Gå til innhold

Hva syns du om skrivingen min? *nybegynner*

Klompisify

Anbefalte innlegg

såå, jeg har ingen tittel, men dette er det jeg har skrevet:

Jeg bor med moren min i et lite hus litt unna den lille byen som bare ble større og større . Vi hadde nok av mat og sånt fordi moren min hadde en liten jobb i byen som jeg ikke helt visste hva var. Jeg har lurt litt på det der, altså hvilken jobb moren min jobber med. Jobben er god nok til å få mat på bordet så den er vel ikke så dårlig.

Idag er det bursdagen min og mamma har kjøpt en gave til meg, egentlig ønsker jeg meg en hund, men det er vel ikke noe å få siden mamma er allergisk. Vennen min Bjarne er invitert og mamma har bakt en kake til bursdagen. Bjarne er min beste venn og blir med på alt, så jeg inviterte han. Vi skal ha det gøy når han kommer.

Det banker på døren, det er han. Jeg tar han med inn, så sier jeg: "Kom da! Vi går og spiser kake!". Kaken var helt nydelig! sa Bjarne. "Kaken er jo så god at jeg kunne spist 100 stykker!" sa jeg. Bjarne skulle til å si noe, så sa Bjarne: "Kom, vi går på rommet ditt. Jeg må si deg noe.". Vi går på rommet mitt og så begynner han: "Du, jeg har hørt at et par har blitt forsvunnet, jeg lurte på om du ville prøve å finne ut av det?". "Hmm.." sa jeg bare, jeg skulle akkurat til å si nei, så sa jeg stille: "Ok". Vi skal møtes i morgen.

Det er morgen og jeg hopper opp og steller meg og drar i en fart ned til Bjarne. På veien dit var ganske stille, jeg hørte ingen og så ingen ting. Grusen knaste under føttene på meg. Det var akkurat som ingen bodde her lenger, Men jeg tenker nesten bare på det jeg og Bjarne skal gjøre idag. Nå kunne jeg se huset til Bjarne og jeg startet en liten spurt. Nå som jeg sto her begynte jeg å tenke på hva var det egentlig vi skulle prøve på? jeg banket på, faren til Bjarne kommer. Han sier at Bjarne var borte ved skogen. Jeg gikk dit med en gang og så ser jeg Bjarne. Han hadde funnet en hule som var mørk og lang. "hei!" ropte jeg. Han snudde seg og sa hei tilbake. "Se hva jeg fant!" sa Bjarne. Jeg ble litt forbauset over hulen siden den var så stor.

hvis du kommer på en tittel så er det fint:) senere i historien skal jeg få med at de finner en helt ny verden med rare skapninger og får en rar venn. det er "fantasy" historie.

PS. jeg er bare 13 år

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har lagt inn noen kommentarer her i rødt.

Jeg bor med moren min i et lite hus litt unna den lille byen som bare ble større og større . Vi hadde nok av mat og såntHer ville jeg satt punktum og startet ny settning fordi moren min hadde en liten jobb i byen som jeg ikke helt visste hva var. Jeg har lurt litt på det der,Punktum passer bedre enn komma her. altså hvilken jobb moren min jobber med. Jobben er god nok til å få mat på bordetville satt komma her. Angir en liten pause. så den er vel ikke så dårlig.

Idag er det bursdagen min og mamma har kjøpt en gave til meg,Bruk punktum her. egentlig ønsker jeg meg en hund, men det er vel ikke noe å få siden mamma er allergisk. Vennen min Bjarne er invitert og mamma har bakt en kake til bursdagen. Bjarne er min beste venn og blir med på alt, så jeg inviterte han. Ville kuttet settningen der du har satt komma. Vi skal ha det gøy når han kommer.

Det banker på døren, det er han. Jeg tar han med inn, så sier jeg:Jeg hadde kuttet settningen der du har satt komma og flyttet "sier jeg" til andre siden av påfølgende sitat. "Kom da! Vi går og spiser kake!". Kaken var helt nydelig!skal være komma her. I tillegg til at du har glemt å lukke sitatet. sa Bjarne. "Kaken er jo så god at jeg kunne spist 100 stykker!" sa jeg. Blir litt mye gjentagelse her. Prøv å bytte ut sa med svarte Bjarne skulle til å si noe, så sa Bjarne:Han skulle til å si noe, men så sa han det? Her trengs en liten omskrivning. Ja, og kutt ut ordet "så". Det bidrar nesten aldri til noe. En fin huskeregel er at om et ord kan kuttes ut og meningen fortsatt kommer frem bør det vekk. "Kom, vi går på rommet ditt. Jeg må si deg noe.". Vi går på rommet mitt og så begynner han:Så igjen. Ville omskrevet det litt. Se "min" versjon lenger nede. "Du, jeg har hørt at et par har blitt forsvunnet, Punktum. Ikke komma.jeg lurte på om du ville prøve å finne ut av det?". "Hmm.."Sett inn komma her. sa jeg bare, Punktum her. jeg skulle akkurat til å si nei, så sa jeg stille: Vekk med så! Jeg ville skrevet om. Se min versjon lenger ned."Ok". Vi skal møtes i morgen.

Det er morgen og jeg hopper opp og steller meg og drar i en fart ned til Bjarne.Mange og-er her. Ville skrevet om. Blir mye gjentagelser. På veien dit var ganske stille,JEg ville startet ny settning, men akkurat her tror jeg det er lov med komma jeg hørte ingen og så ingen ting. Grusen knaste under føttene på meg.Flott beskrivelse! Slikt skaper liv i historien. Fortsett sånn. Det var akkurat som ingen bodde her lenger, MenAiai... Husk liten bosktav etter komma. jeg tenker nesten bare på det jeg og Bjarne skal gjøre idag. Nå kunne jeg se huset til Bjarne og jeg startet en liten spurt. To settninger etterhverandre som starter på samme ord. Det blir sjeldent bra. Se mitt forslag til omskriving. Nå som jeg sto her begynte jeg å tenke på hva var det egentlig vi skulle prøve på? jeg banket på, Punktum, ikke komma faren til Bjarne kommer. Han sier at Bjarne var Du blander fortid og nåtid. Enten skriv at han sa Bjarne var der eller at han sier Bjarne er der. borte ved skogen. Jeg gikk dit med en gang og såSå igjen. ser jeg Bjarne. Han hadde funnet en hule som var mørk og lang. "hei!"sett inn komma ropte jeg. Han snudde seg og sa hei tilbake. "Se hva jeg fant!" Sett inn komma. Eller se min omskriving lenger nedesa Bjarne. Jeg ble litt forbauset over hulen siden den var så stor.

Ikke fortvil selv om det er mye jeg har kommentert. Du skriver godt til å bare være 13 år. Faktisk skriver du bedre enn veldig mange andre her inne som er godt voksne. Du er flink med rettskriving, men har noen småfeil i tegnsetting noen ganger. Men de er du konsekvent på. Det er nok bare å øve seg litt så blir det raskt bedre.

Under følger min versjon slik jeg ville skrevet den om:

Jeg bor med moren min i et lite hus litt unna den lille byen som bare ble større og større . Vi hadde nok av mat og sånt. Moren min hadde en liten jobb i byen som jeg ikke helt visste hva var. Jeg har lurt litt på det der. Altså hvilken jobb moren min jobber med. Jobben er god nok til å få mat på bordet, så den er vel ikke så dårlig.

Idag er det bursdagen min og mamma har kjøpt en gave til meg. Egentlig ønsker jeg meg en hund, men det er vel ikke noe å få siden mamma er allergisk. Vennen min Bjarne er invitert og mamma har bakt en kake til bursdagen. Bjarne er min beste venn og blir med på alt. Vi skal ha det gøy når han kommer.

Det banker på døren, det er han. Jeg tar han med inn. "Kom da! Vi går og spiser kake!", sier jeg.

"Kaken var helt nydelig!", sa Bjarne. "Kaken er jo så god at jeg kunne spist 100 stykker!" svarte jeg.

Bjarne så ut som han skulle til å si noe. "Kom, vi går på rommet ditt. Jeg må si deg noe.". Vi går på rommet mitt og da begynner han. "Du, jeg har hørt at et par har blitt forsvunnet. Jeg lurte på om du ville prøve å finne ut av det?". "Hmm..", sa jeg bare. Jeg skulle akkurat til å si nei, men istedet sa jeg stille: "Ok". Vi skal møtes i morgen.

Det er morgen. Jeg hopper opp og steller meg. Drar i en fart ned til Bjarne. På veien dit var ganske stille, jeg hørte ingen og så ingen ting. Grusen knaste under føttene på meg. Det var akkurat som ingen bodde her lenger, men jeg tenker nesten bare på det jeg og Bjarne skal gjøre idag. Jeg kan se huset til Bjarne og jeg startet en liten spurt. Nå som jeg sto her begynte jeg å tenke på hva var det egentlig vi skulle prøve på? Jeg banket på. Faren til Bjarne kommer til døra. Han sier at Bjarne er borte ved skogen. Jeg gikk dit med en gang og ser Bjarne. Han hadde funnet en hule som var mørk og lang. "Hei!", ropte jeg. Han snudde seg og sa hei tilbake. "Se hva jeg fant!"

Jeg ble litt forbauset over hulen siden den var så stor.

Denne versjonen klinger litt bedre synes jeg. Sikkert ikke alle som er enig i alle valgene jeg har gjort her da.

Synes du har gjort en god start på historien. Bruk gjerne litt mer beskrivelser. Der du har brukt beskrivelser av ting er det kjempebra. Ville også kuttet litt ned på dialogen i fremtiden. Man klarer seg stort sett bedre uten. Det blir litt som en krykke man hviler seg på.

I tillegg til de tingene jeg allerede har nevnt så blander du fortid og nåtid i historien din. Det har jeg ikke rettet. Prøv å hold deg til en av delene.

Du kan godt bytte fra fortid til nåtid, men da må du gjøre det på et bestemt tidspunkt og holde deg til nåtid etter det. Du kunne for eksempel skrevet det som hendte på bursdagen i fortid og byttet over til nåtid når du skriver om dagen etterpå.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg bor med moren min i et lite hus litt unna den lille byen som bare ble større og større. Vi har nok av mat og sånt. Moren min hadde en liten jobb i byen som jeg ikke helt visste hva er. Jeg har lurt litt på det der. Altså hvilken jobb moren min jobber med. Jobben er god nok til å få mat på bordet, så den er vel ikke så dårlig.

Idag er det bursdagen min og mamma har kjøpt en gave til meg. Egentlig ønsker jeg meg en hund, men det er vel ikke noe å få siden mamma er allergisk. Vennen min Bjarne er invitert og mamma har bakt en kake til bursdagen. Bjarne er min beste venn og blir med på alt. Vi skal ha det gøy når han kommer.

Det banker på døren, det er han. Jeg tar han med inn. "Kom da! Vi går og spiser kake!", sier jeg. Så begynner vi å spise kaken.

"Kaken var helt nydelig!", sa Bjarne. "Kaken er jo så god at jeg kunne spist 100 stykker!" svarte jeg.

Bjarne så ut som han skulle til å si noe. Så sa Bjarne: "Kom, vi går på rommet ditt. Jeg må si deg noe.". Vi går på rommet mitt og da begynner han. "Du, jeg har hørt at et par har blitt forsvunnet. Jeg lurte på om du ville prøve å finne ut av det?". "Hmm..", sa jeg bare. Jeg skulle akkurat til å si nei, men istedet sa jeg stille: "Ok". Vi møtes i morgen.

Det er morgen. Jeg hopper opp og steller meg. Drar i en uhorvelig fart ned til Bjarne. På veien dit var ganske stille, jeg hørte ingen og så ingen ting. Grusen knaste under føttene på meg. Det var akkurat som ingen bodde her lenger, men jeg tenker nesten bare på det jeg og Bjarne skal gjøre idag. Jeg kan se huset til Bjarne og jeg startet en liten spurt. Nå som jeg sto her begynte jeg å tenke på hva var det egentlig vi skulle prøve på? Jeg banket på. Faren til Bjarne kommer til døra. Han sier at Bjarne er borte ved skogen. Jeg gikk dit med en gang og ser Bjarne. Han hadde funnet en hule som var mørk og lang. "Hei!", ropte jeg. Han snudde seg og sa hei tilbake. "Se hva jeg fant!". Jeg ble litt forbauset over hulen siden den var så stor.

Sånn, nå har jeg fikset litt på den, håper det er rett. Liker du det?

PS. Takk for det perfekte svar :w00t: liker sånn :thumbup:

Lenke til kommentar

I tillegg til de tingene jeg allerede har nevnt så blander du fortid og nåtid i historien din. Det har jeg ikke rettet. Prøv å hold deg til en av delene.

Du kan godt bytte fra fortid til nåtid, men da må du gjøre det på et bestemt tidspunkt og holde deg til nåtid etter det. Du kunne for eksempel skrevet det som hendte på bursdagen i fortid og byttet over til nåtid når du skriver om dagen etterpå.

Det ville jeg ikke gjort. Dette er antakelig en skoleoppgave og ungdomsskolelærere er ikke så glad i dette.

Ga vi deg nettopp svaret på en Norsk-tentamen?

Du ga ham ikke svaret på noen ting.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Om dette er en skoleoppgave er det fullt mulig at du blir slaktet av plagiatskontrollen, om du leverer inn dette.

I såfall er det lett å klage. Det er bare å vise at det faktisk er en selv som har laget tråden. Dette ser jeg på som et ikke-problem.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...