Gå til innhold

Portrettbilde - Hva må jeg tenke på?

Anbefalte innlegg

God aften

Har fått i oppgave å ta portrettbilder av klassen min slik at alle har et bilde til sin CV.

Har egentlig aldri tatt nor særlig portrettbilder før, så vil vite hva jeg bør tenke på.

Når det skal være sagt er jeg på skikkelig amatørnivå når det gjelder fotografering generelt.

Det jeg tenkte var å bygge opp noe under kameraet (Canon 1000D btw) slik at det står helt i ro, sette på portrettfunksjoen og ikke ta bilde rett forfra. Altså bittelitt fra siden.

Er dette en feil måte å gå frem på? Andre tips? S

Skal ta bildene i et klasserom der vi har lerret og en hvite vegger. Lerrettet er vel den beste bakgrunne?

Tips til lys? Har ingen kunnskaper om hvilket lys som er bra.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du bør finne en nøytral bakgrunn, helst litt lys, og det skjønner jeg ikke byr på problemer.

Du kan godt bruke dagslys fra vindu som lyskilde, etter en blitz som helst skal diffuseres (softboks, "paraply" el). Om dette fortsatt gir for mørke skygger på motsatt side av personen, går det an å plassere vedkommende litt nærmere en lys vegg på den mørkeste siden.

Lyset bør komme litt på skrå inn fra personens venstre side (om det er en ung person).

La personen sitte vendt med kroppen mot lyskilden. Deretter ber du personen vri ansiktet litt tilbake mot deg. Be personen se en halvmeter tilside for kamera.

Det der har vært min grunnoppskrift for portrettfotografering, som du varierer litt på hele tiden, det er ingen ting som tilsier at alle portrettene tas nøyaktig likt, det blir bare kjedelig.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du bør finne en nøytral bakgrunn, helst litt lys, og det skjønner jeg ikke byr på problemer.

Du kan godt bruke dagslys fra vindu som lyskilde, etter en blitz som helst skal diffuseres (softboks, "paraply" el). Om dette fortsatt gir for mørke skygger på motsatt side av personen, går det an å plassere vedkommende litt nærmere en lys vegg på den mørkeste siden.

Lyset bør komme litt på skrå inn fra personens venstre side (om det er en ung person).

La personen sitte vendt med kroppen mot lyskilden. Deretter ber du personen vri ansiktet litt tilbake mot deg. Be personen se en halvmeter tilside for kamera.

Det der har vært min grunnoppskrift for portrettfotografering, som du varierer litt på hele tiden, det er ingen ting som tilsier at alle portrettene tas nøyaktig likt, det blir bare kjedelig.

Takk for alle tipsene. Da ble jeg litt klokere.

Men hvor stor skal avstanden være fra kamera til person?

Lenke til kommentar

Du har ikke tilgang på en ekstern blits da? Det vil ha mye å si for bildene. Unngå iallefall den innebygde blitsen, det blir bare stygt hardt lys og stygge skygger bak. Hvis du ikke har blits selv, hør med noen i klassen om de har tilgang på en blits (låne av foreldre eller noe)

Bruk RAW, da har du flere muligheter i redigereringen.

I stedet for å bygge opp kameraet bør du bruke stativ i stedet, hvis du ikke har selv kan du jo høre med de i klassen din.

Du kan også koble kameraet til PCen slik at bildene kommer opp på dataen med engang. Programmet ligger på cden som fulgte med kameraet.

Da jeg tok portretter like etter sommeren (er langt unna noe portrett-fotograf) brukte jeg en 7D med en 580-blits rettet i taket. Bakgrunnen var et (film)lerret. I etterbehandlingen så tok jeg samme bilde inn i RAW-konverteren, hvor jeg på den ene versjonen gjorde bildet veldig lyst slik at bakgrunnen ble utbrent men på den andre hadde jeg fokus på personen. Deretter la jeg disse bildene sammen i photoshop (med det lyse bildet nederst)og klippet ut (med litt feather slik at overgangen ikke ble så brå) bakgrunnen på bildet hvor personen var korrekt eksponert.

Det ble egentlig ganske så bra resultat av. Tok heller ikke så lang tid, maks fem minutter på hvert bilde. Men det avhenger jo selvsagt å ha litt kjennskap til photoshop eller lignende programmer.

Og selvsagt, ta mange bilder av hver.

Lenke til kommentar

Takk for alle tipsene. Da ble jeg litt klokere.

Men hvor stor skal avstanden være fra kamera til person?

Avstand mellom kamera og person skal være vanlig betraktningsavstand, altså rundt to meter, men er ikke kritisk. Kommer du for nær virker nesen for stor, og kommer du for langt unna blir ørene for små, det er altså perspektivet der her er snakk om.

Lenke til kommentar

For langt unna "stikker ørene ut", mener du vel? ;)

Betraktningsavstand er som Anskar sier det som gir deg riktig perspektiv. Man snakker om brennvidder "til portrett" (85-135mm på fullframe, 55-90mm på crop), men poenget er ikke brennvidden i seg selv, men å ha passe avstand. Grunnen til at disse brennviddene anbefales er at de gir passende hodeutsnitt på passende avstand. Og - for kort avstand oppleves som regel som mer skjemmende enn for lang avstand.

Barn kan du gjerne gå litt tettere på når du fotograferer - det er i alle fall min erfaring - tipper det er fordi man er vant til å ha barn tettere på enn voksne, og så oppleves det ikke så "feil" å ha et perspektiv tettere på. Men - dette siste er min egen teori - har ingen kilder.. ;)

Flott "grunnoppskrift", Anskar! Fint utgangspunkt jeg skal prøve neste gang. :thumbup:

Lenke til kommentar

Mange takk for all hjelp.

Jeg har faktisk tilgang på ekstern blits, men får ikke hentet den innen i morgen. Men tror ikke de folkene på kurset har noe særlig store forventninger til meg. Jeg bare sa at jeg hadde et greit kamera jeg kunne ta med.

Så da får jeg virke litt "pro" og overaske de :p

Har ikke Mac et program der du kobler til kamera og tar bilder med maskinen? Mener jeg har sett det et sted

Lenke til kommentar

Mange takk for all hjelp.

Jeg har faktisk tilgang på ekstern blits, men får ikke hentet den innen i morgen. Men tror ikke de folkene på kurset har noe særlig store forventninger til meg. Jeg bare sa at jeg hadde et greit kamera jeg kunne ta med.

Så da får jeg virke litt "pro" og overaske de :p

Har ikke Mac et program der du kobler til kamera og tar bilder med maskinen? Mener jeg har sett det et sted

Du er nøktern. En god egenskap.

Lykke til!

Lenke til kommentar

Apple har nok ingen dedikerte programmer til dette, hvis du har tilgang til CD'en som fulgte med kameraet kan du bruke EOS-utility til dette.

Høres ut som dette vil forgå om kvelden og da får du ikke hjelp fra naturlig utelys, Hvis det blir kun taklys som er tilgjengelig så legg noen hvite laken/papir utover gulvet så du får litt reflekterende lys, gjerne på sidene også, husk også og juster hvitbalansen riktig i forhold til lyset.

Jeg ville nok brukt kameraet i blenderprioritert "AV" program blender f/5.6, brennvidde 55mm og iso 200/400 avhengig av lyset, finn riktig avstand så du får med hodet, skuldre ca 10/15 cm nedover. Sett kameraet på noe stabilt og bruk timer-utløseren på 2 sekunder forsinkelse og få motivet til og sitte stille.

Du kan også bruke den innebygde blitsen til hjelp hvis du tar noe hvitt papir foran "DIY" for og sprede/oppmyke lyset endel.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Det er en krevende oppgave du har tatt på deg trådstarter, og det er godt at du er litt ydmyk! Jeg hadde selv ansvar for å ta portrettbilder av klassen min for noen måneder tilbake, med omtrent det samme kameraet (1000D). Jeg var heldig som hadde en ekstern blits som gjorde hele prosessen lettere. Et par tips og råd kan jeg komme med.

Dersom du ikke har tilgang på lysutstyr, softbokser eller en ekstern blits ville jeg prøvd å finne et sted nærmest mulig noen store vinduer om du har det tilgjengelig. Skolevinduene er ofte store, tar inn mye lys og er iallefall skitne som demper lyset. En nøytral bakgrunn som en hvit smartboard, tavle eller lignende fungerer stort sett greit. Dersom du ikke har stativ tilgjengelig bør du sørge for å ha plassert kameraet på et stødig underlag slik at utsnittet blir omtrent det sammmen på alle bildene. Ha en liste med alle navn på de som skal fotograferes, og i samsvar med "modellen" bør du bestemme hvilket bilde dere går for og notere ned filnummeret på det valgte bildet. Sett kameraet i blenderprioritet (AV) og prøv å still lyset deretter. Hvis det er snakk om et stort antall (20-30stk) bør du gå for beste JPG-kvalitet. Å redigere hvert eneste bilde tar tid, og en preset tar også noe tid. Om både du og de som skal ha bildene har tid til det bør du selvsagt ta bilde i RAW og etterbehandle bildet noe mtp hvitbalanse og skarphet.

Når det gjelder programmer som viser bilde på datamaskinen, tethered shooting, kan jeg i allefall anbefale Lightroom 3 (som jeg har erfaring med). Last ned en gratis 30-dagers prøveversjon fra adobe.com, og se på youtube hvordan du setter det hele opp. En lengre USB-kabel er ofte en fordel ettersom du gjerne skal romstere og perfeksjonere både utsnitt og vinkel.

Ellers må jeg nesten bare si at du ikke bør ha for store forventinger. Bildene blir nok uansett ikke som de en finner i skolekatalogen fra Ariel Foto, men det er nok mer enn kurant for et bilde som skal på en CV. Lykke til!:)

Endret av FredrikV.
Lenke til kommentar

Det er en krevende oppgave du har tatt på deg trådstarter, og det er godt at du er litt ydmyk! Jeg hadde selv ansvar for å ta portrettbilder av klassen min for noen måneder tilbake, med omtrent det samme kameraet (1000D). Jeg var heldig som hadde en ekstern blits som gjorde hele prosessen lettere. Et par tips og råd kan jeg komme med.

Dersom du ikke har tilgang på lysutstyr, softbokser eller en ekstern blits ville jeg prøvd å finne et sted nærmest mulig noen store vinduer om du har det tilgjengelig. Skolevinduene er ofte store, tar inn mye lys og er iallefall skitne som demper lyset. En nøytral bakgrunn som en hvit smartboard, tavle eller lignende fungerer stort sett greit. Dersom du ikke har stativ tilgjengelig bør du sørge for å ha plassert kameraet på et stødig underlag slik at utsnittet blir omtrent det sammmen på alle bildene. Ha en liste med alle navn på de som skal fotograferes, og i samsvar med "modellen" bør du bestemme hvilket bilde dere går for og notere ned filnummeret på det valgte bildet. Sett kameraet i blenderprioritet (AV) og prøv å still lyset deretter. Hvis det er snakk om et stort antall (20-30stk) bør du gå for beste JPG-kvalitet. Å redigere hvert eneste bilde tar tid, og en preset tar også noe tid. Om både du og de som skal ha bildene har tid til det bør du selvsagt ta bilde i RAW og etterbehandle bildet noe mtp hvitbalanse og skarphet.

Når det gjelder programmer som viser bilde på datamaskinen, tethered shooting, kan jeg i allefall anbefale Lightroom 3 (som jeg har erfaring med). Last ned en gratis 30-dagers prøveversjon fra adobe.com, og se på youtube hvordan du setter det hele opp. En lengre USB-kabel er ofte en fordel ettersom du gjerne skal romstere og perfeksjonere både utsnitt og vinkel.

Ellers må jeg nesten bare si at du ikke bør ha for store forventinger. Bildene blir nok uansett ikke som de en finner i skolekatalogen fra Ariel Foto, men det er nok mer enn kurant for et bilde som skal på en CV. Lykke til!:)

Jeg er litt uenig i at dette er en krevende oppgave for trådstarter. Bibow skal ikke på VM i portrettfotografering, han skal ta enkle bilder av klassekompisene. Det er det viktig å ha klart for seg.

Bildene skal heller ikke stilles ut i 50x70cm, men fungere som et lite bilde på en CV.

Med de innstillingene han har til det hele, er jeg sikker på at dette kommer til å gå veldig bra.

Lenke til kommentar

Jeg er litt uenig i at dette er en krevende oppgave for trådstarter. Bibow skal ikke på VM i portrettfotografering, han skal ta enkle bilder av klassekompisene. Det er det viktig å ha klart for seg.

Bildene skal heller ikke stilles ut i 50x70cm, men fungere som et lite bilde på en CV.

Med de innstillingene han har til det hele, er jeg sikker på at dette kommer til å gå veldig bra.

Med krevende oppgave mener jeg at det er en del som skal klaffe om resultatet skal bli gjevnt over bra. Selvsagt handler det jo om forutsetninger, og ikke minst hva de som skal ha bildene forventer. Jeg tok for et halvt år tilbake bilder av alle elevene på mitt avgangstrinn, totalt 90stk, hvorav bildene skulle bli brukt i årboken. Både lærere og elever forventet at resultatet skulle bli av svært god kvalitet, så det handler nok mye om hvem som skal ha bildene, og ikke minst hva det skal brukes til. Jeg er overhodet ikke uenig med deg Anskar. For trådstarter tror jeg nok det hele vil gå relativt smertefritt for seg så lenge han tar seg litt tid, og ikke minst prøver litt i forkant av shooten. Generelt sett vil jeg allikevell påstå at det er vanskeligere å ta et godt portrettbilde enn mange tror. Som nevnt handler det om hva formålet med bildene er, men det er ikke uten grunn at det går tusenvis av kroner med på lysutstyr, og det dobbelte på kamerahus, objektiv og store softbokser. Så lenge trådstarter og "kunden" er klar over hva som forventes bør det hele gå smertefritt.

I bunn og grunn er det en enkel og morsom oppgave som trådstarter har foran seg. Han skal ta bilder av klassekamerater. Sålenge ikke dine medelever har store forventninger til å få levert proffesjonelle resultater ( som man ofte er vant med gjennom f.eks Ariel Foto) skal det hele nok gå smertefritt. Ta med deg de tipsene som har blitt gitt, øv litt i forveien, og ta deg god tid. Ikke bare tar det overraskende mye tid å få hver person inn, men det tar tid å få personene til å vise seg fra sin beste side. Helt til slutt: Ta mange bilder av hver enkel person. Med disse tipsene du har fått i tråden er du på god vei til utløserknappen :)

Endret av FredrikV.
Lenke til kommentar

Hvis du har muligheten så ta et par testbilder før du skal i "ilden". Da har du muligheten til å forsøke litt forskjellig og finne ut hva du blir fornøyd med. Ikke like imponerende å knote og teste under selve fotograferingen.

Godt tips du kommer med der! Ingenting er mer ubehagelig enn å knote med innstillinger mens "modellen" venter på å bli avbildet. Lyset bør du også teste i god tid i forveien, slik at du vet hva du kan forvente når du skal i ilden. Prøv å hold praten i gang når du fotograferer. Det er ikke lett å få modellene til å slappe av, men det er når de først er komfortable at dems naturlige utrykk og smil kommer frem :)

Endret av FredrikV.
Lenke til kommentar

Ingen av folkene jeg skal ta bilde av kjenner meg, så de har nok ikke så store forventninger. Det er en haug med folk fra 20-60år.

Det er et kurs som foregår på dagen, så håper det blir nok lys å hente fra de store vinduene.

Setter veldig stor pris på alle tips jeg har fått. Gleder meg litt nå kjenner jeg. Kjøpte kameraet for ca et år siden, med det har ikke vært så veldig mye i bruk pga mangel av inspirasjon. Tok mest bilder i militætet av midnattsoler i nordnorge osv.

Lenke til kommentar

Det er lurt og teste litt på forhånd i riktige omgivelser så du får litt forståelse, kjedelig og tukle med innstillinger nå hele gjengen står rundt deg :)

Her er et enkelt oppsett hvis det foregår på dagtid, bare prøv og unngå direkte sollys inn igjennom vinduene og reflektoren kan være et mobilt fremviserlerret.

post-151946-0-78071500-1321393878_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...