Gå til innhold

Bilder buler ved bruk av passepartout

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tips til innramming her.

"Når du har kjøpt en ramme skal du pusse glasset på innsiden. La det tørke godt etter pussing, gjerne med en hårføner. Blås glasset og bilde 100% tørt og rent. Når du har lagt det inn på med bakpapp også tar du malertape og tetter rundt bak over stiftene og rammekanten bak. Da kommer det ikke støv inn, og du har bilde i mange år.

Det som kan skje med er vel at det ikke har vært helt 100% tørt enten på glasset eller på bildet. Eller om det har vært stor tempraturendring der bilde henger eller det har ligget.

Det er nok du har bilde i bilen en vinterdag eller overskyet dag. Med tapen bak bilde kan du hindre det litt."

Lenke til kommentar

Tips til innramming her.

"Når du har kjøpt en ramme skal du pusse glasset på innsiden. La det tørke godt etter pussing, gjerne med en hårføner. Blås glasset og bilde 100% tørt og rent. Når du har lagt det inn på med bakpapp også tar du malertape og tetter rundt bak over stiftene og rammekanten bak. Da kommer det ikke støv inn, og du har bilde i mange år.

Det som kan skje med er vel at det ikke har vært helt 100% tørt enten på glasset eller på bildet. Eller om det har vært stor tempraturendring der bilde henger eller det har ligget.

Det er nok du har bilde i bilen en vinterdag eller overskyet dag. Med tapen bak bilde kan du hindre det litt."

Tørt nok var det, er klar over den problematikken. Problemet mitt er som nevnt ved bruk av passepartout - og da at bildene over tid buler ut i passepartoutåpningen. Vanligvis skal man ikke feste bildene annet enn på toppen (slik jeg har forstått det) slik at de får leve. Spørsmålet blir da om de rett og slett bør strekkes og tapes rundt for å hindre synking inn i passepartoutåpningen.

Tor

Lenke til kommentar

Høres ut som du gjør ting riktig. Jeg har opplevd dette kun når jeg har lite papir ut over lysåpningen.

/Blouberg

I de tilfellene jeg nevner er det og lite overlapping, særlig oppe og nede - muligens ligger årsaken i at fotopapiret da ikke får nok styrke/stivhet og gir seg på midten? Dog litt underlig siden det er på sidene (hvor det bør være nok overlapping etter min mening) at det gir seg.

Dersom for liten overlapping er årsaken blir det naturlige spørsmålet om det finnes en løsning som er holdbar.

Tor

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...