Gå til innhold

Unge mannlige sjåfører bør ha alkolås, fartssperre og forbud mot å kjøre med passasjerer


Kakeshoma

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skal man ta forskning som basis for sine avgjørelser så har Bratli rett. Unge menn, natt og passasjer, spesielt i helgen er ingen god kombinasjon.

 

Problemet er at denne diskusjonen ikke er basert på forskning, men ideologiske føringer. Venstresiden vil ikke ta opp de momenter som forskningen også peker på; at lavinntektsgrupper, er i større grad enn antall skulle tilsi, har større sjanse for å dø/hardt skadd. Veier, og utforming av disse etc.

 

Samtidig som høyreside, med Schanke i spissen, ikke er villige til å se på de momentene som Bratli fokuserer på.

 

Schanke har jo grunnleggende feil, da erfaring og mengdetrening ikke har som aksiom følgende momenter; natt og passasjerer.

 

World report on road traffic injury prevention

9241562609.pdf

 

Godt innlegg.

 

Det er nok ingen tvil om at slike restriksjoner nok hadde redusert antallet ulykker ein del, men med tanke på kor omfattande kjøyreopplæring vi har her i landet så burde ikkje enkelte grupper ha slike restriksjoner.

Skal ein innføre restriksjoner så må du enten gjere det så enkelt at du auker aldersgrensa for å få ta sertifikat, men dette vil stille store krav til utbygging av kollektivtilbud dersom ein også ønsker at unge folk skal skaffe seg jobb og stifte familie. Eller så må slike restriksjoner gjelde for alle uavhengig av kjønn og alder.

 

Det beste middelet for å få ned ulykkene på vegane er jo å hindre vanlige folk frå å få kjøyre sjølv. Ein kunne jo innført sjåførutdanning som høgare utdanning slik at alle som vil reise enten må inneha slik utdannelse eller så må ein benytte seg av kollektivtransport, taxi eller privatsjåfør.

Mykje på samme måte som det no er dersom du vil reise med fly, enten må du være utdanna pilot slik at du kan flyge sjølv eller så må du kjøpe bilett og sitte på medan ein pilot flyg deg dit du skal.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

At det muligens skulle vært noen begrensninger som f.eks fartssperre eller andre ting som har begrenset litt kan være lurt, men slik det her har kommet fram, så kunne vel jenter hatt rattlås de da :S

 

Det jeg tror har hatt en virkning er hvis de har satset skikkelig på baner slik at man hadde hatt mulighet for 'å vise seg fram' og rast fra seg litt i kontrollerte former. Hadde de mistet kontroll og vraka bilen der, så hadde det bare gått utover de selv. Da hadde de virkelig fått testet bil og egne evner - samtidig burde man der hatt holdningskampanjer.

 

Og skal du høre noe morsomt? Hvis kvinner under 25 ikke fikk lov til å gå ute etter klokken 19 ville vi sett en dramatisk nedgang i antall overfallsvoldtekter.

Dette blir vel feil vinklet. Det er unge menn som kolliderer, derfor fokuseres det på nettopp de som gjør feil(ene) og ikke de som blir påkjørt - altså ofrene. Skal du gjør en slik sammenligning, så må det være menn som må holde seg inne på kveld/natt - altså de som gjør feil(ene), ikke ofrene.

Endret av kandasa
Lenke til kommentar

Godt innlegg.

 

Det er nok ingen tvil om at slike restriksjoner nok hadde redusert antallet ulykker ein del, men med tanke på kor omfattande kjøyreopplæring vi har her i landet så burde ikkje enkelte grupper ha slike restriksjoner.

Skal ein innføre restriksjoner så må du enten gjere det så enkelt at du auker aldersgrensa for å få ta sertifikat, men dette vil stille store krav til utbygging av kollektivtilbud dersom ein også ønsker at unge folk skal skaffe seg jobb og stifte familie. Eller så må slike restriksjoner gjelde for alle uavhengig av kjønn og alder.

 

Tja. Det er en vei, men er nok ikke farbar vei politisk (som så mange andre forslag innen transport). Min tanke er forsåvidt at mengdetrening er viktig, men det bør være en måte å regulere hvordan denne treningen kommer hen. Om natten, i helgen med venner som skal på/fra fest er ikke et sted der treningen bør være. Til det er disse momentene faktorer som tilsier at fører og passasjerer skader seg. I slik en grad at farene ikke står i stil til erfaringen en får.

 

Det beste middelet for å få ned ulykkene på vegane er jo å hindre vanlige folk frå å få kjøyre sjølv. Ein kunne jo innført sjåførutdanning som høgare utdanning slik at alle som vil reise enten må inneha slik utdannelse eller så må ein benytte seg av kollektivtransport, taxi eller privatsjåfør.

Mykje på samme måte som det no er dersom du vil reise med fly, enten må du være utdanna pilot slik at du kan flyge sjølv eller så må du kjøpe bilett og sitte på medan ein pilot flyg deg dit du skal.

 

Lengre føreropplæring tror jeg ikke er veien å gå. Bilen er et transportmiddel man er i stor grad avhengig av. Å gjøre det dyrere med lapp, vil f.eks medføre at bilparken blir enda eldre og dårligere. Problemet ligger, tror jeg, i hvordan erfaringen kommer, og hvordan en oppnår denne. Sveits har i dag en ordning der unge bilførere kan sette inn en "black box" som registrer kjøredata, dette medfører en kraftig senkning i risikoadferd. Og grunnen er ganske så banal. Fordi hvis man bryter det fører og forsikringsselskap er enige om (kontrakten) forkortes skadeutbetalingen kraftig. Og er det noe ungdom forstår, så er det ting som går ut over lommeboken.

Lenke til kommentar

Lengre føreropplæring tror jeg ikke er veien å gå. Bilen er et transportmiddel man er i stor grad avhengig av.

 

Avhengigheita av bil er i stor grad ei konstruert avhengigheit. Men dersom folk skal bli mindre avhengig av bil så må heile samfunnet tilpasse seg, blandt anna ved at det må leggast til rette for at småbarnsfamilier både får levert barna i barnehagen og kjem seg på jobb til rett tid kun ved bruk av kollektivtilbudet.

 

Når det gjeld lengre kjøyreopplæring så vil dette hjelpe fordi førerane då blir eldre og meir modne før dei får kjøyre sjølv. Men reint praktisk sett så burde kjøyreskulane være flinkare til å luke ut personer som ikkje er voksne nok til å få ta lappen på normaltid.

På den måten ville dei som er mest i faresona for fyllekjøyring og råkjøyring ikkje få kjøyre bil før dei blir eldre medan unge sjåfører som er modne får kjøyre tidleg.

Dette vil også føre til billegare forsikringer for unge bilførere sidan dei som kræsjer mest er luka ut.

 

Det må være lov å være ung mann utan at alle skal ta utganspunkt i at du er udugelig som sjåfør.

 

Kanskje vi skal gjere det omvendt, alle får starte å kjøyre når du vil men dersom det skjer ei ulykke med personskade så mister du førerretten for evig og alltid?

Lenke til kommentar

Avhengigheita av bil er i stor grad ei konstruert avhengigheit. Men dersom folk skal bli mindre avhengig av bil så må heile samfunnet tilpasse seg, blandt anna ved at det må leggast til rette for at småbarnsfamilier både får levert barna i barnehagen og kjem seg på jobb til rett tid kun ved bruk av kollektivtilbudet.

 

Klart, om samfunnet legges om så er det selvsagt en oppkonstruert avhengighet. Men, om man skal se seg rundt, så er det en stund til at samfunnet er lagt om. Bil er kommet for å bli. Og eneste måten bilen forsvinner er om man ikke har energiformer til å drive bilen fremover.

Lenke til kommentar

Forøvrig syns jeg det er litt rart at det å kjøpe sprit krever man 20 år's aldersgrense på, mens førerkort krever man 18 år. Jeg mener å kjøre bil i stedet skulle vært 20 år istedet for sprit hvis man først skulle hatt 20 år's grense på noe av dette. Å kjøre bil er langt mer ansvar og som kan påføre andre store skader og død

Med de samme argumentene kan man hevde at aldersgrensen på sprit burde senkes.

Endret av L4r5
Lenke til kommentar
Med de samme argumentene kan man hevde at aldersgrensen på sprit burde senkes.

Joda, jeg syns det er helt 'høl i huet' at grensen for sprit er 20 jeg. Jeg skjønner ikke årsak til at grensen er 20 når man er ansvarlig for sine handlinger ved 18år. Er man moden nok til å kjøre bil f.eks, så er man moden nok for sprit, på lik linje med øl.

 

Det man kanskje bør diskutere er om en 18 åring ER moden nok til alt dette - at man kanskje skulle diskutert å øke myndighetsalderen med tilhørende grense for øl, førerkort osv ...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette her er bare idiotisk! Jeg kjører pent og er 21 år! Jeg har krasjet en gang og det var lastebilen sin feil og da må jo alle lastebiler også få forbud og alko-lås osv da?!

 

Jeg er imot dette og jeg kommer så til å være imot dette også, ved å bare kjøre vist det blir noe av. Gidder ikke å bruke flere tusen på å få dette inn i bilen, dette for staten stå for da? Dette kommer til å koste mange millioner for staten å få igjennom. Hele Norge kommer til å være mot staten etterhvert også!

Lenke til kommentar

Bil knuste barnesykler En bil har kjørt ut ved Høvik skole, og meid ned flere barnesykler. Vitner har sett to biler kjøre i stor fart ved siden av hverandre før utforkjøringen.

 

Politiet har mistanke om uforsvarlig kjøring med høy hastighet, og har beslaglagt førerkortet til den 18 år gamle jenta som kjørte bilen.

 

 

Politiet advarer mot glatte veier

 

Ås: En 18 år gammel jente fra Ås kjørte angivelig rett inn i bilen foran, på vei forbi Vinterbro Storsenter onsdag ettermiddag.

 

Ser ut som det er bare jenter som kjører som idioter i dag ja!

Endret av Andzel
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Med de samme argumentene kan man hevde at aldersgrensen på sprit burde senkes.

Joda, jeg syns det er helt 'høl i huet' at grensen for sprit er 20 jeg. Jeg skjønner ikke årsak til at grensen er 20 når man er ansvarlig for sine handlinger ved 18år. Er man moden nok til å kjøre bil f.eks, så er man moden nok for sprit, på lik linje med øl.

 

Det man kanskje bør diskutere er om en 18 åring ER moden nok til alt dette - at man kanskje skulle diskutert å øke myndighetsalderen med tilhørende grense for øl, førerkort osv ...

Det er faktisk et ypperlig forslag. Du har min stemme. :thumbup:

Lenke til kommentar

Jeg vil innføre krav om minimums-IQ for stortingsrepresentantar.

 

Hvorfor det? Vil du ikke inn selv?

 

Bratli baserer seg på forskning som faktisk er ganske annerkjent i verden. Selv blant de som mener 0-visjonen er tøvete, så er faktorer som unge menn, natt/helg og passasjerer rimelig ukontroversielle når det gjelder skadde/døde-tallene.

 

Skal 0-visjonen oppfylles må ALLE biler fjernes, og alle førerkort inndras!

Da står vi igjen med en del farlige ting som fly/tog som også fører til dødsulykker..

Man bør heller ikke kunne klatre høyere enn 20 cm. så hele jordas overflate må jevnes ut så ikke man risikerer å falle ned i hull, eller klatre opp for å kunne dette ned noen plass, man kan kun bruke håndsag da ting som bord-/sirkelsag er potensielt skadelig ved feil bruk, hammer og spiker da man kan skyte seg selv med en spikerpistol og slik kan jeg fortsette i eninga...

 

Ting er farlig/skadelig ved feil bruk, og husk på at vi er alle mennesker som kan gjøre feil.., eller?

 

Bil knuste barnesykler En bil har kjørt ut ved Høvik skole, og meid ned flere barnesykler. Vitner har sett to biler kjøre i stor fart ved siden av hverandre før utforkjøringen.

 

Politiet har mistanke om uforsvarlig kjøring med høy hastighet, og har beslaglagt førerkortet til den 18 år gamle jenta som kjørte bilen.

 

 

Politiet advarer mot glatte veier

 

Ås: En 18 år gammel jente fra Ås kjørte angivelig rett inn i bilen foran, på vei forbi Vinterbro Storsenter onsdag ettermiddag.

 

Ser ut som det er bare jenter som kjører som idioter i dag ja!

 

Da er partall og oddetallsordninga i gang, så i morra er det guttas tur te å gjøre feil igjen :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Er man en pragmatisk statistiker med skylapper kan nok dette synes å være et godt forslag. For alle andre borgere som har en litt mer balansert syn på saker og ting er det ingen tvil om at statsråden er helt på jordet med dette forslaget.

 

Problemet er jo (og nå skal jeg spille djevelens advokat her) at dette forslaget garantert hadde fått ned dødstallene på veiene. Tanken bak dette er med andre ord god, man skal få ned ulykke og dødstallene på veiene, den er grei. Men hvordan dette gjennomføres i praksis har klare etiske dilemmaer mtp diskriminering og likestilling.

 

Skal man derfor ta i bruk slike drastiske tiltak må man gjøre noe annet. Sette opp aldersgrensen for å ta lappen, for eksempel? Ikke at dette i seg selv er noen fullgod løsning til andre alternativer, da man må sette opp aldersgrensen ganske betydelig for å dekke aldersgruppen som etter statistikken utgjør den største faren for seg selv og andre i trafikken.

 

Så man må nok finne på noe annet!

Lenke til kommentar

Jeg vil innføre krav om minimums-IQ for stortingsrepresentantar.

 

Hvorfor det? Vil du ikke inn selv?

 

Bratli baserer seg på forskning som faktisk er ganske annerkjent i verden. Selv blant de som mener 0-visjonen er tøvete, så er faktorer som unge menn, natt/helg og passasjerer rimelig ukontroversielle når det gjelder skadde/døde-tallene.

 

Skal 0-visjonen oppfylles må ALLE biler fjernes, og alle førerkort inndras!

Da står vi igjen med en del farlige ting som fly/tog som også fører til dødsulykker..

Man bør heller ikke kunne klatre høyere enn 20 cm. så hele jordas overflate må jevnes ut så ikke man risikerer å falle ned i hull, eller klatre opp for å kunne dette ned noen plass, man kan kun bruke håndsag da ting som bord-/sirkelsag er potensielt skadelig ved feil bruk, hammer og spiker da man kan skyte seg selv med en spikerpistol og slik kan jeg fortsette i eninga...

 

Ting er farlig/skadelig ved feil bruk, og husk på at vi er alle mennesker som kan gjøre feil.., eller?

 

Vet ikke helt hva du svarer på dog, men for all del. Hvis du skal argumentere mot 0-visjonen bør du kanskje lese litt mer om den enn ordet "0-visjon". Ellers må du skyte deg selv med spikerpistol alt du måtte ønske.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...