Marvin2 Skrevet 15. november 2011 Del Skrevet 15. november 2011 Hei, har en oppgave i faget finansiering og investering: Du trenger penger til en ferietur, og betaler den på kreditt. Reisen koster 14000 kroner. Du må betale 1500 kroner i gebyr når du bestiller, og skal betale tilbake det skyldige beløpet i to månedlige avdrag på 7000 kroner. Det er også et fakturagebyr på 40 kroner per avdrag. Hva er den effektive renten av denne kreditten? Noen som kan hjelpe? Lenke til kommentar
KS Skrevet 16. november 2011 Del Skrevet 16. november 2011 Hei! Jeg vil ikke regne det ut for deg, for det blir litt for enkelt. Men det er to poenger som du må få med deg her; a) vi snakker om en kontantstrøm, så du må sette opp hvordan kontantstrømmen ser ut. b) Den effektive renten, er renten som får nåverdien av kontantstrømen til å bli null. Jeg begynte å sette opp en kontantstørm, men oppgaven er litt merkelig. Reisen koster 14.000 og du får en kreditt som er like stor, men må samtidig betale 1500 kr i gebyr. Hvis det betyr at du bare får utbetalt 12.500 kr, så har man jo ikke råd til reise, men mindre man forutsetter at man har dette i cash. Denne antagelsen rimer i forhold at man bare skal betale to avdrag på 7000 kr. Ingen renter på utlånet underveis? Kun gebyrer? Lenke til kommentar
Marvin2 Skrevet 16. november 2011 Forfatter Del Skrevet 16. november 2011 Hei! Jeg vil ikke regne det ut for deg, for det blir litt for enkelt. Men det er to poenger som du må få med deg her; a) vi snakker om en kontantstrøm, så du må sette opp hvordan kontantstrømmen ser ut. b) Den effektive renten, er renten som får nåverdien av kontantstrømen til å bli null. Jeg begynte å sette opp en kontantstørm, men oppgaven er litt merkelig. Reisen koster 14.000 og du får en kreditt som er like stor, men må samtidig betale 1500 kr i gebyr. Hvis det betyr at du bare får utbetalt 12.500 kr, så har man jo ikke råd til reise, men mindre man forutsetter at man har dette i cash. Denne antagelsen rimer i forhold at man bare skal betale to avdrag på 7000 kr. Ingen renter på utlånet underveis? Kun gebyrer? Takk for svar! Har satt opp kontantstrøm på 12500, -7040, -7040. Har løst på finanskalkulator og som 2.gradslikning, og fått 8,31 % som svar på begge. Om dette er riktig, er dette effektiv rente pr. mnd eller pr. 2mnd? Hvordan gjøre denne om til årlig? Regner med jeg må ha med det også. Ingen renter, limte inn hele oppgaveteksten. Lenke til kommentar
Slutsky Skrevet 16. november 2011 Del Skrevet 16. november 2011 8,31 % er rente/mnd. effektiv rente = (1 + 0,0831)^12 - 1 = 160,8 % Ikke særlig god deal altså! Lenke til kommentar
Marvin2 Skrevet 16. november 2011 Forfatter Del Skrevet 16. november 2011 8,31 % er rente/mnd. effektiv rente = (1 + 0,0831)^12 - 1 = 160,8 % Ikke særlig god deal altså! Hmm, har du regnet over? Er dette riktig? Lenke til kommentar
Slutsky Skrevet 17. november 2011 Del Skrevet 17. november 2011 Hvorfor tror du det er feil? Hvordan har dere lært å regne fra perioderente til effektiv rente? Lenke til kommentar
Marvin2 Skrevet 17. november 2011 Forfatter Del Skrevet 17. november 2011 Hvorfor tror du det er feil? Hvordan har dere lært å regne fra perioderente til effektiv rente? Formelen fra perioderente til effektiv rente er helt riktig, er enig der. Men er perioderenten 8,31 % riktig? Har jeg satt opp kontantstrømmene på riktig måte? Lenke til kommentar
Slutsky Skrevet 17. november 2011 Del Skrevet 17. november 2011 Jepp, du har satt opp riktig kontantstrøm og regnet riktig! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå