd-spiller etter behov..

Endret av Haakon*
Lenke til kommentar

Anbefale en sony spiller?? Du må jo være tonedøv, hehe... Sony er skikkelig ræva på lydkvalitet, og man merker STOR forskjell på en dyr sony og en billig alpine eller pioneer, prøv å se ;)

 

Og man drar selvfølgelig bare en plussledning fra batteriet og bakover, men da en som er tykk nok til begge forsterkerene, så splitter du den med en fordelingsblokk.

Endret av cossiemk1
Lenke til kommentar

Jeg synes det er like greit med to plussledninger, men smak og behag.

 

Har hatt Pioneer i bilen før, og Alpine i russebilen. Begge disse er i mid-prissjiktet. Makan til drittspillere skal man leite lenge etter. Sony er tingen der. Det er i allefall min mening etter 7 år med bandspilling, småjobber som lydmann osv.. Så tonedøv er jeg nok ikke.. :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...