Gå til innhold

Unge mannlige sjåfører bør ha alkolås, fartssperre og forbud mot å kjøre med passasjerer


Kakeshoma

Anbefalte innlegg

Tirdag sa stortingsrepresentant i transportkomiteen, Susanne Bratli (Ap), at unge mannlige sjåfører bør ha alkolås, fartssperre og forbud mot å kjøre med passasjerer. Det har satt sinnene i kok både hos VGs lesere og opposisjonspolitikere

 

http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=10023851

 

 

Vi betaler altså minst 20k for lappen, så skal vi ikke kunne bilen for det den er laget for...?

Høres også ut som et kjempeforslag for miljøet, bare en person i bilen når man kan ha plass til 5+ er jo genialt.

Nå har ikke mange ungdom råd til sikre biler i det hele tatt heller da.

Merk at hun sier "unge menn", trodde det var ulovlig å ha lover per kjønn?

Fartssperre og alkolås er vel greit nok.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tirdag sa stortingsrepresentant i transportkomiteen, Susanne Bratli (Ap), at unge mannlige sjåfører bør ha alkolås, fartssperre og forbud mot å kjøre med passasjerer. Det har satt sinnene i kok både hos VGs lesere og opposisjonspolitikere

 

http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=10023851

 

 

Vi betaler altså minst 20k for lappen, så skal vi ikke kunne bilen for det den er laget for...?

Høres også ut som et kjempeforslag for miljøet, bare en person i bilen når man kan ha plass til 5+ er jo genialt.

Nå har ikke mange ungdom råd til sikre biler i det hele tatt heller da.

Merk at hun sier "unge menn", trodde det var ulovlig å ha lover per kjønn?

Fartssperre og alkolås er vel greit nok.

 

Støkent!

 

Kan hvem som helst på Tinget lire fra seg alt og ingenting til avisene uten at det blir tatt om med de andre, eller er dette med støtte fra noen andre?

Lenke til kommentar

Dette er berre dummt. Resultatet blir vel også berre at unge sjåfører ikkje skaffer seg kjøyreerfaring. Spesielt med tanke på kostnaden med å ha bil og ikkje minst forsikring når du er i denne aldersgruppa med dårlig inntekt.

Dersom du i tillegg kun kan kjøpe biler med alkohollås så blir nok dette såpass dyrt at dei fleste 18 åringar ikkje kjem til å kjøpe bil før dei er fyllt 23 år.

 

På generelt grunnlag så er eg positiv til slike tiltak men då må det være obligatorisk for alle uavhengig av alder og kjønn. Skal 18-24 åringane kun få lov til å kjøyre bil med alkolås så skal dette gjelde for 50 åringer også.

På samme måte er det med fartssperre då ingen burde ha muligheita til å råkjøyre uavhengig av alder og kjønn.

 

Så skal loven endrast så må dett gjelde for alle. Særlig med tanke på fyllekjøyring så er det urimelig at ungdomer skal få dette kravet utan at det skal gjelde alle. Dersom du leser rapporter frå politiet sine promillekontroller så vil ein sjå at svært mange av dei som blir tatt er godt voksne. Ein og anna ungdom som drikker alkohol og kjøyrer fort vil det nok alltid være, men er det nokon som trur at denne personen då også vil være så pliktoppfyllande at han ikkje tjuvlåner nokon andre sin bil?

Det må da være viktigare å få vekk det store fleirtallet av fyllekjøyrere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fartsperre og alkolås kommer aldri til å skje. De kan ikke pålegge oss å investere dyre dommer i slikt tull. Og ikke for å leke rebell, men jeg hadde aldri kjørt rundt med noe sånt noe. Det eneste som faktisk kan gjennomføres er det kravet med ingen passasjerer. Men blir for dumt det og.. Aldri mer hytteturer med venner da, gitt..

 

Uansett er det såvidt meg bekjent klin umulig å sette noe fartsperre på eldre biler (og denne aldersgruppen kjører gjerne eldre biler). Turtallsperre er gjort på kort tid i de fleste tilfeller derimot. Men hjelper lite å låse noe der, man må få lov til å være oppe i 4000 en gang i blandt. Uansett er dette også individuelt fra bil til bil.

Endret av Haakon*
Lenke til kommentar

Nå er jeg glad jeg ikke stemmer AP!

 

 

Hadde noe slikt slått igjennom ville kollektivet bli overfylt. Spesielt om man bare får være sjåfør i bilen.

 

Fartssperre og plass for kun en person finnes allerede, den heter scooter/moped og kan skaffes fra man er 16, fullført trafikalt grunnkurs, førstehjelpskurs, mørkekjøring og har hatt 10 timer praktisk kjøring. Når en person har bestått så mye viser vel det at personen er klar for å kjøre på trafikkert vei alene?

 

 

Hva med pensjonister som kjører 60 i 80 sonen og som overdriver gass/brems, har nedsatt syn, hørsel og reaksjonstid?

Lenke til kommentar

Fantastisk. Jeg har siden dagen jeg fikk lappen kjørt ca 25.000km per år i privatbil. DVS nå om et par måneders tid når jeg fyller 23år har jeg tilbakelagt 125.000km

Så drar vi inn arbeidsbilen som fort runder 45.000-50.000km per år. Den har jeg hatt siden jeg var 19, og som når jeg fyller 23 så har jeg tilbakelagt 180.000-200.000km i disse.

 

Totalt vil det si at jeg har rullet ca 325.000km fra dagen jeg fikk førerkortet mitt. Jeg har i løpet av disse kilometerne kjørt mye i både by og på landevei.

Eneste skade jeg har hatt, med unntak av de typiske parkeringsbulkene, så er det da en busssjåfør tok speilet mitt.

 

Og jeg skal bli prakket på alskens dritt jeg garantert må betale for og i tillegg blir jeg avhengig av min mor, som til dags dato knapt har kjørt mer enn 250.000km for å komme meg hjemme i fra og til butikken for å handle mat?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skal man ta forskning som basis for sine avgjørelser så har Bratli rett. Unge menn, natt og passasjer, spesielt i helgen er ingen god kombinasjon.

 

Problemet er at denne diskusjonen ikke er basert på forskning, men ideologiske føringer. Venstresiden vil ikke ta opp de momenter som forskningen også peker på; at lavinntektsgrupper, er i større grad enn antall skulle tilsi, har større sjanse for å dø/hardt skadd. Veier, og utforming av disse etc.

 

Samtidig som høyreside, med Schanke i spissen, ikke er villige til å se på de momentene som Bratli fokuserer på.

 

Schanke har jo grunnleggende feil, da erfaring og mengdetrening ikke har som aksiom følgende momenter; natt og passasjerer.

 

World report on road traffic injury prevention

9241562609.pdf

Endret av norskgoy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vil innføre krav om minimums-IQ for stortingsrepresentantar.

 

Hvorfor det? Vil du ikke inn selv?

 

Bratli baserer seg på forskning som faktisk er ganske annerkjent i verden. Selv blant de som mener 0-visjonen er tøvete, så er faktorer som unge menn, natt/helg og passasjerer rimelig ukontroversielle når det gjelder skadde/døde-tallene.

Endret av norskgoy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...